arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱

افشای اسنادی از تلاش بوش پسر برای تغییر یاسر عرفات در اوج انتفاضه دوم

بی بی سی به نقل از اسناد انگلیسی فاش کرد که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، پس از تشدید انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصی) در سال ۲۰۰۱، به دنبال یافتن جانشین برای یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: بی بی سی به نقل از اسناد انگلیسی فاش کرد که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، پس از تشدید انتفاضه دوم (انتفاضه الاقصی) در سال ۲۰۰۱، به دنبال یافتن جانشین برای یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است.

این اسناد حاکی از آن است که تلاش بوش پسر برای تغییر عرفات، پس از شکست مذاکرات کمپ دیوید در سال ۲۰۰۰ میان یاسر عرفات و ایهود باراک، نخست وزیر وقت اسرائیل و به دنبال وخامت اوضاع در کرانه باختری و نوار غزه صورت گرفت.

بر اساس این اسناد که اخیراً منتشر شده است، بوش در اوایل انتظار داشت که آریل شارون که جانشین باراک در قدرت شد، از نوار غزه برای ایجاد تفرقه میان فلسطینی‌ها استفاده کند.

این اسناد مربوط به تماس‌ها و گفت‌وگوهایی است که چند ماه پس از ورود بوش و تیمش به کاخ سفید میان انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها انجام شده بود.

زمانی که بوش در ژانویه ۲۰۰۱ ریاست جمهوری آمریکا را تحویل گرفت، انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در اوج خود بود؛ انتفاضه‌ای که در نتیجه یورش شارون به صحن مسجدالاقصی در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ آغاز شد.

طبق این گزارش، دولت بوش از عرفات خواست که این خیزش مردمی را متوقف کند تا زمینه برای آغاز مذاکرات امنیتی با اسرائیل فراهم شود و پس از آن از حق وتو برای لغو پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد که خواستار تشکیل یک تیم ناظر از سوی سازمان ملل برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی بود.

پس از وتوی این قطعنامه، گفتگوهای تلفنی میان بوش و تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلیس انجام شد که محور اصلی آن درگیری فلسطین و اسرائیل و وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین بود.

طبق صورتجلسه این تماس که توسط جان سایرز، منشی شخصی بلر نوشته شده است، نخست وزیر وقت انگلیس در گفت‌وگو با بوش پسر نگرانی خود را از عرفات ابراز کرده است.

بلر در این باره به بوش گفت: "عرفات به جایی رسیده است که فقط برای حفظ موقعیت خود تلاش می‌کند و او دیگر چیزی بیشتری برای ارائه ندارد."

طبق اسناد بی‌بی‌سی، بوش نیز با پذیرش اظهارات، عرفات را «ضعیف و بی‌فایده» توصیف کرد.

بوش همچنین به بلر اعلام کرد که از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) خواسته است تا به دنبال جانشین مناسب برای عرفات باشند و سیا نیز شخصیت‌های فلسطینی مختلف را به طور کامل بررسی کرد و به این نتیجه رسید که درحال حاضر جانشینی برای عرفات در دسترس نیست.

این اسناد نشان می‌دهد که تلاش‌های بوش برای تغییر عرفات برخلاف مواضع کالین پاول، وزیر امور خارجه دولتش صورت گرفت.

نظرات بینندگان