پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه ای به «انتخاب» نوشت:
در پاسخ به مطلب مندرج در آن پایگاه خبری به تاریخ ۴/۱۱/۱۴۰۱ با عنوان «برنامه توسعه کمی مدارس هیأت امنایی» پاسخ سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش به استحضار میرساند:
آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور، بر اساس اسناد بالادستی متولی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ساحتهای تعلیم و تربیت، با مشارکت خانواده، نهادها و سازمانهای دولتی و غیردولتی میباشد. با عنایت به راهکارهای ذیل نهمین هدف عملیاتی سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش موظف به جلب مشارکت ارکان سهیم، موثر و بخش عمومی و غیردولتی در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی میباشد؛ که این راهکارها زمینه رسیدن به مدرسه در افق چشمانداز ۱۴۰۴ با ویژگی مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقد پذیر و مشارکت جو، متکی بر ارکان تعلیم و تربیت و بهرهمند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر با مشارکت ذینفعان و دارای تعامل اثربخش با مساجد و دیگر نهادها، مراکز مذهبی و کانونهای محلی و برخوردار از ارتباط مستمر و موثر با علما، صاحب نظران و متخصصان را عامل خواهند بود. وزارت آموزش و پرورش با توجه به فصل ششم سند تحول دولت مردمی که در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نگاشته شده و با رویکردهای تحول آفرینی، تمرکزگرایی دولتی را به تصمیم سازی و تصمیم گیری اجتماعی و مردمی، یکسان نگری مدیریتی - آموزشی را به تنوع و نوآوری درالگوی مدیریتی و برنامه ریزیهای آموزش وپرورش و مشارکت صرفاً مالی خانوادهها را به مشارکت چند وجهی اجتماعی- تربیتی خانواده ها، مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی تبدیل خواهد کرد. با توجه به رویکردهای تحولآفرین دولت مردمی، از آموزش و پرورش انتظار میرود با قاعده گذاری و باز طراحی الگوی مدارس هیأت امنایی که نمونه بارز مشارکت خانوادهها و مردم در نظام تعلیم و تربیت میباشد، جایگاه هیات امنای صاحب صلاحیت را تقویت نموده و مشارکت چند وجهی ایشان را با افزایش حمایت و نظارت محلی و نقشآفرینی خانوادهها، نهادهای دولتی و غیردولتی افزایش دهد و در قاعده گذاری جدید از ظرفیتهای موجود در مدارس، وقف، هبه و کمکهای داوطلبانه خیرین برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، توسعه تجهیزات و ارتقای فناوری مدارس استفاده و بهره گیری میگردد. توسعه کمی و کیفی مدارس هیأت امنایی با الگوی مورد نظر در سند انتظار دولت از آموزش و پرورش و سند تحول دولت مردمی با مشارکت چند وجهی تربیتی – اجتماعی، تضمین آموزش و پرورش با کیفیت، مهارت محور و کاربردی در همه ساحتهای تربیتی را فراهم خواهد آورد.
فعالیتهای آموزشی و پرورشی مطلوب در مدارس هیأت امنایی، با بهره گیری از ظرفیتهای فکری و مشارکتی، موجب حصول نتایج مطلوب عملکردی در جشنوارههای علمی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی گردیده است و این امر تمایل اولیا را به ثبت نام در این مدارس افزایش داده است. با عنایت به اینکه ثبت نام در مدارس هیأت امنایی بر اساس محدوده جغرافیایی محل سکونت دانش آموزان میباشد دلیلی برای هدایت دانش آموزان به مدارس دیگر وجود نخواهد داشت، بلکه با تقویت مدیریت مدرسه به شکل هیأت امنایی با حضور و مشارکت چند وجهی خانواده ها، مردم و ...، کیفیت آموزشی و پرورشی نسبت به گذشته بهبود خواهد یافت و این امر ارتقای عدالت تربیتی و آموزشی را در پی خواهد داشت. همچنین تعمیم نتیجه عملکرد نفرات برتر کنکور (۴۰ نفر) که درصد بسیار اندکی از کل دانش آموزان قبول شده در آزمون سراسری هستند، برای بررسی شکاف آموزشی بین مدارس، نشانگر مناسبی نمیباشد که میتوان برای مقایسه کیفیت آموزشی بین مدارس، شاخصهای موثر را با توجه به ساحتهای تعلیم و تربیت مورد نقد و بررسی قرار داد.