arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

وزیر خارجه اسرائیل: به احتمال زیاد امسال با عربستان توافق عادی‌سازی روابط را امضا می‌کنیم / ریاض می‌داند که ما شریکیم نه دشمن

الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد که به احتمال زیاد در سال جاری میلادی، توافق عادی‌سازی روابط میان این رژیم و عربستان سعودی امضا خواهد شد. الی کوهن تاکید کرد که «توافق صلح میان عربستان سعودی و اسرائیل به نفع هر دو طرف است. عربستان سعودی درک می‌کند که از حرکت به سمت توافق عادی سازی با اسرائیل دو منفعت امنیتی و اقتصادی دارد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد که به احتمال زیاد در سال جاری میلادی، توافق عادی‌سازی روابط میان این رژیم و عربستان سعودی امضا خواهد شد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم اعلام کردند که بر اساس ارزیابی او طی سال جاری میلادی، توافقنامه عادی‌سازی جدیدی با حداقل یک کشور و شاید با دو کشور دیگر یعنی سودان و عربستان سعودی امضا خواهد شد.

کوهن در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: «عربستان سعودی به وضوح درک می‌کند که اسرائیل دشمن نیست، بلکه شریک او است».

وی در ادامه ادعا کرد که وزارت خارجه این رژیم «شش یا هفت کشور را شناسایی کرده که روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی خواهند کرد» و توضیح داد که به طور خاص درباره «کشورهای اسلامی و عربی در آفریقا، آسیا و خلیج [فارس]» صحبت می‌کند.

الی کوهن تاکید کرد که «توافق صلح میان عربستان سعودی و اسرائیل به نفع هر دو طرف است. عربستان سعودی درک می‌کند که از حرکت به سمت توافق عادی سازی با اسرائیل دو منفعت امنیتی و اقتصادی دارد».

این در حالی است که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی دو هفته پیش تاکید کرد که توافق بر سر ایجاد کشور فلسطین «پیش شرط برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل خواهد بود».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نوامبر گذشته گفته بود که یکی از اهداف اصلی او در آینده، امضا توافق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است. 

رسانه‌های صهیونیستی در نوامبر ۲۰۲۰ بود که از سفر محرمانه نتانیاهو و «یوسی کوهن» رئیس وقت موساد به عربستان سعودی و دیدار با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در شهر نیوم با حضور «مایک پامپئو» وزیر خارجه وقت آمریکا خبر دادند. 

در نوامبر ۲۰۲۱، این رسانه‌ها به نقل از یک منبع مرتبط با مقامات عالی‌رتبه در عربستان سعودی اعلام کردند که نخستین دیدار میان نتانیاهو و محمد بن سلمان نبود و ولی‌عهد این‌بار تنها به این دلیل اجازه درز این خبر را داد تا واکنش‌ها در عربستان سعودی و جهان عرب را رصد کند. 

نتانیاهو پیشتر، با تاکید بر اینکه مسئله پیوستن عربستان به روند عادی‌سازی فقط نیازمند زمان است، مدعی شده بود که برقراری روابط توسط بسیاری کشورهای عربی با تل‌آویو، از جمله امارات، بحرین، مغرب و سودان بدون اطلاع و رضایت ریاض نبوده است؛ چرا که عربستان تاثیرگذارترین کشور در جهان عرب است.

«یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز می‌گوید: «اسرائیل ممکن است در آینده نزدیک روابطش با عربستان سعودی را عادی‌سازی کند». وی از نخست‌وزیر جدید خواست با اتکا به اقداماتی که کابینه او بنیان نهاده، روند عادی‌سازی روابط با عربستان را پیش ببرد.

لاپید گفت: «ما با سعودی‌ها گفت‌وگوهایی را آغاز کردیم تا در مرحله اول اجازه دهند هواپیماهای اسرائیلی بر فراز عربستان پرواز کنند و اجازه دهند شهروندان اسرائیلی در دوران حج به صورت مستقیم به مکه پرواز کنند.ما کارهای بیشتری انجام دادیم. زیربناهای پیوستن کامل عربستان به توافقات ابراهیم را فراهم کردیم. اگر دولت جدید مسیری که ما ایجاد کردیم را ادامه دهد عادی‌سازی روابط با سعودی‌ها در آینده نزدیک امکان‌پذیر است».

رژیم صهیونیستی در اواخر سال ۲۰۲۱ در زمان نخست‌وزیری نتانیاهو و ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا، قراردادهایی را برای عادی سازی روابط به نام «توافقات ابراهیم» با امارات و بحرین امضا کرد. او اکنون بعد از مراکش و سودان، به دنبال کشاندن عربستان به این روند است.

نظرات بینندگان