arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۳۹۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: مذاکرات احیای برجام و تبادل زندانیان دو مساله نامرتبط هستند/ آمریکا به دلیل شرایط داخلی آمادگی حل و فصل موضوعات را ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متن مذاکرات تاحدود زیادی به پیشرفت رسیده اما در چند موضوع که پیش از این هم صحبت شده بود مسائلی باقی مانده و جمهوری اسلامی نظرات خود را که نظرات فنی‌ای هم است ارائه داده است. اما به نظر می رسد که طرف مقابل به دلیل شرایط داخلی خود و در پیش رو بودن انتخابات آمادگی حل و فصل موضوعات را ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متن مذاکرات تاحدود زیادی به پیشرفت رسیده اما در چند موضوع که پیش از این هم صحبت شده بود مسائلی باقی مانده و جمهوری اسلامی نظرات خود را که نظرات فنی‌ای هم است ارائه داده است. اما به نظر می رسد که طرف مقابل به دلیل شرایط داخلی خود و در پیش رو بودن انتخابات آمادگی حل و فصل موضوعات را ندارد.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص آزادی یک زندانی دوتابعیتی و منابع مالی بلوکه شده ایران و احتمال ارتباط آن با پیشرفت در مذاکرات برای احیای برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران به موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع انسانی نگاه می‌کند، ما هیچ ارتباطی بین موضوع انسانی زندانیان و بازداشت شدگان با برجام قائل نیستیم لذا برای تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی آمادگی داریم و به طرف آمریکایی هم گفته‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: با وساطت بعضی از کشورهای منطقه در حاشیه خلیج فارس بخش‌هایی از روند تبادل زندانیان پیش رفته است. مهمترین نکته برای ما این است که جمهوری اسلامی هم بتواند برای بعضی شهروندانی که به صورت ظالمانه تحت بازداشت هستند و در زندان قرار گرفتند، بهبودی شرایطشان را فراهم کند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: همینطور بخشی از منابع مالی جمهوری اسلامی که براساس تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه محدود شده است باید در اختیار جمهوری اسلامی برای مصارف ملی قرار گیرد. این یک مطالبه جدی است و فکر می‌کنیم که با ورود و دخالت سازمان ملل متحد و کشورهای دوست بتوانیم به یک تبادل نظر و گشایشی در این زمینه دست پیدا کنیم.

عمویی در پاسخ به این سوال که «برخلاف نگاه انسانی جمهوری اسلامی، طرف مقابل در جریان مذاکرات و حاشیه آن بارها بحث تبادل زندانیان را مطرح کرده و نشان داده که مذاکرات و تبادل را مرتبط می‌داند با این نگاه آیا می‌توان این آزادسازی زندانیان را نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات دانست؟»، اظهار داشت: از دید ما این موارد دو موضوع جدا از هم است، واقعیت این است که متن مذاکرات تا حدود زیادی به پیشرفت رسیده اما در چند موضوع که پیش از این هم صحبت شده بود مسائلی باقی مانده و جمهوری اسلامی نظرات خود را که نظرات فنی‌ای هم است ارائه داده است. اما به نظر می‌رسد که طرف مقابل به دلیل شرایط داخلی خود و در پیش رو بودن انتخابات آمادگی حل و فصل موضوعات را ندارد.

وی ادامه داد: از دید ما باید تحریم ها به صورت جدی، موثر با تضمین رفع شوند تا ما به یک توافق پایدار دست پیدا کنیم. بدون تضمین کافی و همینطور رفع موانع پایداری توافق، جمهوری اسلامی به یک توافق صوری تمایل ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به دستاوردهای سفر منطقه‌ای اخیر رئیس‌جمهوری به سمرقند، گفت: این در حالی است که ما فکر می کنیم راه‌های تجارت خارجی ایران محدود به توافق نیست، گفت‌وگو هایی که در سمرقند بین رئیس جمهوری محترم کشورمان با مقامات کشورهای آسیایی شکل گرفته نشانه‌های دقیقی از گشایش در حوزه اقتصادی را نشان می‌دهد. همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای زمینه های توسعه روابط اقتصادی را فراهم می‌کند.

وی در پایان ابراز داشت: معتقد هستیم که تمامی این اقدامات و تلاش‌ها گام‌های موثری برای حل مشکلات اقتصادی مردم است که در یک بازه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

نظرات بینندگان