arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۲۹ دی ۱۴۰۱

رئیس سازمان محیط زیست: آلودگی هوای اصفهان از سال های قبل بوده است / مازوت سوزی در اصفهان امسال اتفاق افتاد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مازوت سوزی در اصفهان امسال اتفاق افتاد، اما آلودگی هوای اصفهان از سال ها قبل وجود داشته است، گفت: از مردم اصفهان عذرخواهی می کنم، چون این وضعیت در شأن مردم شهید پرور اصفهان نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مازوت سوزی در اصفهان امسال اتفاق افتاد، اما آلودگی هوای اصفهان از سال ها قبل وجود داشته است، گفت: از مردم اصفهان عذرخواهی می کنم، چون این وضعیت در شأن مردم شهید پرور اصفهان نیست.

علی سلاجقه امروز (پنجشنبه، ۲۹ دی ماه) در سفر یک روزه به اصفهان همزمان با روز هوای پاک، برای افتتاح پروژه های زیست محیطی به شهرک صنعتی بزرگ اصفهان رفت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در مراسم افتتاح پروژه واحد پلاستینگ فاز دوم کارخانه شرکت مپنا(مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران)، اظهار کرد: آنچه کشور را به این روزها کشیده نتیجه همه فعالیت های من و شماست. مازوت سوزی در اصفهان امسال اتفاق افتاد، اما آلودگی هوای اصفهان از سال ها قبل وجود داشته است. از مردم اصفهان عذرخواهی می کنم، چون این وضعیت در شأن مردم شهید پرور اصفهان نیست.

وی با بیان اینکه امروز با ورود به فرودگاه اصفهان برایم سخت و سنگین بود که زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را به این روز انداخته ایم و شاهد این وضعیت آلودگی هوا هستیم، گفت: امروز همه ما تکلیف داریم و مپنا که با شعار ما می توانیم شروع به فعالیت کرده نیز می تواند نقش خود را ایفا کند.

سلاجقه با اشاره به اینکه امروز دنیا به سمت و سویی می رود که برای ما خط کش های محیط زیستی می گذارد که بسیار دقیق است، تصریح کرد: دنیا نقش ما را ارزیابی می کند و اجازه هر فعالیتی نمی دهند. همانطور که در اجلاس گلاسکو می خواستند ما را از سوخت های فسیلی محروم کنند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما بخواهیم یا نخواهیم در مراوده و معامله با دنیا باید این خط کش ها را رعایت کنیم، افزود: آنچه در گلاسکو اتفاق افتاد اثرات خود را در دنیا نشان می دهد. در نشست شرم الشیخ کشورها جمهوری اسلامی پیشنهاد داد منابع سوخت باید متعدد باشد و کشورهای دنیا از این موضوع استقبال کردند. در این نشست برچسب کربن مطرح شد و کالاهای تجاری ما باید مثل برچسب انرژی، برچسب کربن هم داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما منابع خدادادی داریم و باید به این سمت و سو برویم. ما مکلف به پرداختن به تغییر اقلیم، پسماند و انرژی هستیم، در حالی که در بخش انرژی، مپنا می تواند الگویی برای صنایع باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه خادمان نظام جمهوری اسلامی مدیون اصفهان هستند، گفت: ما باید حداقل های زندگی شرافتمندانه را به مردم تقدیم کنیم. در این راستا برای تامین حقابه ها و احیای زاینده رود کار می کنیم. در زمینه حمل و نقل پاک‌ در بخش عمومی و خصوصی نیز اصفهان را پایلوت قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه امسال قرار بود جشن عدم مازوت سوزی نیروگاه شهید منتظری را در اصفهان شاهد باشیم، گفت: ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد. امروز پیگیری می کنیم ظرف یکی دو هفته آینده شاید با حضور رئیس جمهور یکی از طرح های بزرگ مربوط به گازوئیل یورو پنج را در اصفهان افتتاح کنیم که اقدام بزرگی در تولید سوخت پاک است.

سلاجقه با بیان اینکه ما بین خودمان و خدا و مردم تعهد داریم، تاکید کرد: اجازه نمی دهیم حق مردم ضایع شود و پای حق الناس می ایستیم و از آن دفاع می کنیم. ما قیم مردم نیستیم بلکه خادم مردم هستیم. ان شاالله مردم هم در مصرف انرژی کمک می کنند.

به گزارش ایسنا، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک ظرفیت در کنار صنایع کشور یاد کرد و گفت: در لایحه بودجه اختصاص ۲۰ درصد عوارض آلایندگی به این صندوق دیده شده و امیدواریم از این ظرفیت استفاده شود.

به گزارش ایسنا، حضور در کارگروه کاهش آلودگی هوا و نشست اختصاصی با سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان از دیگر برنامه های سفر یک روزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان اصفهان است.

نظرات بینندگان