arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱

مصوبه مجلس: وزارت دفاع می‌تواند انواع خودرو‌های سبک و سنگین و خودرو‌های با کاربری خاص تولید کند

احسان ارکانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: نمایندگان مجلس وزارت صمت را مکلف کردند در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودرو‌های سبک و سنگین و خودرو‌های با کاربری خاص مجوز‌های لازم را صادر و همکاری‌های لازم را داشته باشد. او تاکید کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت دفاعی کشور، وزارت دفاع می‌تواند با رعایت قوانین و همکاری‌های لازم نسبت به تولید و فروش خودرو‌های مذکور اقدام نماید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون تلفیق مجلس جزئیات مصوبات مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در زمینه خودرو را تشریح کرد.

به گزارش «انتخاب»، احسان ارکانی نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره ببرخی از مصوبات بودجه‌ای مجلس در زمینه خودرو، گفت: کمسیون تلفیق مصوباتی در زمینه خودرو داشت که این مصوبات در جلسه علنی نیز با اکثریت آرا به تسویب نمایندگان رسیدند.

وی که با تسنیم گفت و گو می کرد، در تشریح برخی از مصوبات نمایندگان در این زمینه، گفت: یکی از مصوبات مجلس مربوط به دادن مجوز به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که بر اساس آن به این وزارتخانه برای توسعه حمل و نقل عمومی و تنظیم بازار، مجوز داده می‌شود تا به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری با عمر کمتر از ۵ سال اقدام کند.

نماینده نیشابور در مجلس در توضیح علت دادن این مجوز به وزارت «صمت» ادامه داد: این مجوز به وزارت «صمت» به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار خودرو، کنترل قیمت‌ها، کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌هوا و سوانح جاده‌ای داده شده است.

ارکانی در توضیح شروط دادن این مجوز به وزارت «صمت» برای واردات خودرو‌های کار‌کرده، تاکید کرد: آیین‌نامه نحوه اجرائی این مصوبه مجلس نیز از سوی وزارتخانه‌های «صمت»، راه و شهرسازی، کشور، اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد:همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به وزارت صمت اجازه دادند تا به منظور تنظیم بازار خودرو نسبت به ثبت پلاک ملی خودرو‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند؛ آئین نامه اجرائی این مصوبه نیز از سوی وزارت «صمت» با همکاری وزارت اقتصاد تهیه خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: علاوه بر این نمایندگان مجلس وزارت صمت را مکلف کردند در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودرو‌های سبک و سنگین و خودرو‌های با کاربری خاص مجوز‌های لازم را صادر و همکاری‌های لازم را داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود در صنعت دفاعی کشور، وزارت دفاع می‌تواند با رعایت قوانین و همکاری‌های لازم نسبت به تولید و فروش خودرو‌های مذکور اقدام نماید.

ارکانی در پایان بیان کرد: امیدواریم با اجرای درست و دقیق این مصوبات اتفاقات خوبی در زمینه خودرو بیفتد و شاهد به تعادل رسیدن این بازار هم در زمینه عرضه و هم قیمت در سال آینده باشیم.

نظرات بینندگان