arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۲ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱

امیدی تازه برای درمان اختلالات روانی؛ کاشت عصب‌های انسان در مغز موش‌ها برای اولین بار

محققان عصب‌های انسان را درون مغز بچه موش‌ها کاشتند تا درباره برخی از اختلالات روانی از جمله اوتیسم و شیزوفرنی اطلاعات بیشتری کسب کنند. این عصب‌ها که حالا با سلول‌های مغزی موش‌ها آمیخته شده‌اند، به دانشمندان اجازه می‌دهند دقیق‌تر خصوصیات آن‌ها را مشاهده و اثر دارو‌ها را بررسی کنند. «سرجیو پاسکا»، استاد روان‌پزشکی دانشگاه استنفورد که رهبری این پژوهش را برعهده داشته، می‌گوید: اختلال‌های روانی فشار سنگینی به جامعه وارد می‌کنند و کاملا واضح است که به مدل‌های بهتری برای مطالعه آن‌ها نیاز داریم. ما بیماران و خانواده بیماران را می‌بینیم که مستاصل شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان عصب‌های انسان را درون مغز بچه موش‌ها کاشتند تا درباره برخی از اختلالات روانی از جمله اوتیسم و شیزوفرنی اطلاعات بیشتری کسب کنند. این عصب‌ها که حالا با سلول‌های مغزی موش‌ها آمیخته شده‌اند، به دانشمندان اجازه می‌دهند دقیق‌تر خصوصیات آن‌ها را مشاهده و اثر داروها را بررسی کنند.

«سرجیو پاسکا»، استاد روان‌پزشکی دانشگاه استنفورد که رهبری این پژوهش را برعهده داشته، می‌گوید: «اختلال‌های روانی فشار سنگینی به جامعه وارد می‌کنند و کاملا واضح است که به مدل‌های بهتری برای مطالعه آن‌ها نیاز داریم. ما بیماران و خانواده بیماران را می‌بینیم که مستاصل شده‌اند. زمانی برای هدر دادن وجود ندارد.»

رشد عصب‌های انسان در آزمایشگاه قبلا هم انجام شده بود، اما پاسکا و تیمش این بار عصب‌ها را درون مغز موش‌های تازه متولد شده کاشتند تا از طریق جریان خون مواد مغذی لازم را دریافت کنند. پنج ماه بعد از انجام این کار، اسکن‌های MRI نشان داد که اندازه بافت سلول‌های مغز انسان در مغز موش‌ها شش تا هشت برابر شده است. این سلول‌ها جایگزین بافت‌های مغزی موش‌ها نشده و در عوض به آن‌ها متصل شده بودند.

محققان به بررسی اختلالات روانی می‌پردازند

آزمایش‌های بعدی نشان داد که عملکرد موش‌ها بهتر نشده ولی در عین حال مشکل خاصی هم برایشان به وجود نیامده است. با این وجود، زمانی که باد در میان شارب‌های موش‌ها می‌وزید، عصب‌های انسانی فعال می‌شدند و این خود نشان از ترکیب شدن بافت‌های داخلی و خارجی مغز دارد. دانشمندان همچنین موش‌ها را آموزش دادند تا در هنگام فعال شدن سلول‌های انسانی به دنبال نوشیدن آب باشند. آن‌ها با این کار نشان دادند که این سلول‌ها چطور می‌توانند روی رفتار موش‌ها اثر بگذارند.

پژوهشگران در ادامه برای نمایش اهمیت تحقیق خود از سلول‌های مغز افراد سالم و مبتلا به سندرم تیموتی نمونه‌برداری کردند و آن‌ها را در مغز موش‌ها کاشتند. دسته دوم در نهایت به نقطه‌ای رسید که می‌شد ناهنجاری‌ها را به وضوح در آن مشاهده کرد. دانشمندان حالا می‌خواهند دامنه‌ای از بیماری‌ها از صرع گرفته تا شیزوفرنی و اشکال مختلف اوتیسم را مورد مطالعه قرار دهند و به دنبال داروهای موثر برای آن‌ها باشند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان