arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۷ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۶ آبان ۱۴۰۱؛ از جان باختن ۱۰ نفر در حوادث دیشب ایذه، سمیرم و ملک‌شهرِ اصفهان تا صدور سه حکم اعدام دیگر در پرونده حوادث اخیر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

۵ کشته در حوادث ایذه
در پی تیراندازی به سمت مردم در ایذه 5 نفر جان باختند. همچنین همزمان با حمله به بازار مرکزی ایذه، حوزه علمیه این شهر نیز به آتش کشیده شد. ولی‌الله حیاتی معاون امنیتی استانداری خوزستان توضیح داد: راکبان دو دستگاه موتورسیکلت با سلاح جنگی به سمت مردم و مدافعان امنیت شلیک کردند. حیاتی شمار مجروحان را ۱۰ نفر اعلام کرد. در میان ۱۰ نفر از افراد زخمی، ۲ نفر از نیروهای بسیج و تعداد سه نفر از نیروهای انتظامی زخمی شدند که حال دو نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. نسا شیخ‌زاده مدیر حوزه علمیه خواهران ایذه اظهارکرد: پیرو فراخوان‌های روزهای گذشته برای برگزاری تجمع اعتراضی در شهر ایذه، خوابگاه های خواهران و برادران را از قبل تخلیه کرده بودیم و هنگام آتش سوزی کسی درون حوزه علمیه خواهران و برادران حضور نداشت. وی افزود: متاسفانه شدت آتش سوزی و تخریب امکانات و تجهیزات حوزه علمیه برادران بسیار زیاد است و سه خودرو را هم به آتش کشیدند. علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: ۳ نفر از عوامل اصلی حوادث و اغتشاشات امروز شهرستان ایذه دستگیر شدند و تلاش برای شناسایی و دستگیری سایر عوامل مرتبط در دستور کار قرار دارد.

۵ جان باخته در درگیرهای سمیرم و ملک‌شهر
«جان‌نثاری» معاون سیاسی استانداری اصفهان گفت: در جریان اغتشاشات ملک‌شهر، حادثه تررویستی رخ داد که دو نفر شهید و دو نفر هم مجروح هستند که حال یکی از آنها وخیم است. وی افزود: در جریان حوادث در شهرستان سمیرم هم سه نفر از کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند فوت کرده‌اند.

ترامپ رسما اعلام نامزدی کرد
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ثبت نام کرده است. ترامپ سه شنبه شب در جریان سخنانی در ویلای شخصی خود در فلوریدا اعلام کرد که وارد رقابت ها خواهد شد.

ایران به قطعنامه دریافت خسارت اوکراین از روسیه رای منفی داد
جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه ایجاد مکانیسم بین المللی برای جبران خسارات ناشی از جنگ روسیه در اوکراین به همراه ۱۲ کشور دیگر رای منفی داد. این قطعنامه با محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین و شناسایی ضرروت احصا خسارت های وارده به اوکراین، پیشنهاد می کند با مشارکت دولت اوکراین مکانیسمی برای ثبت و آرشیو خسارت های وارده به اوکراین توسط روسیه ایجاد شود که مورد حمایت کشورهای غربی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان: آخرین تبادل پیام ما با آمریکا در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفت: به طور مستمر تبادل پیام با طرف آمریکایی وجود دارد و آخرین تبادل پیام ما در کمتر از ۷۲ ساعت گذشته بوده است‌. وی ادامه داد: آمریکا از طریق برخی وزرای خارجه پیام داده و برای مذاکرات عجله دارند، اما ریاکارانه راب مالی در مصاحبه خود می‌گوید مذاکرات در اولویت ما نیست و اشاره می‌کند به تحریکاتی که می‌خواهند نسبت به کف خیابان و اغتشاش در ایران داشته باشند.

اسلامی: فعلا سفری از آژانس به ایران در دستور کار نیست
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فعلا سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست. او گفت: این جریان معتاد به تحریم و اجرای این سیاست مندرس است و پیش‌نویس قطعنامه‌ای که مطالب بسیار ناصوابی در آن قرار دارد که می‌دانند حقیقت ندارد، از نظر ایران مردود است.او گفت: هفته گذشته هیاتی متشکل از سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت خارجه طی سفر به وین دیدار‌هایی با مدیرکل و تیم فنی آژانس داشت، طی این دیدار‌ها قرار شد هیاتی از آژانس نیز به ایران سفر کند این مطلب پیشتر توسط مدیر کل آژانس اعلام شده بود؛ بدیهی است چنانچه پیش نویس قطعنامه مورد نظرآمریکا و سه کشور اروپایی تصویب شود، معلوم نیست سفر هیات آژانس به ایران نتیجه‌ای به دنبال داشته و مفید باشد. 

توافق تهران و آتن برای آزادی نفتکش‌های یونانی
شبکه قطری الجزیره به نقل از رویترز ادعا کرد که ایران و یونان برای آزادی دو نفتکش یونانی که در ماه می توسط ایران توقیف شده بودند، توافق کردند. این شبکه همچنین اعلام کرد که اطلاعات کشتیرانی نشان می دهد که کشتی های یونانی آب های ایران را ترک کرده اند.

پلیس: فردی که ماموران را در شیراز زیر گرفته بود، دستگیر شد
سردار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس گفت: عاملی که عصر روز سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ مأموران یگان امداد شهرستان شیراز را زیر گرفت و آنها را مصدوم کرد، دستگیر شد. او گفت: ساعت ۲ بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۴ آبان، در پی فراخوان های رسانه های معاند برای تجمعات اعتراضی و غیر مجاز، مأموران موتورسوار یگان امداد شهرستان شیراز برای برقراری نظم و امنیت در محدوده بلوار دکتر شریعتی (معالی آباد) شیراز مستقر شدند. در این هنگام راننده یک دستگاه خودرو وانت پیکان به سمت موتورسواران یگان امداد مستقر در این بلوار به صورت تهاجمی حرکت و به پنج دستگاه موتورسیکلت سازمانی برخورد کرد.

پرویز برومند در حوادث تهران بازداشت شد
خبرگزاری برنا متعلق به وزارت ورزش نوشت: «دروازه‌بان سابق یکی از تیم‌های تهرانی سه‌شنبه در حوالی شهرک غرب تهران بازداشت شد. وی درحالی بازداشت شد که درحال آسیب زدن به اموال عمومی و لیدری اغتشاشات بود.»

صدور سه حکم اعدام دیگر در پرونده حوادث اخیر
قوه قضاییه اعلام کرد: «در ادامه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران و برهم‌زنندگان امنیت در دادگاه انقلاب تهران و در پی تشکیل جلسات دادگاه متهمان در حضور وکلای آ‌ن‌ها، حکم بدوی سه نفر دیگر از اغتشاشگران صادر شد.» بر این اساس، سه متهم حوادث اخیر در تهران به اعدام محکوم شدند.

حمله پهپادی به یک نفتکش در آب‌های عمان
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام مسئول بدون ذکر نام گزارش داد که یک نفتکش در سواحل عمان مورد اصابت یک فروند پهپاد انتحاری قرار گرفته است. بر پایه این گزارش، این کشتی مرتبط با یک میلیارد اسرائیلی است که پرچم لیبریا را حمل می‌کرد. الجزیره به نقل از رادیو ارتش اسرائیل نوشت، یک مقام امنیتی اسرائیل، ایران را به حمله به یک نفتکش در دریای عمان متهم کرده است. بنا به گزارش الجزیره، رسانه های اسرائیلی مدعی شده اند ایران، مظنون مستقیم حمله پهپادی به این نفتکش است. رسانه های اسرائیلی مدعی شدند: ارتش آمریکا به ارتش اسرائیل اطلاع داده است که پهپاد استفاده شده در حمله به یک نفتکش در دریای عمان، از نوع "شاهد" ایرانی است.

دانشگاه علامه‌: در وقایع خوابگاه دخترانه «سلامت» دو دانشجو مصدوم شدند
مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی درباره وقایع شب گذشته خوابگاه دخترانه "سلامت" توضیح داد: شب گذشته (سه‌شنبه ۲۴ آبان) تجمع‌هایی در محیط پیرامونی خوابگاه دختران شکل گرفته بود. این تجمع‌ها با ورود سرویس دانشجویان به خوابگاه همزمان می‌شود. وی ادامه داد: تعجیل دانشجویان برای ورود به خوابگاه، منجر به آسیب‌دیدگی برخی می‌شود. یکی از دانشجویان نیز دچار استرس شده و حال عمومی وی نامساعد می‌شود. دانشجویی دیگر نیز به درب ورودی برخورد می‌کند و آسیب می‌بیند.

وزیر آموزش و پرورش: با اقدامات هنجارشکنانه در مدارس برخورد می‌شود
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیرامون آنچه که به اختلال در نظم مدرسه برگردد، قانون رسیدگی به تخلفات وجود دارد و مطابق با آن رسیدگی و برخورد می‌شود گفت: اعتقاد دارم باید قانون در مدرسه رعایت شود و معلمان هم الحمدلله خوب رعایت کردند.

نظرات بینندگان