arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۷ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۷ آبان ۱۴۰۱؛ از بازداشت برخی گردشگران خارجی به دلیل عکاسی از حوادث تا احتمال مجازات اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بازداشت برخی گردشگران خارجی به دلیل عکاسی از حوادث اخیر
محسن حاجی‌سعید ـ رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران ـ گفت: باید به کسانی که مسؤول تامین امنیت در کشور هستند گفته شود امنیت گردشگر و بازتاب بین‌الملی آن مهم است. متأسفانه شاهد بودیم برخی از گردشگران خارجی که تنها از روی کنجکاوی از حوادث اخیر کشور عکاسی کرده‌اند، دستگیر شدند. لزوماً همه گردشگرانی که در جای نادرست دیده می‌شوند جاسوس نیستند. این موضوع به یک مطالبه حیاتی برای گردشگری تبدیل شده است. نمایندگان مجلس کمک کنند موجی که در ماه‌های اخیر علیه ایران در دیگر کشورها ایجاد شده است، تغییر کند.

رئیس دانشگاه هنر تهران: با استادی که کلاس تشکیل ندهد، برخورد می‌شود
محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر تهران با بیان اینکه با استادی که کلاس تشکیل ندهد، برخورد می‌شود گفت: بیشتر دانشجویانی که در ناآرامی‌ها بودند به کلاس درس نرفته‌اند و اصلا یکی از کار‌هایی که کردند این بود که به کلاس درس نرفتند. وضعیت دانشجویانی که درگیر ناآرامی بودند در جای دیگری مثلا در شورای آموزشی بررسی می‌شود، ولی مسئله دانشجویی که در اعتراضات نبوده و با خودش گفته کلاس که تشکیل نمی‌شود، پس من هم به دانشگاه نمی‌روم، در واقع به قید خودش به دانشگاه نیامده، با دانشجویی که به دانشگاه آمده و دیده که کلاس تشکیل نشده و در کلاس بسته است، فرق دارد.

احتمالا کلاس‌ها در سال تحصیلی آینده به صورت ترکیبی برگزار شوند
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری در سال تحصیلی جاری گفت: اگرچه امسال کلاس‌های درس به صورت حضوری برگزار می‌شوند اما این احتمال وجود دارد که کلاس‌ها در سال تحصیلی آینده به صورت ترکیبی برگزار شوند. اگر کلاس‌های درس به صورت ترکیبی برگزار شوند، فناوری‌های نوین برای دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌ها به‌کار گرفته‌می‌شوند.

بورل: اوضاع درباره برجام به درستی پیش نمی‌رود
بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: در خصوص برجام، اوضاع به درستی پیش نمی‌رود. مواضع بین طرف‌ها هنوز به هم نزدیک نشده است. ایران باید با آژانس بین‌المللی اتمی به شکلی سازنده تعامل کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان خواستم این را پیش ببرد.

آلمان: در پی بسته جدید تحریم علیه ایران هستیم
سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد برلین در حال کار بر روی اعمال بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.

یامین پور، بین ایران و آمریکا، کسی که مشت آخر را بزند وارث جهان خواهد شد
یامین پور، معاون وزیر ورزش در مورد حوادث اخیر گفت: وضعیت ما و آمریکا مثل دو بوکسوری است که در دو راند همدیگر را زده و خسته شده‌اند؛ حالا در راند آخر چه کسی است که مشت آخر را بزند و وارث جهان شود؟ او ادامه داد: ما باید کل صحنه و تحولات جهان را ببینیم. اینکه آمریکا دارد توان کنترل یک جانبه ی بین المللی را از دست می‌دهد. خب رقیب کیست؟ اگر آنها می‌توانستند مستقیم وارد جنگ با ما بشود انجامش میداد. ما با اروپایی مواجهیم که در آستانه فروپاشی سیاسی است. قیمت سوخت در فرانسه ۲۲ برابر شده است، صنایع بزرگ در اروپا به دلیل کمبود انرژی در حال تعطیلی است. آلمان مجبور شده است پس از سال ها از زغال سنگ استفاده کند. ما با همچین جهانی طرف هستیم. او گفت: آن راند آخر مشت را چه کسی می زند؟ آن کس که مشت آخر را می زند وارث جهان خواهد شد.

پلیس: درمورد موتورسواری زنان سکوت می کنیم
سرهنگ علی‌اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران درباره موتورسواری زنان گفت: قانون در این باره سکوت کرده و ما هم سکوت می‌کنیم.

امام جمعه بجنورد: ۲۸ هزار اسلحه وارد کشور کرده‌اند
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری نماینده، ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: دشمن برای ایجاد جنگ داخلی ۲۸۰۰۰ اسلحه را در این روز‌ها وارد کشور کرده و می‌خواهد کشته‌سازی کند و جان مردم بی‌گناه را هدف قرار دهد.

احتمال مجازات اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی
کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال با صدور بیانیه‌ای از برخورد با افرادی که اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت نکرده‌اند، خبر داد. این کمیته اعلام کرد: بر اساس مقررات جمهوری اسلامی ایران و منشور اخلاقی المپیک و قوانین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، مبنی بر رعایت اصول حاکم بر ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتار‌های سیاسی در میادین ورزشی، با اشخاصی که در این خصوص اخلاق حرفه‌ای و ورزشی را رعایت ننموده‌اند، وفق مقررات رسیدگی خواهد شد.

اطلاعیه دوم وزارت اطلاعات درباره حمله به حرم شاهچراغ
وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای جزئیات دیگری از فاجعه حرم شاهچراغ را منتشر و با بیان اینکه تاکنون ۲۶ نفر دستگیر شده‌اند اعلام کرد: همه افراد دستگیر شده، غیرایرانی و با ملیّت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند. هماهنگ کننده‌ اصلی عملیات تبعه‌ جمهوری آذربایجان است که از فرودگاه امام وارد کشور شده و عنصر پشتیبانی کننده‌ صحنه‌ عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» و عامل تیراندازی «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» تبعه‌ تاجیکستان بود. وزارت اطلاعات اعلام کرد که کسانی که جنایت جرم شاهچراغ را به جامعه‌ اطلاعاتی کشور منتسب کرده‌اند، نقش مکمل عملیات را ایفا نموده‌اند.


ادعای زلنسکی: تهران باید مجازات شود / اگر تسلیحات ایران نبود، به صلح نزدیک‌تر بودیم / روسیه برای ادامه حملات گسترده خود به موشک‌های ایران نیاز دارد
ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: همدستی ایران در اقدام تروریستی روسیه باید مجازات شود. ما این موضوع را نه تنها در سطح شرکای سنتی خود خواهیم رساند، کل جهان خواهد دانست که رژیم ایران به روسیه در طولانی کردن جنگ کمک می‌کند و در نتیجه، تاثیر تهدیدهایی را که دقیقاً جنگ روسیه علیه جهان ایجاد کرده، طولانی‌تر می‌کند. وی ضمن این ادعا که «اگر به خاطر تامین تسلیحات ایران به متجاوز نبود، به صلح نزدیک‌تر بودیم»، افزود: «روسیه برای ادامه استراتژی حملات گسترده خود به زیرساخت‌های ما به موشک‌های ایران نیاز دارد».

علی دایی: در این روزهای سخت، من هم دغدغه‌ای کوچک برای شما شده‌ام
علی دایی با انتشار تصویری از تیم ملی فوتبال ساحلی و تیم ملی کشتی امید و تبریک به مناسبت قهرمانی این دو تیم نوشت: «سپاس و درود بر قهرمانان ملی کشورم، در این روزهای سخت که همه داغداریم، من هم دغدغه ای کوچک برای شما شده‌ام، مهم ترین چیزی که مرا دلگرم می کند محبت بی دریغ شما همطونانم است»

تشکیل کمیته‌ای در وزارت ارشاد برای تذکر به افرادی که «به تحریک مردم در آشوب‌ها پرداخته‌اند»
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اتفاقات اخیر کشور گفت: با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که صحبت داشتیم طبق گزارشی که آقای وزیر ارائه کرد در وزارت ارشاد نیز کمیته‌ای تشکیل شده و در قالب این کمیته تذکرات لازم به افراد شاخص که در تحریک و تهییج مردم در آشوب‌ها پرداخته‌اند داده می‌شود.

پلیس: ۲۸ لیدر اصلی حوادث خیابان طبرسی آمل دستگیر شدند
سرهنگ علی داداش‌تبار فرمانده انتظامی آمل گفت: در پی وقوع اغتشاش اخیر و توهین به مقدسات توسط افراد فریب خورده که از شبکه‌های معاند خارج از کشور دستور می‌گرفتند، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت. وی تصریح کرد: ضمن هماهنگی با مراجع قضائی در عملیاتی ضربتی ۲۸ نفر از لیدرها و سرکرده‌های اصلی این آشوب‌ها دستگیر شدند.

نظرات بینندگان