arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱

سفر سه روزه نتانیاهو به فرانسه / سفارت اسرائیل در پاریس: مکرون و نتانیاهو در خصوص توقف برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو خواهند کرد

سفارت اسرائیل در پاریس از سفر سه‌ روزه نخست وزیر این رژیم به فرانسه برای لابی‌گری علیه ایران و برنامه هسته‌ای این کشور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) برای یک سفر سه روزه به امید جلب حمایت «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه علیه برنامه هسته‌ای ایران عازم «پاریس» شده است.

سفارت رژیم صهیونیستی در پاریس تصریح کرد که مکرون و نتانیاهو امروز در خصوص «تلاش‌های بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران» بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

آن‌طور که رادیو بین‌المللی فرانسه در این خصوص گزارش کرده است، نتانیاهو در سفر خود به پاریس در نظر دارد ادعاهای بی‌اساس کمک نظامی جمهوری اسلامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین و مسئله اغتشاشات در ایران را به میان بکشد به امید آن‌که فرانسه که از اعضای برجام است را ترغیب کند، احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را رها کند.

بر اساس این گزارش، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته است که پاریس معتقد است که برای رویارویی با ایران نیاز به «قاطعیت» است و برنامه هسته‌ای ایران را «خطرناک» توصیف کرده و مدعی مشارکت جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین شده است.

از طرف دیگر، دفتر مکرون اعلام کرده است که رئیس‌جمهور فرانسه در نظر دارد در دیدار با نتانیاهو «بر لزوم خودداری تمامی‌ طرف‌ها از اقداماتی که به چرخه خشونت بین اسرائیل و فلسطینیان دامن می‌زند و در عین حال بر اتحاد فرانسه با اسرائیل در مواجهه با تروریسم نیز تأکید کند».

رادیو بین‌المللی فرانسه به نقل از روزنامه صبح امروز پاریس گزارش کرد: «نتانیاهو و مکرون درباره ایران و ایران و باز هم ایران گفت‌وگو می‌کنند».

برخی منابع دیپلماتیک می‌گویند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صدد است در سفر سه‌ روزه خود به فرانسه مسئله تشکیل یک ائتلاف نظامی با فرانسه و آمریکا و چند کشور عربی حاشیه خلیج‌ فارس را مطرح کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با سفر نتانیاهو به فرانسه، «کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه نیز با هدف گسترش همکاری عازم عربستان سعودی شد تا با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دیدار کند.

رسانه‌های فرانسه می‌گویند که نتانیاهو با علم به این‌که فرانسه موتور اصلی تصمیم‌گیری‌ها در اتحادیه اروپا است، به پاریس سفر کرده است.

نتانیاهو روز گذشته در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان ان» ادعاهایی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان درباره موضع خود در قبال ایران به تکرار اتهامات ضد ایرانی پرداخت و مدعی شد: اگر رژیم‌های سرکشی دارید که (قصد دستیابی) به سلاح‌های هسته‌ای دارند، می‌توانید ۱۰۰ توافق با آن‌ها امضا کنید، این کمکی نمی‌کند.

وی افزود: فکر می‌کنم تنها راهی که می‌توانید دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را متوقف و مانع آن شوید، ترکیبی از تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده است اما مهمترین چیز، یک تهدید نظامی معتبر است.

نظرات بینندگان