arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۴۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تکمیل می‌شود...

آخرین اخبار از زلزله ترکیه و سوریه / مرگ بیش از ۷ هزار نفر تاکنون / فروریختن ۵۷۷۵ ساختمان در ترکیه / زلزله ربطی به گسل‌های ایران نداشت / سفیر ایران: پیگیر وضعیت ورزشکاران ایرانی در«مالاتیا» هستیم؛ هنوز تعدادی، زیر آوار زنده‌اند / تاکنون خبری درمورد جان باختن دانشجویان نداشته‌ایم

زلزله ۷.۸ ریشتری روز گذشته ترکیه و سوریه تاکنون هزاران کشته و دهها هزار مصدوم برجای گذاشته. بسیاری زیر آوار مانده اند و امدادرسانی به زلزله زدگان نیز با توجه به سرمای هوا، دشوار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آخرین اخبار از زلزله ترکیه و سوریه؛ شمار کشته‌ها از ۴ هزار تن گذشت / پیش بینی ۸ برابر شدن تعداد قربانیان / زلزله ربطی به گسل‌های ایران نداشت

زلزله ۷.۸ ریشتری روز گذشته ترکیه و سوریه تاکنون هزاران کشته و دهها هزار مصدوم برجای گذاشته. بسیاری زیر آوار مانده اند و امدادرسانی به زلزله زدگان نیز با توجه به سرمای هوا، دشوار است.

به گزارش «انتخاب»، آخرین اخبار مربوط به این زمین لرزه به شرح زیر است:

شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۷ هزار نفر فراتر رفت
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۲۳:۱۷

یورونیوز: به گزارش آفاد، سازمان امدادرسانی رسمی ترکیه، تعداد قربانیان زمین لرزه قدرتمندی که روز دوشنبه جنوب شرق این کشور را لرزاند در ترکیه به ۵۴۳۴ کشته رسید.

بدین ترتیب، مجموع تعداد کشته‌شدگان در ترکیه و سوریه به بیش از ۷ هزار نفر می‌رسد.

سفیر ایران در ترکیه: پیگیر وضعیت ورزشکاران ایرانی در«مالاتیا» هستیم هنوز تعدادی، زیر آوار هتل محل سکونت ورزشکاران زنده‌اند / تاکنون خبری درمورد جان باختن دانشجویان نداشته‌ایم
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۵:۰۱

سفیر ایران در ترکیه گفت: پیگیر وضعیت ورزشکاران ایرانی در«مالاتیا» هستیم.

محمد فرازمند در مورد وضعیت سه ورزشکار ایرانی در ترکیه که گفته می‌شود بعد از وقوع زلزله در ترکیه از آن‌ها خبری نیست، اظهار کرد: از دیروز صبح پیگیر وضعیت ورزشکاران در مالاتیا هستیم و با خانواده تعدادی از آنها از جمله خانواده آقای میر احمدی(یکی از این ورزشکاران) هم همکاران در سفارت تماس داشته‌اند.

وی با بیان این که شهرداری مالاتیا همکاری خوبی برای پیگیری وضعیت دارد و مرتب به ما اطلاع رسانی می‌کند، تصریح کرد: هنوز تعدادی در زیر آوار هتل محل سکونت ورزشکاران زنده هستند و آواربرداری ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در آنکارا با بیان این که در سفارت و سرکنسولگری همه همکاران برای پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی بسیج شده‌اند و با ایرانی‌های مناطق زلزله‌زده تماس می‌گیرند، گفت: با توجه به حضور تعدادی دانشجویان در" غازی عنتپ و "دیاربکر" درحال هماهنگی برای تهیه وسیله نقلیه جهت عزیمت آنها به ایران هستیم، تعدادی را نیز هماهنگ کردیم که با هواپیماهای حامل کمک‌های هلال احمر بازگردند.

سفیر ایران در آنکارا با بیان این که مشکل مهر خروجی اضطراری مشمولین هم با پیگیری وزیر امور خارجه و حسن نیت ستاد کل نیروهای مسلح برای دانشجویان مناطق زلزله زده حل خواهد شد، تاکید کرد: برای هموطنانی که مدارک‌شان زیر آوار مانده است نیز برگه عبور الکترونیکی صادر می‌شود.

وی در همین ارتباط گفت: با مقامات ترکیه در تماس هستیم که با توجه به شرایط اضطراری، برگ عبور الکترونیکی را به جای گذرنامه در مبادی خروجی بپذیرند.

فرازمند با تاکید بر این که خوشبختانه تاکنون خبری در مورد جان باختن دانشجویان نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد : ایرانیان مقیم و خانواده های ایشان علاوه بر شماره‌های سفارت که ۲۴ ساعته پاسخگو هست می‌توانند از طریق شماره واتس آپ ۰۵۵۲۶۳۳۰۹۰۶ پیغام بگذارند و حتما با آنها تماس گرفته خواهد شد.

وی همچنین خبر داد: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و تعدادی دیگر از همکاران امروز صبح برای پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی عازم مناطق زلزله زده شده‌اند.

۱۳.۵ میلیون شهروند ترکیه تحت تأثیر زلزله قرار گرفتند
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۴:۵۸

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیم ترکیه اعلام کرد که ۱۳.۵ میلیون نفر از شهروندان این کشور در ۱۰ استان به طور مستقیم تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند.

به گزارش تارنمای خبری استار ترکیه، مورات کوروم همچنین از تخریب واحدهای مسکونی زیادی در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه خبر داد و گفت: در زلزله نخست و پس لرزه‌های شدید روز گذشته، خرابی گسترده‌ای اتفاق افتاده و بسیاری از ساختمان‌هایی که در زلزله اول آسیب دیده بود، در پس لرزه‌ها تخریب شد.

وی با اشاره به تعیین ۳۰ استاندار معین و کمکی در ۱۰ استان زلزله زده ترکیه و ادامه روند عملیات امداد و نجات افزود: بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی نیز تحت تأثیر زلزله قرار گرفته ولی خدمات درمانی به مجروحان ادامه دارد و برای ارائه بهتر خدمات، بیمارستان صحرایی نیز برپا شده است.

وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغیبرات اقلیم ترکیه همچنین خسارت به راههای مواصلاتی و مسدود شدن برخی مسیرهای جاده ای در جنوب ترکیه را از جمله آثار این رخداد طبیعی ذکر کرد و ادامه داد: بزرگراه عثمانیه ـ غازی آنتپ غیرقابل استفاده شده است.

وی با هشدار به شهروندان مناطق زلزله زده مبنی بر دور ماندن از ساختمان‎های آسیب دیده گفت: پس لرزه‌ها همچنان ادامه دارد و تاکنون ده‌ها پس لرزه با بزرگی بیش از ۶ ریشتر رخ داده و شهروندان باید از خانه‌های آسیب دیده دوری کنند.

کوروم از ادامه تلاش برای تامین نیازهای اسکان و تغذیه شهروندان آسیب دیده از زلزله خبر داد.

مرگ ۴۹۸۳ نفر تاکنون
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۱:۵۷

بر اساس گزارش ها تاکنون مرگ ۴۹۸۳ نفر در زلزله ترکیه و سوریه تایید شده است. از این تعداد 3381 نفر در سوریه، 812 نفر در مناطق تحت کنترل دولت سوریه و 790 نفر در سایر مناطق سوریه کشته شده اند. همچنین تایید شده است که ۵۷۷۵ ساختمان در ترکیه فروریخته اند.

مرگ ۷ کشتی‌گیر در زلزله ترکیه
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۱:۵۳

در پی وقوع زلزله مهیب ۷ و ۸ دهم ریشتری در جنوب ترکیه که تاکنون به کشته شدن ۲۴۰۰ نفر منجر شده است، اتحادیه جهانی کشتی از مرگ ۷ کشتی‌گیر ترکیه تا این لحظه خبر داد.

طاها آکگل، چهره شاخص کشتی جهان و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک روز گذشته دوشنبه با اعلام این که ۳۰ تا ۴۰ کشتی‌گیر یک باشگاه ورزشی زیر آوار یک ساختمان مانده‌اند، خواستار کمک فوری برای نجات این کشتی‌گیران شد. رسانه‌های ترکیه نیز دیروز اعلام کردند اجساد دو کشتی‌گیر ۱۴ و ۱۵ ساله را بیرون کشیده‌اند.

اتحادیه جهانی کشتی در این‌باره نوشت: این زمین لرزه ورزشکارانی را که قرار بود در مسابقات بین‌المللی کشتی در استان کهرمان ماراش شرکت کنند تحت تاثیر قرار داده است. جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم‌های کشتی از فرانسه، کوزوو و ازبکستان از مناطق آسیب دیده به مناطق امن منتقل شده‌اند. با این حال، هفت کشتی‌گیر ترکیه‌ای جان خود را از دست داده‌اند و سرنوشت بسیاری از آن‌ها نامشخص است.

زلزله ترکیه ارتباطی با گسل‌های ایران ندارد
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۱:۲۷

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از بی ارتباط بودن گسل آناتولی با گسل‌های ایران خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین آقامیری در تذکر پیش از دستور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه پس از وقوع زلزله در ترکیه و سوریه شایعاتی مبنی بر ارتباط زلزله با خوی منتشر شد، گفت: باید بگویم که علت وقوع زلزله ترکیه و سوریه گسل شرقی آناتولی است که این گسل ۱۰۰۰ کیلومتر با خوی فاصله دارد و اساسا خارج از تهران است.

وی اظهار کرد: سوال اصلی اینجاست که ۱۵۸ سال از دوره بازگشت زلزله بالای هفت ریشتر در تهران می‌گذرد و اگر زلزله‌ای مشابه ترکیه در تهران رخ دهد چه اتفاقی می‌افتد؟ بررسی‌های نرم افزاری نشان داده که به شرط اجرای درست پروژه، ساختمان‌های جدید الاحداث که در دهه اخیر ساخته شده‌اند بین ۸ تا ۹ ریشتر را مقاومت می‌کنند اما باید یک گروه تخصصی بررسی ساختمان‌ها را بر عهده بگیرد.

شمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه ممکن است به ۸ برابر برسد
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۱:۲۶

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تعداد قربانیان زمین‌لرزه مهیب جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه ممکن است به هشت برابر برسد.

«کاترین اسمالوود» از مدیران ارشد مدیریت بحران سازمان جهانی بهداشت در اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفته: «متأسفانه این روندی است که همیشه در زمین‌لرزه‌ها با آن مواجهیم؛ این که گزارش‌های اولیه از آمار جان‌باختگان و مجروحان در طول روزها و هفته‌های بعد از زلزله بسیار افزایش می‌یابد».

اسمالوود تأکید کرد که با توجه به سرمای زمستان در مناطق زلزله‌زده خطر را برای زلزله زدگانی که بدون سرپناه مانده‌اند را هم افزایش خواهد داد.

شمار قربانیان زلزله به ۴۳۷۲ نفر رسید
۱۴۰۱/۱۱/۱۸ - ۱۱:۲۴

شمار قربانیان زمین‌لرزه اخیر در ترکیه و سوریه به چهار هزار و ۳۷۲ نفر رسید.

به گزارش سی‌ان‌‌ان، «یونس سزر» رئیس مرکز بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که شمار کشته‌های زمین‌لرزه در این کشور به دو هزار و ۹۲۱ نفر رسید.

وی که در کنفرانسی خبری در آنکارا صحبت می‌کرد، افزود که در مجموع ۱۵ هزار و ۸۳۴ مجروح نیز در پی این حادثه طبیعی گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، در سوریه نیز هزار و ۴۵۱ نفر جان خود را از دست داده و سه هزار و ۵۳۱ نفر نیز زخمی شده‌اند.
لینک کوتاه

 

نظرات بینندگان