arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۱ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱

عضو شورای شهر تهران در واکنش به بودجه ۹۰ میلیون تومانی مقابله با آلودگی هوا: این رقم جای شرمساری دارد

یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصاحبه رادیویی معاون عمرانی وزیر کشور گفت:‌روز صبح آقای دکتر جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور در مصاحبه با خبر ساعت ۸ اعلام کردند که بودجه سال گذشته مقابله با آلودگی هوا ۹۰ میلیون تومان بوده است. خبرنگار تعجب کرد و دوباره پرسید ۹۰ میلیون تومان؟ مجدد گفت بله ۹۰ میلیون تومان. بودجه برای مقابله با آلودگی هوا درکل کشور. شرمساری دارد! تعجب دارد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اکو ایران: یک عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصاحبه رادیویی معاون عمرانی وزیر کشور گفت :‌روز صبح آقای دکتر جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور در مصاحبه با خبر ساعت 8 اعلام کردند که بودجه سال گذشته مقابله با آلودگی هوا 90 میلیون تومان بوده است. خبرنگار تعجب کرد و دوباره پرسید 90 میلیون تومان؟ مجدد گفت بله 90 میلیون تومان.بودجه برای مقابله با آلودگی هوا درکل کشور. شرمساری دارد! تعجب دارد! در ابتدای این دوره شهردار تهران بارها گفتند رئیس جمهور مسئولیت مقابله با آلودگی هوا را در تهران به بنده واگذار کرده‌اند. بنده همان موقع گفتم این واگذاری مسئولیت بدون اختیار و اعتبار راه به جایی نخواهد برد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، امروز در صحن شورا طی تذکری گفت: دیروز روز جهانی دست فروشان بود. این روز را به آنها تبریک می‌گویم که برای معیشت و گذران زندگی شان با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مجبور شدند به دست فروشی بپردازند.

امانی افزود: دیشب مسئول دولت الکترونیک که در وزارت اقتصاد مسئولیت دارند، در بخش خبری ساعت 21 گفتند ما بنا داریم که شغل شریف دست‌فروشی را قانونی کنیم و با همکاری شهرداری‌ها من جمله شهرداری تهران دست‌فروشان را ساماندهی کنیم گرچه دیر است ولی هرچه سریع تر این کار انجام گیرد مناسب خواهد بود. فکر می‌کنم شهرداری تهران اگر قرار است در این زمینه کاری انجام دهد خوب است با این برنامه‌ای که دولت اجرا می‌کند هماهنگ باشد.

او با اشاره به معضل آلودگی هوا خطاب به رییس شورا گفت: شرکت کنترل آلودگی هوا شنبه اعلام کرد که شاخص هم اکنون 131 و حد استاندارد 100 است؛ یعنی 31 درجه بالای استاندارد . یکشنبه ساعت 11 صبح شاخص 125 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس. امروز دوشنبه 8 صبح شاخص 119 ناسالم برای گروه‌های حساس. این وضعیت چند روز گذشته است. متأسفانه مجدد آلودگی هوا میهمان نا خوانده شهرهای کلان من جمله شهر تهران شده و با وضعیت آب و هوایی که سازمان هواشناسی پیش بینی می‌کند احتمالاً تا آخر سال ما روز های زیادی را خواهیم داشت که از حد استاندارد شاخص آلودگی هوا بالاتر خواهد بود. این موضوع با گزارش یک مؤسسه علمی فضایی از از امریکا، ناسا درباره استقرار یک توده گاز متان در فضای جنوب تهران هم زمان شده است که این قطعاً باعث نگرانی بیشتری در مردم خواهد شد.

امانی اضافه کرد: امروز صبح آقای دکتر جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور در مصاحبه با خبر ساعت 8 اعلام کردند که بودجه سال گذشته مقابله با آلودگی هوا 90 میلیون تومان بوده است. خبرنگار تعجب کرد و دوباره پرسید 90 میلیون تومان؟ مجدد گفت بله 90 میلیون تومان.بودجه برای مقابله با آلودگی هوا درکل کشور. شرمساری دارد! تعجب دارد! در ابتدای این دوره شهردار تهران بارها گفتند رئیس جمهور مسئولیت مقابله با آلودگی هوا را در تهران به بنده واگذار کرده‌اند. بنده همان موقع گفتم این واگذاری مسئولیت بدون اختیار و اعتبار راه به جایی نخواهد برد. شهرداری تهران یکی از ده‌ها سازمانی است که در این زمینه مسئولیت دارد. می‌دانید که 23 سازمان اسم‌شان در قانون هوای پاک برده شده و برای هر کدام وظیفه تعیین شده است. اگر همان مسئولیت ذاتی خود شهرداری به درستی و به موقع و به سرعت انجام شود، ما باید خدا را شکر کنیم که وظیفه خودمان را در ارتباط با آلودگی هوا انجام داده‌ایم. این وظایف عبارت‌اند از؛ اول؛ توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو. خواهش می‌کنم از منو ریل کسی در تهران صحبت نکند مردم به ما می‌خندند. وقتی ما 200 کیلومتر مترو داریم و به اندازه آن قطار و ایستگاه نداریم چطور می‌توانیم در تهران منو ریل احداث کنیم یا تراموا.

او ادامه داد: دوم؛ توسعه و ایجاد فضای سبز درون و برون شهری، سوم؛ کاهش تقاضای سفر و تبدیل شهر به یک شهر الکترونیک. چهارم؛ تفکیک پسماند؛ کاهش میزان دفن پسماند و جلوگیری از ایجاد گاز. اگر ادعای این مؤسسه علمی درست باشد که متأسفانه باعث تشکیل یک توده ابر در بالای شهر و جنوب تهران شده است. این 4 مسئولیت اصلی شهرداری تهران در ارتباط با مقابله با آلودگی هوا است. اگر تمرکز مان را روی این 4 موضوع بگذاریم هم به تدریج مشکل حمل و نقل عمومی را می‌توانیم حل کنیم که با کاهش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد. تقاضای سفر را کم می‌کنیم و به وضعیت زباله و رفت و روبی که همیشه جزء مسائل اصلی رسیدگی کرده و به دغدغه اصلی مردم پاسخ می‌دهیم. امروز باید به مردم گزارش دهیم که ما به چه میزان در وظائف‌مان در ارتباط با کاهش آلودگی هوا موفق بوده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: در آستانه تدوین بودجه سال 1402 کشور هستیم از طرفی برنامه هفتم توسط سران قوا، مجمع تشخیص مصلحت و نمایندگان مردم در مجلس در حال آماده شدن است. از طرفی هم برنامه چهارم شهرداری روز یکشنبه تقدیم شورا شده. این را به خودم می‌گویم و به کسی جسارت نمی‌کنم باید با مردم صادقانه برخورد کنیم، بگوییم در گذشته در این زمینه‌ها قصور و کوتاهی داشته‌ایم. بپذیریم آلودگی هوای کشور ناشی یا از ترک فعل مدیران است یا از کارکرد غلط مدیران. مردم هیچ نقشی در آلودگی هوا ندارند. اگر ما امروز در تهران موتور‌هایی داریم که هر کدام 13 برابر یک ماشین آلودگی هوا ایجاد می کنند، مقصر این قضیه ما هستیم. قرار بود بعد از ابلاغ قانون آلودگی بالای هوا دیگر موتور سیکلت در تهران پلاک و شماره نشود، این کار انجام شد؟ قرار بود به ازای هر خودرویی که وارد می شود 4 خودرو از رده خارج شود، این کار انجام شد؟ این کار انجام نشد و مدیران چنین کارهایی نکردند و ما نکردیم.

او گفت: این بار صادقانه با مردم برخورد کنیم و اصلاح قانون آلودگی هوا را داشته باشیم. اگر می‌خواهیم کاری انجام نشود، کار را به چند نفر یا چند سازمان واگذار کنیم. اینطور هیچوقت کار انجام نمی‌شود! بیاییم یک متولی برای آلودگی هوای کشور معرفی کنیم و مسئولیت و هدایت امر را که با جان و سلامت مردم در ارتباط است در دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت درست کنیم و شر این بلای خود ساخته را از سر این مردم و شهر‌مان ان شا الله پاک کنیم.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در ادامه با بیان اینکه آلودگی هوای تهران یکی از مشکلات پیچیده، دامنه دار و مسبوق به سابقه شهر تهران است، اظهار کرد: سال‌های سال است که تهران به این معضل دچار بوده و همچنان هم متاسفانه تداوم داشته و به نتیجه مثبتی نرسیده‌ایم، امیدواریم با پیشنهادات و راه حل‌هایی که ارائه می‌شود این مشکل نیز حل شود.

چمران افزود: چند روز پیش جلساتی در این باره در کمیسیون هوای اضطراری تشکیل شد که هنوز نسبت به نتایج آن و تصمیماتی که اتخاذ شده مطلع نیستیم؛ اما این جلسات باید به موقع و در زمان خودش تشکیل شود. ما برای ارائه توضیحات پیرامون اقدامات صورت گرفته در این زمینه از مسئولان دعوت خواهیم کرد، گرچه به نتیجه واقفیم.

وی افزود: راهنمایی رانندگی به عنوان یکی از مسئولان رسیدگی به این معضل می‌گوید به دلیل نبود بودجه کافی امکان حل این معضل را ندارد، مسئولان دیگر نیز هرکدام برای خود دلایل و بهانه‌هایی برای عدم انجام وظایف مربوطه دارند. از جمله اقداماتی که چندی پیش وزیر کشور در این زمینه انجام داده ارائه لایحه به کمیته رفع آلودگی و درخواست توضیح در این باره از تمام دستگاه‌هاست؛ این که چه اقداماتی در این زمینه انجام شده و چه زمان به آن نتیجه مد نظر خواهند رسید که البته بسیاری از آن‌ها به وظایف خود عمل نکرده‌اند. تلاش ما این است که این موضوع را بار دیگر از وزارت کشور پیگیری کرده و به راه حل‌های اساسی در این زمینه دست یابیم.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به انتشار تصویری از توده گاز متان در جنوب تهران توسط ناسا، گفت: عکس منتشر شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است و در مورد گزارش هم اطلاعات دقیق نیست و باید اطلاعات دقیق داشته باشیم تا آن را مطرح کنیم . در مورد توجه به آلودگی هوا در برنامه توسعه نیز ما پیگیر این موضوع هستیم و امیدواریم شهرداری اقدامات موثرتری در این زمینه به جای رنگ کردن جدول وسط خیابان انجام دهد. چرا که اشاره کردم که جدول وسط خیابان را سفید و سیاه می‌کنند که این فقط در پادگان‌های نظامی انجام می‌شود و در کشورهای دیگر بلوک‌های سیمانی را رنگ هم نمی‌کند. هر چند که در کاهش تصادفات در حدودی موثر است اما الان ضرورتی ندارد و بهتر است این پول را صرف خرید حتی یک اتوبوس کنند.

چمران در ادامه اظهارات خود با تاکید بر این نکته که تهران با کمبود اتوبوس در شهر تهران مواجه است، بیان کرد: یکی از مسائل اساسی مردم و نه تنها تهران بلکه کل کشور، افزایش تعداد اتوبوس‌ها در ناوگان اتوبوسرانی است، در حال حاضر حتی یک عدد اتوبوس هم می‌تواند موثر باشد. به گفته رئیس سازمان شهرداری‌ها حدود ۱۰ سال است که اتوبوسی از طریق دولت و وزارت کشور خریداری نشده است؛ بودجه‌ای که مجلس برای این منظور پیش‌بینی کرده ۹۰ میلیون تومان بوده که به جایی نمی‌رسد و نمی‌تواند مشکل گشا باشد. خوشبختانه بودجه‌های دیگری از جاهای دیگر پیش‌بینی شده است که تاکنون تعداد زیادی اتوبوس به اتوبوسرانی افزوده شده و انتظار می‌رود سهمیه تهران تا پایان سال جاری منظور شده تا بتوان مشکلی را حل کرد. درخواست ما از رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل تهران این است که با جدیت بیشتری موضوع را پیگیری کند.

وی در خصوص اجرای سامانه هوشمندسازی نیز گفت: هر اندازه ما به هوشمندسازی در شهرداری نزدیک‌تر شویم، سرعت و صحت عمل بهتر و بیشتری خواهیم داشت. امیدواریم موانعی که مطرح شد رفع شده و تلاش شهرداری بر این باشد که هوشمند سازی به صورت واقعی و عملیاتی انجام شود.

رئیس شورا در پایان با بیان این نکته مهمترین چالش این روزهای ما صدور پروانه است، متذکر شد: همواره بر این موضوع تاکید شده اما هنوز به مرحله مناسب و خوبی نرسیده‌ایم. همچنان صدور پروانه بسیار زمان بر بوده و رفت وآمدهای فراوانی را می‌طلبد، در حالی که می‌شود با استفاده از سیستم IT با سرعت و دقت و صحت بیشتری انجام شود.

نظرات بینندگان