arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۰۸ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱

پوتین: می‌شد که جنگ اوکراین رخ ندهد / سربازان اوکراینی «گوشت جلو توپ» هستند / اگر جمهوری‌های دونباس زودتر به روسیه می‌پیوستند، شاید جان‌های کمتری از دست می‌رفت

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با مادران نیروهایی که در عملیات نظامی در اوکراین شرکت داشتند،گفت: جمهوری‌های دونباس باید زودتر به روسیه می‌پیوستند، شاید جان‌های کمتری از دست می‌رفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با مادران نیروهایی که در عملیات نظامی در اوکراین شرکت داشتند،گفت: جمهوری‌های دونباس باید زودتر به روسیه می‌پیوستند، شاید جان‌های کمتری از دست می‌رفت.

به گزارش راشاتودی، رهبر روسیه گفت: ممکن بود تعداد زیادی از تلفات غیرنظامی وجود نداشت، این تعداد کودک کشته نمی‌شد. با این حال، او اظهار داشت که در سال ۲۰۱۴، روسیه درک کاملی از وضعیت دونباس یا احساسات واقعی مردم محلی نداشت.

پوتین خاطرنشان کرد: «[ما] معتقد بودیم که ممکن است همچنان بتوانیم به توافقی دست یابیم و ... دونتسک و لوهانسک را با اوکراین در چارچوب توافق‌نامه‌های مینسک متحد کنیم. رئیس جمهور در توضیح بیشتر درباره این موضوع، کودتای سال ۲۰۱۴ در کی‌یف را عامل بحران بعدی در دونباس و درگیری بین روسیه و اوکراین دانست. او گفت: «اگر کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ نبود، هیچ یک [از اینها] اتفاق نمی‌افتاد. 

وی افزود: در آغاز قرن، به روس‌ها گفته شد که اگر کنترل خارج را بپذیرند و شروع به "بازی در زمین دیگران" کنند، همه چیز عالی خواهد بود. این افراد خارجی به دنبال کنترل روسیه بودند که وضعیت کنونی را «از جمله در منطقه عملیات ویژه نظامی» ایجاد کردند.

پوتین بدون نام بردن به طور خاص از غرب گفت که خارجی‌ها در اوکراین نیز نفوذ قابل توجهی داشتند، اما پس از سال ۲۰۱۴ آنها کنترل کامل آن کشور را به دست آوردند. من درک می کنم که ما برای بحث جدی در مورد مسائل سیاسی اینجا جمع نشده‌ایم، اما با این حال، اگر کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین رخ نمی‌داد، هیچ یک از اینها اتفاق نمی‌افتاد. به سادگی هیچ کدام. ایالات متحده اعتراضات میدان را به قول ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه "جراحی" کرد و در نتیجه ناسیونالیست‌های اوکراینی در فوریه ۲۰۱۴ قدرت را به دست گرفتند. 

اوآنها را «نئونازی‌های آشکار» توصیف کرد که قاتل استپان باندرا، همکار نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را تمجید می‌کنند. پسران ما در منطقه عملیات ویژه نظامی با چه کسانی می جنگند." بسیاری از اوکراینی‌ها «حتی نمی‌دانند چه کار می‌کنند» یا متوجه می‌شوند که از آنها به عنوان سپر دیگران استفاده می‌شود. آنها بازی دیگران را انجام می‌دهند، اما ما باید برای منافع خود، برای مردم و برای کشورمان بجنگیم.

توافق‌نامه‌های مینسک با میانجیگری آلمان و فرانسه برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ و پس از برکناری رئیس‌جمهور وقت ویکتور یانوکوویچ امضا شد که اوکراین را وارد درگیری بین دولت پس از کودتا در کی‌یف و مناطق دونتسک و لوهانسک کرد. پس از تبدیل شدن به جمهوری‌های مردمی مربوطه، این مناطق در همان سال استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند. این توافقنامه به منظور اعطای وضعیت ویژه به مناطق دونتسک و لوهانسک در داخل کشور اوکراین طراحی شد. با این حال، اجرای آنها متوقف شد - چیزی که مسکو بارها کی‌یف را مقصر آن دانست.

پیتر پوروشنکو، رئیس جمهور سابق اوکراین، آن زمان اعتراف کرد که هدف اصلی کی‌یف استفاده از این معامله برای خرید زمان و «ایجاد نیروهای مسلح قدرتمند» بوده است. در فوریه ۲۰۲۲، کرملین جمهوری های دونباس را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و از اوکراین خواست که رسماً خود را یک کشور بی طرف اعلام کند که هرگز به هیچ بلوک نظامی غربی نخواهد پیوست. در ۲۴ فوریه، روسیه با اشاره به عدم اجرای توافقات مینسک توسط کی یف، نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد. پوتین در آن زمان از لزوم حفاظت از جمعیت روسی زبان دونباس صحبت کرد.

پاییز امسال، چهار قلمرو سابق اوکراین، جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، و همچنین مناطق خرسون و زاپوروژیا، پس از همه‌پرسی به روسیه ملحق شدند.

پوتین همچنین گفت که کشورش علیه مردم اوکراین نمی‌جنگد، بلکه با رهبری و نیروهای خارجی که از این کشور به‌عنوان واسطه استفاده می‌کنند، مقابله می‌کند.

او مدعی شد که نظامیان اوکراینی به عنوان "گوشت جلو توپ" توسط رژیم نئونازی در کی‌یف مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: کسانی که به اوکراین تسلیحات می‌رسانند و دولت کی‌یف را تامین مالی می کنند، هیچ توجهی به خسارات اوکراین ندارند.

پوتین با استناد به اطلاعات تاکید کرد: در همین حال، افرادی که مطابق دستورات عمل نکنند، دقیقاً در مقابل همرزمان خود اعدام می‌شوند. فضای اخلاقی کاملاً متفاوتی [در نیروهای کی‌یف] وجود دارد و این یک بار دیگر تأیید می‌کند که «ما با یک رژیم نئونازی سر و کار داریم، بدون هیچ اغراقی».

رئیس جمهور روسیه گفت که در پرتو چنین وضعیتی، مسکو بیشتر اطمینان دارد که با محافظت از مردمی که در سرزمین‌هایی زندگی می‌کنند که اخیراً به فدراسیون روسیه پیوسته‌اند، کار درستی را انجام می‌دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت اگر کودتای سال ۲۰۱۴ در کی یف رخ نمی داد، می شد از درگیری های جاری در اوکراین جلوگیری کرد. پوتین در صحبت با مادران سربازان روسی تاکید کرد که آشفتگی میدان منجر به کنترل مستقیم غرب بر نهادهای اوکراینی از طریق نئونازی‌های آشکار شد که روسیه چاره‌ای جز مخالفت با آنها ندارد.

او گفت که رهبری کشور و شخص او فرزندانشان را قهرمان می دانند. پوتین فاش کرد که پیشنهاد ملاقات با مادران سربازان را داده است زیرا می‌خواست نظرات آنها، تجربیات دست اول و اطلاعاتی که از خط مقدم دریافت کرده‌اند را بشنود.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه "زندگی پیچیده‌تر و متنوع تر از آنچه در رسانه‌ها و اینترنت نشان داده می‌شود"است ، خاطرنشان کرد: "در آنجا اصلا نمی‌توان به هیچ چیز اعتماد کرد" به دلیل حجم فوق العاده اخبار جعلی، دروغ و ... فریب. اطلاعات همچنین یک سلاح است و حملات اطلاعاتی یکی از موثرترین انواع جنگ است.

او همچنین در مراسم جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس شرکت روستک گفت: غول صنعت دفاعی روستک را کلید تضمین "حاکمیت تکنولوژیک" روسیه دانست اما گفت که باید از تجربه رزم واقعی در مقابله با تسلیحات غربی در اوکراین برای بهبود برخی سیستم های داخلی استفاده کرد.

پوتینروستک را مسئول توسعه، تولید و صادرات محصولات با فناوری پیشرفته، نه تنها برای مقاصد نظامی، بلکه برای استفاده غیرنظامی دانست و گفت: تجربه‌ای که ما در جریان عملیات ویژه [در اوکراین] و مقابله با مدل‌های مدرن غربی تجهیزات نظامی به دست آورده‌ایم بسیار خوب است و باید برای بهبود کیفیت، قابلیت اطمینان و ویژگی‌های رزمی برخی از انواع تجهیزات داخلی استفاده شود.

نظرات بینندگان