arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۰۷۲
تعداد نظرات: ۹۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۱

رضا خاتمی: برادرم و اصلاح طلبان، دیگر چقدر باید عقب نشینی کنند؟ / تضمین می‌کنیم که افرادی که روی آنها حساسیت است در انتخابات شرکت نکنند

در دوم خرداد به خاطر حوادثی که اتفاق افتاده بود همه موشک های کروز در خلیج فارس روی ایران نشانه گیری شده بودند. یک انتخابات، نه تنها سر آن موشک‌ها را برگرداند بلکه دنیا مشتاق شد که بیاید و با ایران ارتباط سازنده برقرار کند. الان هم راهش این است. اما وقتی ما این را می‌گوییم برخی اشتباه می‌کنند. فکر می‌کنند که ما می‌گوییم مثلا بنده رضا خاتمی را بیایید اجازه دهید نماینده مجلس شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق جبهه مشارکت و برادر رییس جمهور سابق ایران، در اظهارات تازه ای گفته است: دیگر چقدر باید عقب نشینی کنند اصلاح‌طلبان؟ شما آقای خاتمی را در نظر بگیرید. ایشان با یک لحن خاصی که دارد آمد و گفت که اگر این طرف اشتباه کرده، بیاید و پوزش بخواهد. اگر آن طرف هم اشتباهی کرده جبران کند. کلی هم بد و بیراه شنید به خاطر این اظهارات. خوب این یعنی چه؟

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب»، خاتمی می افزاید: خوب دیگر چه کار می‌بایست می‌شد؟ آیا باید میلیونها نفر بیایند و نامه بنویسند که ما اشتباه کردیم؟!

مهمترین بخش از سخنان وی در گفت و گو با با يك نشریه دانشجویی پی می آید:

* شاید عده ای خود را عین جمهوری اسلامی و نظام و اسلام می‌دانند و می‌گویند هر که به من انتقاد کند برانداز است اما ما این معیار را نداریم. معیار ما یک سری اصول و ارزش‌هایی است که در تاریخ ما ثبت شده و مکتوب است. ما روی این‌ها پافشاری می‌کنیم.

* ما قبول داریم عده ای هستند که براندازند. اما شما ببینید آن مراکز و رسانه‌هایی که به نفع براندازی تبلیغ می‌کنند شاید بیشتر از آن که مثلاً به نظام جمهوری اسلامی حمله کنند، به آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان حمله می‌کنند. چرا؟ برای اینکه از یک سنخ نیستند. اما اینکه ما هر روز بیاییم اعلام کنیم که سلطنت طلب نیستیم، وابسته نیستیم و ... خوب این را که همه می‌دانند. ما داریم کار خودمان را انجام می‌دهیم. من فکر می‌کنم مرزها کاملاً مشخص است.

* نباید اسیر تبلیغاتی شویم که می‌خواهد ما را دچار مسائل فرعی کند تا مردم یادشان رود که قرار بوده چه وضعیتی داشته باشند و اکنون چه وضعیتی دارند. اما ما اخلاق هم داریم. به صرف اینکه یک نفر با جمهوری اسلامی مخالف باشد نمی‌آییم هزار انگ و تهمت به او بزنیم.

* در داخل کشور یک سری افراد، نحله‌ها و یک سری عقاید هستند که با افکارشان بزرگترین ضربه را به جمهوری اسلامی می‌زنند. آن‌ها هم باید آزاد باشند تا حرفشان را بزنند. اما حق ندارند بگویند ما عین نظام هستیم، عین جمهوری اسلامی هستیم، عین اسلام هستیم. جمهوری اسلامی مال مردم است. مال جمهور مردم است. مردم باید انتخاب کنند چه تفکری به جمهوری اسلامی نزدیک تر است و چه تفکری دورتر است.

*  ساختار حکومت در جمهوری اسلامی به گونه ای است که امکان یکدست شدن آن وجود ندارد. الان اصلاح طلب شاخص و تاثیرگذاری درون مجلس نیست. اما ما می‌بینیم کسانی حرف‌هایی با رنگ و بوی اصلاح‌طلبانه می‌زنند که هرگز انتظار نداشتیم این حرف‌ها را بزنند. چه در مسائل سیاسی و چه در مسائل اقتصادی.

* جامعه ما و ساختار حکومت ما این قدر صلب، سفت و سخت نیست که امکان یک دست شدنش وجود داشته باشد. عمر انحصار طلبی مطلق در ایران حداقل بعد از انقلاب چهار سال بیشتر نیست. و بعد از چهار سال شروع می‌کند به شکاف ایجاد شدن در این بدنه ای که ما فکر می‌کنیم خیلی سخت است.

* اصلا مهم نیست که مثلا حسن حرف اصلاح‌طلبانه بزند. حسین هم می‌تواند بزند. از همین روست که من می‌گویم اصلاح طلبی ریشه دارد. مشی و منش این جریان جا می‌افتد در داخل کشور و حتی روی افراد اقتدارگرا هم اثرمی گذارد. این جاست که ما می‌گوییم اصلاح طلبی را نباید در یک دوره زمانی چند ساله مورد قضاوت قرار داد.

* بنده تردید ندارم که سال های آینده دوران انفتاح و گشایش در امور سیاسی ایران خواهد بود. البته به یک شرط، آن هم به شرط این که قدرت های خارجی از طریق امکاناتی که دارند، چه امکانات اقتصادی و چه امکانات نظامی، جامعه ایران را زمین گیر نکنند. اگر خدای ناکرده جنگی اتفاق بیفتد و یا تحریم های اقتصادی آن چنان شود که مردم به لحاظ وضعیت اقتصادی زمین گیر شوند، این تنها می‌تواند اصلاحات را برای سالیان سال به تعویق بیاندازد.

* اگر ما این عامل را در نظر نگیریم، درون مایه جامعه ایرانی به نظرم اگر برداری بکشیم به طرف بازگشت به اصلاحات است. البته منظورم اصلاحات درون حکومت است. چون جامعه را که فکر می‌کنم بخش قابل توجهی از آن طرفدار اصلاحات است. درون حکومت را هم گمان می‌کنم به طرف گشایش و اصلاحات خواهد رفت.

* باید دعا کنیم این مداخلات خارجی که وجود دارد پروسه اصلاحات را که به نظرم بعد از یک قرن در ایران به عقلانیت رسیده و دچار احساسات نمی‌شود مختل نکند.

* راه اصلی این که ما طمع خارجی‌ها را نسبت به کشورمان قطع کنیم، بازگشت به پشتوانه و اعتماد مردم است. این تجربه را ما در دوم خرداد داریم. به لحاظ امنیت خارجی ما بسیار آسیب پذیر شده بودیم و یک انتخابات همه تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

* آن زمان، به خاطر حوادثی که اتفاق افتاده بود همه موشک های کروز در خلیج فارس روی ایران نشانه گیری شده بودند. یک انتخابات، نه تنها سر آن موشک‌ها را برگرداند بلکه دنیا مشتاق شد که بیاید و با ایران ارتباط سازنده برقرار کند. الان هم راهش این است.  وقتی ما این را می‌گوییم برخی اشتباه می‌کنند. فکر می‌کنند که ما می‌گوییم مثلا بنده رضا خاتمی را بیایید اجازه دهید نماینده مجلس شود. من که این را نمی‌گویم.

* ما می‌آییم تضمین می‌کنیم که مثلا اگر نسبت به این پانصد نفر، هزار نفر حساسیت وجود دارد ما قول می‌دهیم این‌ها در انتخابات شرکت نکنند. اما بقیه را بگذارید بیایند، یک انتخابات آزاد برگزار شود و هر کسی که از صندوق بیاید بیرون این امنیت ملی را تضمین می‌کند. اما اگر شما این راه اصلی را انتخاب نکنید، یعنی پشتوانه مردمی برای خود نسازید، تنها یک راه برای دفع فشار خارجی باقی می‌ماند و آن تسلیم شدن است.

* hصلاحات هیچ مسئله ای را حیثیتی نمی‌کند، سیاست عرصه امور نسبی است. یک جا جلو می‌روی، در جایی عقب می‌نشینی. زمانی فضا را برای طرف مقابلت باز می‌کنی، زمانی از او فضا می‌گیری. کاری که آقای خاتمی حداقل در طول یک سال گذشته انجام داده این است که مدام فضا را برای طرف مقابل باز کرده است. من نمی‌دانم دیگر چه کار باید کرد.

* دیگر چقدر باید عقب نشینی کنند اصلاح‌طلبان؟ شما آقای خاتمی را در نظر بگیرید. ایشان با یک لحن خاصی که دارد آمد و گفت که اگر این طرف اشتباه کرده، بیاید و پوزش بخواهد. اگر آن طرف هم اشتباهی کرده جبران کند. کلی هم بد و بیراه شنید به خاطر این اظهارات. خوب این یعنی چه؟

* این یعنی عقب نشینی دیگر. نمی‌خواهم بگویم که عقب نشینی کار بدی است. این یعنی باز کردن فضا. بعد آقای خاتمی آمد و گفت که اگر انتخابات این شرایط را داشته باشد همه ما می‌خواهیم شرکت کنیم، کار کنیم و برنامه داشته باشیم. جواب آن را هم که آن طوری دادند. بعد هم که خود آقای خاتمی آمد و رای داد که هنوز هم محل بحث است. خوب دیگر چه کار می‌بایست می‌شد؟ آیا باید میلیونها نفر بیایند و نامه بنویسند که ما اشتباه کردیم؟!

* همه این کارهایی را که شما می‌گویید آمدند و انجام دادند. اما متاسفانه هیچ پاسخ مثبتی از طرف مقابل دیده نشد. اگر راهی که آقای خاتمی انتخاب کرده است به نوعی تقویت می‌شد ما خیلی سریع تر بر مشکلات غلبه می‌کردیم. ولی من تاکنون اراده ای برای این که به این سمت برویم ندیده ام.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
382
38
* "آن زمان، به خاطر حوادثی که اتفاق افتاده بود همه موشک های کروز در خلیج فارس روی ایران نشانه گیری شده بودند. یک انتخابات، نه تنها سر آن موشک‌ها را برگرداند بلکه دنیا مشتاق شد که بیاید و با ایران ارتباط سازنده برقرار کند. الان هم راهش این است. وقتی ما این را می‌گوییم برخی اشتباه می‌کنند. فکر می‌کنند که ما می‌گوییم مثلا بنده رضا خاتمی را بیایید اجازه دهید نماینده مجلس شود. من که این را نمی‌گویم."

جناب آقای بوش اوایل دهه هشتاد پشت مرز افغانستان و عراق منتظر شرفیابی برای مذاکره بودند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
شما چند سالته؟؟؟
چقد با اطلاعات نظر میدی؟؟؟؟؟
حمید صابریان-مشهد
| United States of America |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
آقای پروفسور تاریخ ! منظور اقای خاتمی سال 1376 و انتخابات دوم خرداد بود نه اوایل دهه هشتاد.
amir
| Switzerland |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
حسام عزیز. اینکه ما بیش از 20 ساله نتوانستیم با سیاست با آمریکا ارتباط برقرار کنیم هنر نیست. در تعاملات سیاسی اقتصادی امروز هر ثانیه ارزشمند هست. 20-30 سال فرصت سوزی چه بلایی سر کشور ما اورده؟ غیر از اینکه ما هر چی توان داریم را بر سر موشک سازی و توان نظامی گذاشته ایم اما توان تولید کالاهای اساسی مثل برنج و گندم و گوشت را نداریم؟ حقیقت تلخی در کشور جاری است. انتخاب که پخش نمی کنه. حق داره.
هموطن شما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
انتخاب چرا سایت شما کنترل ندارد . این تعداد امتیاز منفی برای کامنتی که دلسوزی نظام است به نظر شما مشکوک نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
حسام جان خودت هم می فهمی چی نوشتی؟
بنده استنباطم از کامنت شما انتخابات دوم خرداد 1376 است اما دلیل اینهمه امتیاز منفی معلوم نیست .
لطفا نظرات خود را چند بار مطالعه سپس ارسال کنید.
ایزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
نفاق بیماری قلبهای ریاکار است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
هیچ فکر کردی اگر آن موقع(همان اوایل دهه هشتاد) آقای احمدی نژاد سر کار بود با توجه به نحوه ی تعامل ایشان با دنیا که همه می دانیم چگونه است، چه بر سر ایران ممکن بود بیاید؟
سیدمصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
138
18
مهمترین اشکال امثال شما این بود که با یک شعار عامه پسند آمدید!!!! یادتان رفت چه قولش را داده بودید و غفلت کردید و در پایان کار هم نتیجه مسندنشینی شما چیز دیگری بیرون داد که مردم وقتی مقایسه کردند ! از همراهی با شماها خودداری کردند و تنها شدید ! و این تنهائی کار دستتان داد ! برادر و خواهر هم کاری نمیتوانند بکنند چون آنها هم اگر خوب باشند شما گرفتارشان کرده اید !!! متاسفانه در همه حال و زمان حاضرهم همین جایگزینهای شماها با درصد بالاتری به غفلت و اشتباهات شما تاسی نموده اند !!! و همین باعث شده که همه همدیگر را محکوم میکنید و لو میدهید و همه هم مقصرید !!! یعنی از خدمت و کار و علم برای پیشبرد مردم و مملکت با شعار شروع کردید!! دیگران کمک کردند !! شما به جمع مال و منال عادت کردید و یادتان رفت که چه بودید و متوجه هم نیستید چه شده اید !! و همه را از هنر خودتان میدانید !!!!این اشکال سلسله ای ادامه دارد و خواهد داشت !!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
اصلاح طلبان بیشتر قول دادند یا دکتر و حامیانش؟کدام بیشتر به معیشت و اعتقادات مردم ضربه زدند؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
189
19
آقای عزیز
یادتون هست در دوره داداش عزیزت چه کارهایی که تو و مشارکتی ها انجام ندادید ، اینقدر آش شور شد که اخوی محترم در آخرین سخنرانیش تو دانشگاه تهران همه کاسه کوزه ها رو سر شما و همپالگی هاتون شکست ، یادتون میاد آقای محمد رضا خان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
244
31
ماشاءالله چه رویی دارن این خانواده خاتمی!!!!!!!!!!!! لطفاً به من منفی بدید.
پاسخ ها
دنیادیده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
شما نمیگفتی هم بهت منفی میدادیم ...
کلا شماها منسوخ شده هستید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
13
187
جناب خاتمی عزیز شما راست می گوید ولی قدرت طلبان نمی خواهند پشتوانه مردمی داشته باشند اصلا اینها مردم را قبول ندارند در سخنرانی هایشان گفتند که مردم حق انتخاب ندارند ما تصمییم می گیریم حتی ما می توانم زن هایتان را بر شما حرام کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
32
9
چه میتوان گفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
22
129
وقتی سخنان یه اصلاحطلب رو می شنوم به خودم و اینده و جامعه م امیدوار میشم

نمیدونم چه سحری توی صحبتاشون هست ، البته فکر میکنم جادوی بزرگ صحبتاشون منطق قوی و استدلال ارزشمندشون باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
6
90
كاش عقلانيتي مبتني بر منافع ملي در فضاي سياسي كشور حاكم شود و از تندروي و تبعيت از احساسات منفي كاسته شود و اين امر محقق نمي شود مگر با ورود مجدد اصلاح ططلبان به عرصه سياست ايران و تعامل اصول گرايان با آنان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
19
121
زنده باد عشق ... زنده باد رئیس جمهور آینده ایران آقای سید محمد خاتمی.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
3
99
قابل توجه آقا حسام
اواخر زمان هاشمي تروري در آلمان به نام مينوكس اتفاق افتاد كه آن را به ايران ربط دادند و تحريم كردند و حتي سفرا را از ايران خارج كردند اما با آمدن خاتمي و روش و گفتمان سياسي اش نتنها سفرا برگشتند بلكه با تمام دولت هاي اروپايي رابطه حسنه برقرار شد از فرانسه ، آلمان ، ايتاليا و ...
آقا حسام يادت باشه برسر مسائل هسته اي دولت خاتمي با اروپا مذاكره مي كرد اما دولت اصولگراي فعلي با يكي از نهايي كه مذاكره مي كنه دولت آمريكاست .
hossein
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
92
10
خیانت به کشور با اشتباه کردن تفاوت دارد و به این سادگی قابل بخشش نیست.
فاتح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
6
55
کو گوش شنوا.
سودابه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
92
19
خب این یعنی اینکه: شکر خوردم!؟
بذارین دوباره بیام!؟
وقتی بودی چه بودی!؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
مشکل ما اینه که امثال حضرتعالی نمی فهمید آنها چه کردند. فکر می کنم همین کافی بود که سید بزرگ گفت: زنده باد مخالف من
اصلاح طلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
38
13
واقعيت ها را نمي توان انكار كرد وناديده گرفت.
من اگر خوب و بدم ، توبرو خودرا باش
هركسي ان درود عاقبت كار كه كشت.
نتايج فشارها و اتفاقات امروزي ماحصله عملكرد برخي افراد ومجلسيان قبلي است كه نگاهي هوشمندانه به مسايل وحواشي اطراف نداشتند.اگر شماها در دوران مجلس ششم بجاي دعواهاي سياسي وكش وقوس هايي كه جز تخريب اصلاح طلبان چيزي براي مردم نداشت ، تمام هم وغم خودرا برروي اصلاح شرايط اقتصادي و نيازهاي روز مردم مي كرديد وتوان خود را درجهت حذف يكديگر بكار نمي ببرديد روزگار تغيير نمي كرد واكنون كشور در مسير اصلاحات وپيشرفت بود.
شیر ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
10
88
یکی نیست به این بگه شما رو موقع انتخابات میخوان وگرنه شما واسه اونا فتنه گر و فریب خورده هستید چرا میخوایید بیخودی مردم رو بفرستید رای بدن ....چاپ کن فاشیست بازی در نیار
پاسخ ها
شیر ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
دوستان چرا منفی میدید این حقیقته تا دیروز اینا فتنه گر بودن ولی امروز جز دوستان شدن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
106
9
امروز هم همه موشک های کروز به سمت ایران نشانه روی شده آیا باید از اصول عقب نشینی کنیم؟
ما مامور به انجام وظیفه هستیم نتیجه هرچه میخواهد باشد
از امام حسین یادگرفتیم از اصول عقب نشینی نکنیم
پاسخ ها
hossein
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
کسی که تمام افکارش مادیات این حرفها حالیش نیست
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
امام حسین ع از جنگ و درگیری اجتناب می کرد و به ناچار تن به جنگ داد .خدا عقل داده
مهدی.ق
| France |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
فکر میکنم قبل از همه اینها ، خدا به انسان عقل هم داده ! مثل هم داریم که میگه " در جایی که نتوان جست بایدنشست "
اگه اینطوره ، از امام حسن (ع) چی یاد گرفتی ؟ فکر میکنم دلیلش اینه که نون بعضی ها در صلح و آرامش نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
1
56
به نظر من حاكميت كه در سالهاي اخير اغلب به دست اصولگرايان بوده است قواعد بازي سياست و اخلاق سياسي را رعايت نكرده و در حق اصلاح طلبان اجحاف كرده اند. اين كه مي گويم اصلاح طلبان يعني در حق بخش بزرگي از ملت ايران كه تفكرات اصلاح طلبي دارند. انحصارگرايي و اقتدارگرايي اصولگرايان. كشور را امروز در شرايط سخت و وخيمي قرار داده است و دولت و مجلس و اصولگرايان خود نيز سردرگم و سرگردان شده اند و نمي دانند با اين همه فشارهاي سنگين اقتصادي و معضلات اخلاقي و آسيبهاي اجتماعي فزاينده در جامعه و اعتراضهاي مردم و مراجع قم. چه كنند؟ ناچار به فرافكني و انداختن تقصيرات گاهي به گردن دولت و گاهي به گردن استكبار و گاهي هم تحريمها و ... روي آورده اند و حيران هستند..
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
6
58
پس از سالها فشار و سختي و تورم فزاينده و افزايش مشكلات و... . اكنون به نظر مي رسد جامعه ايراني تشنه يك دولت اصلاح طلب است و تشنه اين است كه تركيب نهادهاي حاكميت از يكدستي تحميلي خارج شود و به سوي اصلاح طلبي حركت كند.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
4
64
حوادث تلخي كه در سوريه مي گذرد زنگ هشداري هم براي مسوولان ما هست. اينكه تا دير نشده فضاي سياسي را از اين صلبي و يخبندان و نارضايتي اغلب مردم خارج كنند و فضا را براي اعمال اراده جمهور مردم مهيا كنند و باز كنند. شوراي نگهبان و دولت و مجلس اصولگرا و نهادهاي قدرت ديگر بايد اين موضوع و حساسيت آن را درك كنند تا انشالله نظام با افزايش رضايت مردمي . ضريب امنيت ملي اش بالاتر رود.
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
2
40
حساسيت روي بعضي افراد يعني چه؟ اكثريت مردم كه روي كسي حساسيت ندارند. آنها صندوق راي را مي شناسند و اگر هم روي كسي حساسيت دارند با آرايشان نشان مي دهند كه حساسيت مثبت دارند يا منفي روي شخصي. اين كه بخشي از حاكميت كه عقايد تندي دارند كه البته به امنيت ملي و اعتماد مردمي آسيب مي زند بيايند و عده اي را ردصلاحيت كنند يا شانتاژ كنند ضد كسي يا جرياني كه مردم نيستند. مگر حكومتها تشكيل نمي شوند براي اعمال اراده مردم و استقرار عدالت و قانون.؟ مگر نوع حكومت ما جمهوري اسلامي نيست؟ پس جمهوريت يعني چه؟. آقاي رضا خاتمي عزيز. گرچه براي شما احترام فراواني قائلم و اي كاش مجالس هفتم به بعد هم دست شما و دوستانتان بود ولي بايد بگويم ما اين حساسيت را قبول نداريم. ما بي صبرانه منتظر آقاي خاتمي در سال 92 هستيم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
63
20
برادرت و اصلاح طلبان، کلاً خودشان را سبک نکنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
8
19
واقعا اروپا و آمریکا در صدد رسیدن به نتیجه ای در مذاکرات هسته ای نیستند و صرفا تحریم ها را تشدید می کند و سپس نوبت حمله خواهد بود. اما اگر در داخل وحدت و یک دلی وجود داشته باشد و افراد را به خودی و غیر خودی تقسیم نکنیم و بگذاریم طبق قانون کلیه احزاب و گروها در انتخابات و اداره امور مملکت مشارکت داشته باشند دیگر هیچ قدرت خارجی جرات تشدید تحریم و حمله را به وطن عزیزمان نمی دهد واقعا وقت تنگ است در برهه خطرناکی به سر می بریم و در صورتی که به اختلافات داخلی دامن بزنیم فقط آّب در آسیاب دشمن ریخته ایم . اصلاح طلبان و اصولگرایان به دور از جنجالهای جناحی و حزبی کنار هم و دست در دست هم به فکر مام میهن باشند تا اعتماد مردمی نیز برگردد. باید از زدن بر چسب فتنه گر به هر کسی دست کشید. زمان بسیار تنگ است و دشمنان با در نظر گرفتن اختلافات داخلی هر لحظه به اهداف خود نزدیک می شوند. بیائیم آخرین فرصت هایمان را نسوزانیم که دیگر قابل جبران نیست.
جواد
|
Kazakhstan
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
5
42
به قول وزیر دفاع خاتمی آمدن سید از الطاف خفیه الهی بود دشمن در خلیج فارس مترصد بود تا نماینده اقلیت از صندوق ها بیرون آورده شود و آنگاه از بلوای حاصله کمال اسفاده را بکند عقلای امت مانع شدند حالا اگر وحدت ملت هم مورد نظر نباشد بالاخره سامان دادن به امور ازهم پاشیده شده و غوغا سالاری سال های اخیر فردی مورد اعتماد ملت را می طلبد و این خود مستلزم مشارکت همگانی است بزرگان این را درک می کنند البته اگر قدرت مهر بر چشم ها و گوش ها نزده باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
28
4
سید عزیز اصلاحات نه با زور سوار میشود ونه پیاده مردم هم حرف را میشنوند و انتخاب میکنند اما چه بهتر که هنگام عمل دقت کنیم که کمتر ایجاد فاصله شود دکتر عزیز تندروی در هر دو گروه افت جان نظام است و تنها کسانی دعوا راه می اندازند که حرفشان اساس درستی ندارد از اقای موسوی و کروبی انتظار میرفت که به هر قیمتی اقدام کاسه شکستن انقلاب نکنند هر چند در تعریف از اصلاح و مصلحت نظام دو نفر یاد شده خلق الساعه وارد معرکه شدند و انچه پدر اصلاحات بافته بود پاره کردند اما اقای خاتمی جایگاه بلندتری را دارا است و من به عنوان یک ادم ولایتمدار به اقای خاتمی احترام خاصی قائل هستم و همیشه از خدا میخواهم که ایشان با صبر و بردباری راه صلح و اصلاح را ادامه دهند و بدانند که امثال من جایگاه ایشان را قابل مقایسه با اقای کروبی بیسواد نمیدانیم خدا رحمت کند پدر بزرگوار کروبی را یقینا هر احترامی هم که کروبی بدست اورده بود بخاطر پدرش بود و الا هنگامه انتخابات نشان دادن وضع زندگی کروبی بخصوص ان دو تخته فرش گرانبهائی که یکی به دیوار اویزان بود و دیگری زیرپایش بود و از طرفی ریختن دو استکان چائی و اوردن ان به شکلی که سعی میکرد تصویر مشابه این صحنه از امام راحل را متبادر به ذهن ها کند چقدر امیخته با فریب بود تا انجا که صبح فردای انروز خانمی که کارمند ما بود گفت چون ما خانوادگی فرش فروش هستیم قیمت ان فرشها بسیار بالا ست وبا صحنه نمیخواند سید عزیز از خانواده خاتمی انتظار ان است که یاد و خاطره حضرت ایت اله روح اله خاتمی را زنده و پاس به دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
9
57
از شهر اصلاح طلب قم ( برخلاف تصور که گمان می رود قم شهر اصولگرایان است) به دوم خرداد به خاتمی و به مردم اصلاح طلب ایران درود می فرستم.
میرزا
|
Switzerland
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
5
43
خدا آخر و عاقبت این کشور و ملت نجیبش ر اختم به خیر کند.ماکه دیگرامیدمان راازدست داده ایم .
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
41
8
آقای خاتمی شما و برادرتان به قول معروف گزک دست حاکمیت دادید تا اصلاحات را به زور از دور خارج کنند . آنها همیشه دنبال یک بهانه بودند تا اصلاحات را نابود کنند و شما و برادرتان این بهانه را به دست آنها دادید و با دست خود اصلاحات را نابود کردید . جریانی که خودتان آن را تاسیس کرده بودید خودتان نابودش کردید . بعد از اصلاحات در این آشفته بازار اصولگرایی دل ما به چه خوش باشد ؟ واقعا متاسفم .
پویان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
45
8
آقای خاتمی احتمالا بخاطر دارند زمانی که غنی سازی توسط رییس جمهور اصلاح طلب داوطلبانه تعلیق شد در همان ایام بوش ایران را محور شرارت خواند.آمریکا ایران مستقل و آزاد را بر نمی تابد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۸
9
42
من یک اطلاح طلب بوده هستم و خواهم بود. من معنای این همه التماس را نمیفهمم!!!
بابک
|
United States of America
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
4
15
رضا خاتمی باید رییس جمهور شه
نظرات بینندگان