arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۰۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱

معاون دانشگاه صنعتی اراک: علت مسمومیت دانشجویان هنوز اعلام نشده

سعید مجدی فر معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک گفتگفت: آزمایش ها و نمونه برداری های مختلفی بر روی دانشجویان و مواد غذایی دانشگاه انجام شده ولی هنوز علت وقوع این بیماری از سوی مراجع بهداشتی و درمانی استان به صورت رسمی به ما اعلام نشده است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک گفت: منتظر اعلام رسمی علت مسمومیت دانشجویان از سوی مراجع بهداشتی و درمانی هستیم.

روز سه شنبه ۸ آذرماه تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک با علائم مسمومیت به اورژانس های مراکز درمانی شهر اراک مراجعه کردند و با توجه به اینکه همزمان، مسمومیت های دیگری در چند دانشگاه در کشور رخ داد، این اتفاق حساسیت مردم را نسبت به این موضوع به دنبال داشت.

سعید مجدی فر معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک در این رابطه گفت: آزمایش ها و نمونه برداری های مختلفی بر روی دانشجویان و مواد غذایی دانشگاه انجام شده ولی هنوز علت وقوع این بیماری از سوی مراجع بهداشتی و درمانی استان به صورت رسمی به ما اعلام نشده است .

وی با اشاره به اینکه بحث کرونا و آنفلوانزا منتفی است، افزود: از روز چهارشنبه مرکز بهداشت اراک، اداره دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان به این موضوع ورود کرده اند و نمونه برداری هایی از مواد غذایی خام و حتی آب لوله کشی دانشگاه و خوابگاه ها صورت گرفته و همچنین آزمایش های مختلفی از دانشجویان گرفته شده است .

مجدی فر با تاکید بر اینکه درب دانشگاه به روی تمامی نهادهای نظارتی کشور باز است، تصریح کرد: روز گذشته کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت از تهران آمده و قضیه را پیگیری کردند.

مجدی فر با بیان اینکه مسمویت غذایی را نه تایید و نه تکذیب می‌کنیم، گفت: باید منتظر گزارش رسمی مراجع بهداشتی و درمانی باشیم. اگر مشکل از طرف ما بود، سریعا مشکل را پیگیری خواهیم کرد تا دیگر تکرار نشود، همچنین ما به دانشگاه علوم پزشکی گفتیم هر آزمایش پیشرفته ای که لازم است را انجام دهید و هزینه آن هرچقدر باشد پرداخت می کنیم و درخواست کردیم سریعتر علت این اتفاق گفته شود تا شفاف سازی انجام شود .

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: موضع دانشگاه در این رابطه همان موضعی است که مراجع بهداشتی و درمانی استان به صورت رسمی اعلام خواهند کرد .

مجدی فر با اشاره به اینکه از روز پنجشنبه پروتکل های طبخ غذا را تغییر داده ایم و غذاها را با نظر دانشگاه علوم پزشکی انتخاب می کنیم، افزود: به عنوان مثال کباب، جوجه کباب و سالاد را تا اطلاع ثانوی از منوی غذا حذف کرده ایم. علیرغم اینکه به ما گفته شده که آب آشامیدنی دانشگاه مشکلی ندارد، ولی ما بین دانشجویان آب معدنی توزیع کرده ایم و به خاطر احتیاط مواد غذایی خود را در این چند روز روزانه خریده ایم و به موجودی انبار دست نزده ایم.

وی در ادامه گفت: مواد غذایی ما از طریق حواله ای که از اداره جهاد کشاورزی استان می گیریم تامین می شود، همچنین آشپزخانه دانشگاه را پنجشنبه و جمعه استریل و ضدعفونی کامل کردیم. در این چند روز گوشت به صورت روزانه خریدیم و غذاها را در ظروف یکبار مصرف آلومینیومی توزیع کردیم و از ظرف های دانشگاه استفاده نکردیم، همچنین به منظور رفاه حال دانشجویان که نیاز به استراحت در خوابگاه دارند، امکان رزرو وعده ناهار در سلف خوابگاه ها نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه دانشجویی داریم که غذای سه شنبه را خورده، اما مریض نشده و دانشجویی هم داریم که اصلا غذای دانشگاه را نخورده و مریض شده است، تصریح کرد: به همین دلیل، تعیین علت این مسمومیت و شرایط تصمیم گیری برای مرکز بهداشت و دانشگاه سخت شده است .

مجدی فر با بیان اینکه تمامی غذاها در آشپزخانه دانشگاه پخت می شود، اظهار کرد: غذای ظهر سه شنبه برای هزار نفر پخت شده بود که شامل دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه و کارگران شرکت هپکو بود که با اینکه شرایط پخت غذا و مواد غذایی استفاده شده برای همه گروه ها یکسان بوده، بر اساس گزارش مرکز بهداشت اراک، فقط دانشجویان دچار بیماری شده اند.

وی در رابطه با مراجعات دانشجویان به مراکز درمانی اراک گفت: ما به دانشجویان گفتیم برای انجام امور درمانی خود به بیمارستان های امیرالمونین و ولیعصر مراجعه کنند. از صبح چهارشنبه تا صبح یکشنبه ۷۵ مراجعه به بیمارستان امیرالمومنین و ۶۴ مراجعه به بیمارستان ولیعصر شده است. ما از بیمارستان های دیگر گزارشی دریافت نکرده ایم ولی با مرکز بهداشت اراک در حال پیگیری هستیم تا تعداد نفرات دقیقی که درگیر این قضیه شده اند را تا آخر هفته بدست آوریم .

مجدی فر در رابطه با هزینه های درمان دانشجویان گفت: در بیمارستان های امیرالمومنین و ولیعصر همه خدمات برای دانشجویان رایگان بوده و اگر کسی در این دو بیمارستان پولی پرداخت کرده است هزینه هایش را پرداخت می کنیم.

وی تاکید کرد: من به عنوان معاون دانشجویی دانشگاه قول می دهم که با مسئولین دانشگاه صحبت کنم که اگر موافقت کردند و مشخص شود مقصر این قضیه دانشگاه است، هزینه ای که دانشجویان در مراکز درمانی دیگر انجام داده اند، با ارائه فاکتور به آنها پرداخت شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولین دانشگاه از همان لحظه اول پیگیر وضعیت و درمان دانشجویان بوده اند، تصریح کرد: روز پنجشنبه از طرف علوم پزشکی، پزشکانی برای ویزیت به خوابگاه ها فرستاده شدند و ویزیت دانشجویان توسط آنها تا ۱۲ شب طول کشید و تا ساعت ۲ صبح داروهایی که پزشکان تجویز کردند را به دست دانشجویان رساندیم .‌

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک در رابطه با وضعیت کنونی دانشجویانی که بیمار شده بودند، گفت: از شنبه شب به صورت رسمی دانشجویان مراجعه به بیمارستان نداشته اند و اکنون بیشتر خوابگاهی ها حالشان خوب است و فقط تعداد کمی، دل درد و دل پیچه جزئی دارند .

وی در رابطه با آمار بستری دانشجویان گفت: هیچ مورد بستری در بیمارستان های امیرالمومنین و ولیعصر اراک نداشتیم ولی از آمار بستری در بیمارستان های دیگر اطلاعی نداریم.

مجدی فر افزود: مجموع علائم اعلام شده توسط دانشجویان، بدن درد، تب، سردرد و سرگیجه، اسهال، کمردرد و دل درد شدید است ولی در هر فرد، علائم متفاوت است .

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک درباره احتمال ویروسی بودن این بیماری که هفته گذشته توسط دانشگاه اعلام شده بود، گفت: با توجه به برگزاری تریبون آزاد روز سه شنبه در دانشگاه و تجمع دانشجویان در اتاق تلویزیون برای تماشای فوتبال ایران و آمریکا و از این بابت که تعداد نفرات زیادی به این دو مناسبت در فضای بسته جمع شده بودند، احتمال دادیم که شاید انتقال این ویروس ها در فضای بسته دانشجویان را بیمار کرده باشد، به همین دلیل اعلام کردیم ممکن است بیماری ویروسی باشد تا دانشجویان پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند .

وی در پاسخ به این سوال که چرا دانشگاه این هفته تعطیل نشد اظهار کرد: تعطیل شدن دانشگاه اراده فرادانشگاهی می خواهد و یک پروتکل خاص دارد. با مشورت با سایر دستگاه های استان به این نتیجه رسیدیم که لزومی بر تعطیلی دانشگاه نیست، ولی از اساتید خواستیم که حضور و غیاب در این هفته انجام نشود و امتحانات میان ترم نیز به تعویق بیفتد .

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: تا زمانی که دانشجویی کاملا خوب نشده است و درگیر با بیماری است در خانه بماند و استراحت کند و نگران غیبت کلاسی نباشد .

مجدی فر با اشاره به اینکه ما تعامل هایی با دانشگاه هایی که هفته گذشته درگیر چنین مشکلی شده اند داشته ایم گفت: علائمی که دانشجویان این دانشگاه ها داشته اند تقریبا شبیه علائم دانشجویان ما بوده است .

معاونت دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک در پایان گفت: هیچ چیز پنهانی بین ما و دانشجویان نیست و به محض اینکه علت مسمومیت دانشجویان از سوی مراکز درمانی و بهداشتی اعلام رسمی شود به اطلاع همگان خواهیم رساند .

نظرات بینندگان