arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۸ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۳ مهر ۱۴۰۱؛ از آزادی شروین حاجی‌پور، حسین ماهینی و ۶۲۰ بازداشتی ناآرامی‌های اخیر تا تشریح جزئیات فوت مهسا امینی توسط رئیس قوه قضائیه و تحت تعقیب قرار گرفتن علی کریمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بایدن: دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر می‌کنیم
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این هفته تحریم‌های جدیدی را در ایران اعمال می‌کند. وی همچنین مدعی شد ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر می‌کند. رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد دسترسی بیشتر به پلتفرم‌ها و سرویس‌های امن و خارجی تسهیل می‌شود.

زاهدی‌وفا یک رای کم آورد
نمایندگان مجلس دیروز به بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداختند. در نهایت پس از سه نوبت بازشماری زاهدی‌وفا یک رای کم آورد و نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.  توسلی، نماینده مخالف زاهدی وفا گفته بود: برآورد من از ارزش دارایی وزیر پیشنهادی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

نظر سرلشکر باقری درباره مقصران حوادث اخیر
سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی با گرامیداشت فرارسیدن روز فرماندهی انتظامی کشور گفت: وی عنوان کرد: حوادث اخیر که محصول توطئه و طراحی مثلث شیطانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین پیاده‌نظام‌های فریب خورده داخلی آن است، نشان داد که مجموعه انتظامی کشور با هوشمندی، بردباری، دانایی، توانایی و کفایت برخاسته از خاستگاه مردمی و زوال‌ناپذیر خود قادر است به شایستگی نظم، انضباط، امنیت و آرامش اجتماعی کشور را از گزند فتنه‌سازی‌ها و آشوبگری‌های اشرار و تروریست‌های مسلح تجزیه‌طلب و اجیرشده استکبار جهانی صیانت کند.

شروین حاجی‌پور آزاد شد
وکیل شروین حاجی‌پور خبر آزادی موکل خود با قید وثیقه را تایید کرد. مجید کاوه وکیل شروین حاجی پور در صفحه توییتر خود نوشت: قرار بازداشت موقت شروين حاجى‌پور تبديل به وثيقه و ايشان دقايقى قبل (ظهر١٤٠١/٠٧/١٢) به آغوش خانواده بازگشت.

آزادی ۶۲۰ بازداشتی ناآرامی‌های اخیر
غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه درباره وضعیت بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر گفت: بررسی‌ها برای شناسایی افرادی که احیاناً بی‌گناه بازداشت شده‌اند، یا در خرابکاری‌ها و ناامنی نقشی نداشته‌اند، تسریع شده است و در این راستا، بخش قابل‌توجهی از بازداشت‌شدگان استان تهران یعنی افزون بر ۶۲۰ نفر تا شب گذشته آزاد شدند.

حدادعادل: یک عده حزب اللهی محض اند یک عده هم ۱۰۰ درصد مخالف آنها
«خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» روز یکشنبه دهم مهر ماه با حضور نزدیک ۹۰ نفر از اساتید دانشگاه تهران از رشته‌ها، تخصص‌ها و گرایش‌های فکری مختلف رسماً تشکیل شد. حدادعادل در این جلسه گفت: جامعه ما به سرعت به سمت دوقطبی شدن پیش می رود. یک عده حزب اللهی محض، یک عده هم ۱۰۰ درصد مخالف آنها.

تشریح جزئیات فوت مهسا امینی توسط رئیس قوه قضائیه
محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه در تشریح جزئیات حادثه درگذشت مهسا امینی گفت: خانم امینی چند وقت در اختیار نیروی انتظامی بوده است؟ در ساعت حدود ۱۸:۳۰ در خیابان در روز روشن درمعرض دید همه در حضور برادرش و بستگانش در خیابان به ماشین نیروی انتظامی هدایت می‌شود و در آنجا غیر ایشان و مامورین و راننده چند خانم دیگر بوده اند و از آنجا به سالن منتقل می‌شود و جای دیگر نمی‌رود و در آن سالن طبق فیلم در جمع عده‌ای کثیر می‌نشیند و بلند می‌شود و بعد به زمین می‌خورد. زمانی که به زمین می‌خورد ظرف کمتر از دو دقیقه بهیار نیروی انتظامی حاضر می‌شود و تمام این اتفاقات کمتر از حدود یک ساعت بوده است.

واکنش ظریف به حوادث اخیر 
محمد جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه گفت: : ما مردمی داریم که در برابر حرف نادرست مقاومت می‌کنند. این بزرگترین عامل بازدارنده ما است.حتما اشتباه می‌کنیم اگر فکر کنیم می‌توانیم مردم را نادیده بگیریم. 

علی کریمی تحت تعقیب قضائی قرار گرفت
مهر نوشت: علی کریمی به‌دلیل هم‌صدایی با دشمن و «تشویق به اغتشاش» تحت تعقیب قضائی قرار گرفت. بر اساس این گزارش؛ در حال حاضر تحقیقات قضائی در خصوص اقدامات علی کریمی در جریان اغتشاشات اخیر تحت نظر مقام قضائی در حال انجام است.

حسین ماهینی آزاد شد
حسین ماهینی بازیکن سابق پرسپولیس که به دلیل فعالیت‌های مجازی در روز‌های گذشته بازداشت شده بود دیروز به منزل خود مراجعت کرد. ماهینی پس از آزادی با دوستان خود صحبت کرده و خبر آزادی و سلامت خود را به آن‌ها اعلام کرده است.

باقر نمازی به مسقط تحویل شد
در گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان، السید بدر البوسعیدی از حسن اعتماد تهران به مقامات عمان و اقدام انسانی جمهوری اسلامی ایران در تحویل باقر نمازی به کشور عمان، تشکر و قدردانی کرد.

اجرای شبکه ملی اطلاعات ۵۰ درصد پیشرفت داشته
زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجرای شبکه ملی اطلاعات حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته و هدف این است که شبکه‌ای پرسرعت، باکیفیت، مستقل و امن را در گستره جغرافیایی ایران فراهم شود تا انواعی از خدمات پرسرعت و باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

تحریم احتمالی اتحادیه اروپا علیه برخی مقامات ایران
دولت فرانسه با اشاره به اتفاقات اخیر در ایران، خواستار تحریم ایران شد. وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت که اتحادیه اروپا به دنبال مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر شماری از مقامات ایرانی است.

رئیس دانشگاه تهران: می‌گویند از برخی دانشجویان دستگیرشده اطلاعاتی دارند که فعلاً قابل طرح نیست
مقیمی رئیس دانشگاه تهران گفت: مراجع دستگیرکننده در پی پیگیری‌ها می‌گویند از برخی دانشجویان دستگیرشده اطلاعاتی دارند که فعلاً قابل طرح نیست. می‌گویند اگر این اطلاعات را بازگو کنیم، خودتان دنبال آزادی برخی از آنها را نمی‌گیرید.

رئیسی: دلیل خشم دشمن، پیشرفت کشور با وجود تحریم‌هاست
رئیس‌جمهور با اشاره به حوادث اخیر گفت: حضور میلیونی مردم در خیابان و اعلام موضع و حضور آنان در صحنه دشمن را ناکام گذاشت. وی ادامه داد: رهبری علت را فرمودند که به این دلیل که کشور در حال پیشرفت است و دشمن نمی‌خواهد کشور پیشرفت داشته باشد چنین اتفاقاتی را رقم می‌زنند. دلیل خشم دشمن از کشور و ملت ایران این است که با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها، کشور مسیر پیشرفت را طی می‌کند.

نظرات بینندگان