arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۰۸ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۵ آذر ۱۴۰۱؛ از پیروزی ایران مقابل ولز در جام جهانی و حواشی آن تا انصراف پاکستان از پیشبرد طرح گازی ایران و توضیح دادگستری درمورد مرگ نوجوان گرگانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

توضیح دادگستری درمورد مرگ نوجوان گرگانی
رئیس کل دادگستری گلستان علت کما و مرگ نوجوان گرگانی را تصادف اعلام کرد. حیدر آسیابی گفت: شب ۲۴ آبان، گزارش تصادف در گرگان به اورژانس اعلام شد که بلافاصله آمبولانس اعزام و مصدوم مهدی کابلی کفشگیری به بیمارستان منتقل شد. آسیابی افزود: متاسفانه به علت شدت جراحات، مصدوم به کما رفت و همانروز اول آذر درگذشت.  وی افزود: همزمانی تصادف این نوجوان با شب ناآرامی های گرگان این شائبه را به وجود آورد که این نوجوان در اغتشاشات آسیب دیده باشد اما بر اساس مستندات ، ساعت و محل تصادف از محل اغتشاشات گرگان فاصله داشته است.

نماینده مجلس: یک میلیون فراخوان برای تجمعات منتشر شده
یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان مشارکت ۴۷ کشور در اغتشاشات، گفت: دشمنان به دنبال بهانه‌ای برای ایجاد اغتشاش بودند و هدف آنها اول مهر ماه همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بود اما فوت مرحومه مهسا امینی باعث شد موج سواری دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی زودتر از مهر شروع شود. او گفت: گفت: بیش از یک میلیون فراخوان برای تجمعات در فضای مجازی منتشر شده که اگر به ازای هر فراخوان یک نفر به میدان می آمد، یک میلیون نفر باید در تجمعات حضور پیدا می کرد اما نهایتا ۱۳۰ هزار نفر در سراسر کشور در این جریانات حضور داشتند.

انصراف پاکستان از پیشبرد طرح گازی ایران
اکسپرس تریبیون در گزارشی به نقل از اظهارات «مصدق مسعود ملک» وزیر مشاور امور نفت پاکستان نوشت که دولت این کشور برای غلبه بر بحران انرژی کار بر روی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند TAPI را ادامه می‌دهد. طرح خط لوله گاز موسوم به "تاپی" قرار است در صورت اجرا و تکمیل، گاز ترکمنستان را به به این سه کشور انتقال دهد. وزیر مشاور نفت و گاز پاکستان با اشاره به تحریم، اعلام کرد دولت اسلام‌آباد به دلیل چالش و ریسک تحریم‌ها، دیگر تمایل چندانی به پیشبرد طرح گازی ایران ندارد. وی اظهار داشت: خرید گاز از ایران یک ریسک است و دولت پاکستان ترجیح می دهد با افغانستان صحبت کند تا از آن برای حفاظت از خط لوله تاپی اطمینان حاصل کند. 

عزیمت یگان‌های زرهی و نیرو مخصوص «نزسا» به استان‌های مرزی غرب و شمالغرب
فرمانده نیروی زمینی سپاه از تقویت یگان‌های زرهی سپاه در مرزهای غرب و شمالغرب کشور خبر داد و گفت: مقابله با گروهک‌های تجزیه‌طلب ادامه دارد.

امام جمعه سنندج: جوانان و نیروهای امنیتی از بکارگیری اسلحه حذر کنند
ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج، جوانان و نیرو‌های امنیتی را از بکارگیری اسلحه و خشونت ضد یکدیگر برحذر داشت. وی ادامه داد: علما و روحانیون بایدخواسته‌های مردم را به گوش دولتمردان برسانند و مسوولان هم گوش شنوایی برای مطالبات مردم باشند.

عضو مجمع تشخیص : ساختار سیاسی را می‌توان به پارلمانی تغییر داد
غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص نظام گفت: ساختار سیاسی ما در حال حاضر پارلمانی - ریاستی است. معتقدم در بازنگری می‌توان آنرا به ساختار پارلمانی تغییر داد. در این ساختار نخست وزیر به عنوان نفر نخست اجرایی از سوی پارلمان تعیین می‌شود و رئیس جمهور هم نقش هماهنگ کننده قوا را بر عهده دارد. این ساختار برای کشور و شرایط امروز مناسب‌تر است. منتها پارلمان باید حزبی باشد و پارلمان فعلی برای این کار مناسب نیست و به درد این کار نمی‌خورد.

علی اف: با سه رئیس جمهور گذشته ایران کار کرده‌ام؛ هرگز وضعیتی شبیه امروز به وجود نیامده
الهام علی‌ف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه گفت:«من با سه رئیس جمهور گذشته ایران کار کرده‌ام. در تمام این سال‌ها، هرگز وضعیتی شبیه امروز به وجود نیامده است».او با بیان اینکه تهران هرگز در عرض چند ماه دو رزمایش نظامی در مرز ما برگزار نکرده گفت: ما همیشه به هر اقدام ضد جمهوری آذربایجان پاسخ داده و خواهیم داد.

دانشگاه صنعتی اصفهان: ۲۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه بیمار شده‌اند
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، شمار دانشجویان مبتلا به بیماری یا مسمومیت، در این دانشگاه را در طی ۴۸ ساعت گذشته، بیش از ۲۷۰ نفر اعلام کرد. میبدی در رابطه با منشا این بیماری و مشخص شدن نتایج آزمایشگاهی، اظهار کرد: بر اساس آزمایشات انجام شده، منشا این بیماری از آب نیست و تا روز دوشنبه الی سه‌شنبه نتایج آزمایشات و منشا این اتفاق مشخص می‌شود.

پیروزی ایران مقابل ولز در جام جهانی
در چارچوب گروه B رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، دیدار دو تیم ایران و ولز در ورزشگاه احمد بن علی با پیروزی ۲ بر صفر ایران به پایان رسید. این بازی با برتری مطلق ایران همراه بود. گل های ایران را روزبه چشمی و رامین رضاییان در وقت های اضافه به ثمر رساندند.  روزبه چشمی، بهترین بازیکن دیدار ایران و ولز گفت: فکر می‌کنم در بازی اول یکسری فشارهای زیادی روی تیم و بازیکنان بود و نتوانستیم نتیجه لازم را بگیریم وگرنه آن نتیجه رخ نمی داد. اگر فشار فوتبالی باشد آدم درک می‌کند اما اگر به ناحق باشد یک مقدار بی معرفتی است. این مدت یکسری اتفاق‌ها برای من رخ داد و عجولانه قضاوت شدم و فشارها غیر فوتبالی بود.  بازی آمریکا و انگلیس هم بدون گل مساوی شد. پس از بازی ایران، شماری از مردم به خیابان ها آمدند و به شادی پرداختند. شادی نیروی ویژه پلیس هم قابل توجه بود.

خبرگزاری فارس هک شد
دیروز بعد از بازی ایران و ولز خبرگزاری فارس با تایید هک شدن خود در کانال تلگرامی نوشت: گروه فنی در حال بررسی موضوع و اصلاح آن است.

 

نظرات بینندگان