arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۱۴ مهر ۱۴۰۱

پوتین فرمان انتقال مالکیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا از اوکراین به روسیه را امضا کرد

در فرمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارشنبه امضا کرد آمده است «دولت اطمینان حاصل کند که تأسیسات هسته‌ای نیروگاه جزء دارایی‌های فدرال محسوب می‌شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: براساس فرمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه چهارشنبه امضا کرد روسیه رسما صاحب نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین شد. روسیه از اوایل مارس این نیروگاه را تحت محاصره نظامی خود درآورده بود.

کمی پس از اعلام این خبر، رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، که پیش بینی کرده بود این هفته به کی یف و مسکو سفر کند، از سفر خود به پایتخت اوکراین خبر داد تا در آنجا درباره ایجاد یک منطقه محافظتی در اطراف این نیروگاه گفتگو کند.

این نیروگاه هسته‌ای که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپاست، در منطقه زاپوریژیا قرار دارد. زاپوریژیا یکی از سرزمین‌های اوکراینی است که هفته گذشته رسما به روسیه پیوست. این منطقه نزدیک به مرز میان مناطق تحت کنترل کی یف و مناطق تحت اشغال مسکو قرار دارد.

در فرمان روسیه آمده است «دولت اطمینان حاصل کند که تأسیسات هسته‌ای نیروگاه جزء دارایی‌های فدرال محسوب می‌شود».

سازمان انرژی هسته‌ای اوکراین، اِنِرگواتوم، به نوبه خود فرمان ولادیمیر پوتین را «باطل و بی اعتبار و پوچ و ناموزون دانست».

این سازمان در تلگرام اعلام کرد «نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین، مطابق با قوانین اوکراین، و در سامانه انرژی اوکراین، در انرگواتوم به کار خود ادامه خواهد داد».

نظرات بینندگان