arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با «انتخاب»:

سیاست‌های جدید خزانه‌داری امریکا در عراق برای ایران مشکل ساز خواهد شد/ دیگر نمی‌توانیم به سهولت بحث‌های نفتی و کلان را انجام دهیم/ برای تجار ایرانی هم جمع‌آوری پول‌شان دشوار شده است

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: آنچه ما از شنیده‌ها دریافته‌ایم این است که اعلام شده که می‌خواهند پول‌های درشتی که در آنجا نقد می‌شود را شفاف‌سازی کنند و یکی از موارد شفاف سازی می‌تواند پول‌هایی باشد که مقصدش ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس گزارش «وال استریت ژورنال» مقامات آمریکایی و عراقی می‌گویند که فدرال رزرو نیویورک در ماه نوامبر اعمال کنترل‌های شدیدتر بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق را در اقدامی برای کاهش پولشویی و انتقال غیرقانونی دلار به ایران و سایر کشور‌های خاورمیانه که به شدت تحریم هستند را آغاز کرد.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با «انتخاب» درباره علت گرفتن چنین تصمیمی بیان کرد: «کسانی که با عراق کار می‌کنند می‌دانند عراق با اینکه گردش تقریبا ماهی ده میلیارد دلاری از درآمد‌های نفتی خود دارد، اما سیستم بانکی در آنجا حاکم و چندان فعال نیست وبیش از ۹۰ درصد مبادلاتی که بین اشخاص صورت می‌گیرد، از طریق غیربانکی و صرافی انجام می‌شود. از آنجایی که عراق کشوری است که ۹۹ درصد اقتصادش از نفت است، بر اساس بانک‌های امریکایی، از طریق بانک مرکزی و چند بانک خصوصی در عراق به این کشور پول تزریق می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «نکته‌ای که وجود دارد این است که تقریبا از یکی دوماه اخیر، چون عراق از لحاظ تورم پایین‌ترین تورم‌های منطقه ما را داراست، ولی در برهه‌های اخیر اکسچنجش (exchange) از ۱۴۶ هزار به حدود ۱۵۵ رسیده بود. گمانه‌زنی این بود که دینار عراق یک مقدار تضعیف شده است. علت آن هم بحث کمبود عرضه دلار است که متاسفانه در روز‌های اخیر بیشتر شده و اکس چنج از ۱۰۰ دلار به ۱۶۵ هزار دینار رسیده است؛ بنابراین دوباره کاهشی را در ارزش پولی عراق شاهد بودیم که باعث تورمی شده که شاید برای مردم ما عادی باشد، ولی برای مردم عراق تقریبا یک چیز غیرعادی است.»

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: «پیشتر از این که این موضوع مطرح شده بود، بیشتر گمانه‌زنی بود تا خبر رسمی، ولی وال استریت ژورنال اعلام کرد که به دلیل بحث پول‌های ایران است. آنچه ما از شنیده‌ها دریافته‌ایم این است که اعلام شده که می‌خواهند پول‌های درشتی که در آنجا نقد می‌شود را شفاف‌سازی کنند و یکی از موارد شفاف سازی می‌تواند پول‌هایی باشد که مقصدش ایران است.»

شریعتی درباره تبعات قوانین جدید در عراق برای ایران، گفت: «قطعا درمورد امریکا و بحث‌های تحریمی برای ما مشکل ساز خواهد شد. به آن سهولتی که سال گذشته می‌توانستیم بحث‌های نفتی و کلان را انجام دهیم، با توجه به این اجباری که می‌خواهند برای پول‌های ایران بگذارند شاید سخت باشد. یک اثر دیگرش هم این است که ورودی پول به کشور عراق کم شده، کاهش عرضه را و موجی از نارضایتی در مردم عراق به وجود آمده است که برای تجار ایرانی هم جمع‌آوری پول‌شان دشوار شده است. چراکه دلار معامله کرده‌اند و اگر الان بخواهند دینارشان را برگردانند، حدود ۱۰ درصد ضرر می‌کنند.»

این فعال اقتصادی افزود: «در عراق هم الان دو رویکرد وجود دارد؛ و یک سری معتقدند که ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار، دینار سقوط می‌کند یک سری هم می‌گویند که دولت سیاست‌های انقباضی و تعدیلی دارد که این را به ۱۵۰ برگرداند. الان که صحبت می‌کنیم ۱۶۵ است و مقداری شرایط سهولت دستیابی به دلار در بازار آزاد تغییر کرده است.»

شریعتی در پاسخ به اینکه ایران برای دریافت دلار از عراق چه راه‌های جایگزینی دارد، عنوان کرد: «این سوال را باید از کارشناسان تحریم‌شناس پرسید. حتما راه‌های زیادی همچون مبادلات پایاپای و کالا به کالا دارد، ولی سیاست‌های خصمانه امریکا در عراق قطعا بر ورودی منافع ما تاثیر منفی خواهد گذاشت که امیدوارم با هوشیاری مسئولان این موضوع حل شود.»

نظرات بینندگان