arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۷ - ۱۴ مهر ۱۴۰۱

باقری کنی: احتمال دارد اروپایی‌ها متوجه خطای راهبردی خود در تبعیت از آمریکا در تقابل با ایران شده باشند

معاون سیاسی وزارت امورخارجه گفت:اروپایی‌ها با وجود داشتن قراردادهای بلندمدت با طرف‌های ایرانی و صرفا به دلیل فشار آمریکا، منافع آمریکا را بر منافع ملت‌های اروپایی ترجیح داده و منافع خود را زیر پا گذاشته و مناسبات اقتصادی خود را با ایران به‌شدت کاهش می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون سیاسی وزارت امورخارجه گفت:اروپایی‌ها با وجود داشتن قراردادهای بلندمدت با طرف‌های ایرانی و صرفا به دلیل فشار آمریکا، منافع آمریکا را بر منافع ملت‌های اروپایی ترجیح داده و منافع خود را زیر پا گذاشته و مناسبات اقتصادی خود را با ایران به‌شدت کاهش می‌دهند.

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در جریان تور اروپایی که به مجارستان کرده است، در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از نشریات بوداپست در باره روابط ایران با روسیه و چین گفت: ایران هیچ محدودیتی در قبال روابط با دیگر کشورها قائل نیست، اما در شرایطی که اروپایی ها با وجود داشتن قراردادهای بلندمدت با طرف های ایرانی و صرفا به دلیل فشار آمریکا، منافع آمریکا را بر منافع ملت‌های اروپایی ترجیح داده و منافع خود را زیر پا گذاشته و مناسبات اقتصادی خود را با ایران به‌شدت کاهش می‌دهند، ایران دست بسته باقی نخواهد ماند و از هر طریقی که بتواند منافع خود را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: اروپایی ها با قطع واردات نفت از ایران تصور می کردند، ایران را تحت فشار قرار داده اند، اما امروز که درخواست مشتریان نفت ایران بیش از توان تولید فعلی ایران است و اروپایی ها به خاطر جنگ در اروپا و در نتیجه کمبود منابع تأمین انرژی باید در جستجوی تامین انرژی خود از طریق ذغال سنگ باشند، احتمال دارد متوجه خطای راهبردی خود در تبعیت کورکورانه از آمریکا در تقابل با ملت ایران شده باشند.

ایران با پیوستن به شانگهای و مجموعه بریکس، چندجانبه گرایی را تقویت می‌کند

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین در مصاحبه با رسانه‌های مجارستانی گفت: نیاز جامعه جهانی به ظرفیتهای راهبردی منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، دلیل موافقت با پیوستن ایران به سازمان شانگهای و مجموعه بریکس است.شانگهای یک سازمان سیاسی، امنیتی و راهبردی است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه، اهتمام دارد تا از همه ظرفیت‌های موجود برای ایجاد و تقویت صلح و ثبات در منطقه استفاده کند.

وی افزود: بنابر باور جمهوری اسلامی ایران، عامل اصلی بی‌ثباتی در جهان، یکجانبه گرایی است. از این رو جهت بازگرداندن صلح و ثبات به جهان امروز نیازمند کنار گذاشتن سیاست یکجانبه گرایی و گذار به سمت چندجانبه گرایی هستیم.سازمان شانگهای و مجموعه بریکس از ابزارها و سازوکارهای مهم برای تامین این نیاز راهبردی جهان کنونی هستند. پیوستن ایران به این دو مجموعه بین المللی می تواند چندجانبه گرایی را تقویت کند.

معاون سیاسی وزی امورخارجه تاکید کرد: ایران میان کشورهایی قرار گرفته که سال‌های متمادی در بی‌ثباتی و ناامنی به سر می برند. در شرق ایران کشور افغانستان قرار دارد که بیش از ۲۰ سال است با ناامنی دست و پنجه نرم می کند، در غرب ایران عراق و سوریه از ثبات پایدار محرومند، به این شرایط، ناامنی های ناشی از ماهیت و سیاست های رژیم صهیونیستی را هم اضافه کنید. این نمای کلی از موقعیت ایران است. در این شرایط، ایران در همه این سالها نقش ثبات ساز و امنیت ساز را در منطقه ایفا کرده و از این جهت، دیگر بازیگران منطقه ای و بین المللی به نقش آفرینی ایران احتیاج دارند. در همین راستا است که شاهد هستیم عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای ۱۸ سال به طول می‌انجامد، ولی در کمتر از یک سال و فقط ظرف چند ماه، درخواست ایران برای عضویت در مجموعه بریکس پذیرفته می شود.

نظرات بینندگان