پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : غلامعلي حداد عادل ـ رييس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي ـ در مراسم اختتاميهي سومين همانديشي طنز راديويي كه تحت عنوان «شاديانههاي كودكانه» برگزار شد، تاكيد كرد: گاهي كلام كوتاه طنزآميز ميتواند از يك تنش سياسي سخت جلوگيري كند.
او در ادامه جملهي بالا خاطرنشان كرد: در چهار سالي كه مجلس را اداره ميكردم، روزي نبود كه از طنز استفاده نكنم. گاهي نمايندها درخواست ميكردند كه از وضعيت موجود خسته شدهاند؛ چهار ساعت كار پرتنش آنها را به جايي ميكشاند كه جملههاي طنز گفته شود.
غلامعلي حداد عادل در بخشي از اين مراسم در سخناني با بيان اينكه طنز را نبايد به شوخي گرفت بلكه بايد آن را جدي گرفت، افزود: بايد بدانيم كه امور جامعه بدون طنز نميگذرد؛ همانگونه كه براي انسان گريه كردن شأني دارد، خنديدن هم يك شأن انساني است و اين هم دربارهي آدمي و هم دربارهي جامعه صدق ميكند؛ در نتيجه طنز براي همهي كساني كه با امور اجتماعي سر و كار دارند لازم است.
او در ادامه با بيان اينكه طنز براي مديران رسانهها به ويژه مديران صدا و سيما واجب است، خاطر نشان كرد: حتي براي معلم نيز واجب است كه طنز را بشناسد و ذوق و حس شوخي داشته باشد؛ البته كار بسيار سختي است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود طنز براي كودك را يكي از نكات مهمي دانست كه بسيار واجب است و گفت: درك طنز و درك شوخي به درجهاي از رشد فكري احتياج دارد؛ شما براي بچهي سه ـ چهار ساله به سختي ميتوانيد جك تعريف كنيد و البته بچهها تا يك سني فرق شوخي و جدي را نميفهمند بگذريم كه برخي بزرگترها هم آن را متوجه نميشوند.
حداد عادل با اعتقاد بر اينكه پيدا كردن طنزهاي مناسب براي كودك، كار بسيار دشوار و تخصصي است خاطرنشان كرد: كساني كه براي بزرگسالان طنز كار ميكنند، مشخص نيست كه براي كودكان هم موفق باشند. اين يك تخصص ويژه است طنز كودك هم يك تخصص ويژه ميخواهد.
رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در بخش ديگري از سخنان خود با اعتقاد بر اينكه طنز بايد داراي ويژگيهايي باشد، گفت: يكي از اين ويژگيها، قابل فهم بودن طنز براي كودك است كه از نظر اخلاقي نيز بدآموزي نداشته باشد؛ پيدا كردن طنزهاي پاك كار بسيار دشواري براي كودكان است.
او همچنين افزود: از نظر فهم و درك، طنز و معما همسايهي هم هستند. طنز ديوار به ديوار معماست و درك آن شبيه به درك معماست. برخي طنزها هم داراي ويژگي معماگونه و هم طنز هستند. البته نبايد فراموش كنيم كه كار طنز در تلويزيون آسانتر از راديو است به اين دليل كه تلويزيون با رنگ و تصوير و حركت ميتواند بچهها را جلب كند اما در راديو اين ابزارهاي بصري بسته هستند و تنها صدا و موسيقي است، در كتاب نيز از هر دوي اينها بستهتر است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود چند نكته را حائز اهميت دانست و افزود: يكي اينكه سالها پيش نويسندگان در كتب درسي تصميم گرفتند شوخي و طنز را وارد كنند كه قابل تحسين است، اما نميدانم آيا امروز جايي براي شوخي و خنده در كتب درسي بچهها داشتهايم. نكتهي ديگر اين است كه طنز با گذشت زمان تغيير ميكند در آن سليقه مردم عوض ميشود در نتيجه بايد بدانيم اگر امروز بخواهيم براي بچهها از طنز استفاده كنيم چه كار بايد بكنيم. در رشته ادبيات كودك حتما بايد كارهاي پژوهشي در اين باب انجام شود.
غلامعلي حداد عادل در بخش پاياني سخنان خود حكايات و متنهايي از كتاب ابتدايي كلاس سوم، چهارم و دوم درس سال 1320 ،1329 ، 1330 و 1339 را براي حضار خواند.
منبع: خبرگزاری ایسنا