arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۸۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

تماشا کنید: ۸ نکته درمورد توافق ایران و عربستان

از سرگیری روابط ایران و عربستان به این معنی است که دو کشور سیاست هژمون طلبی منطقه‌ای خود را کنار گذاشته اند و به تجربه دریافته اند که هیچکدام توان حذف دیگری را ندارند؛ بنابراین رعایت اصل توازن را در روابط خود پذیرفته اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تماشا کنید: ۸ نکته درمورد توافق ایران و عربستان

سید حمزه صالحی؛ سرویس بین الملل «انتخاب»: روابط ایران و عربستان بعد از ۷ سال قطع رابطه ناشی از حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد مجددا قرار است تا دو ماه دیگر از سر گرفته شود. در این زمینه چند نکته مهم قابل ذکر است:

احیای مجدد روابط ایران و عربستان اگرچه به علت وجود بدبینی و بی‌اعتمادی بین دو طرف با تاخیر بسیار انجام شد؛ اما خبر خوبی برای دو کشور و منطقه خواهد بود. زیرا کاهش تنش بین ایران و عربستان تاثیرات مثبت خود را از سوریه تا یمن و سایر مسائل منطقه‌ای نشان خواهد داد و ثبات منطقه‌ای را افزایش خواهد داد.

از سرگیری روابط ایران و عربستان به این معنی است که دو کشور سیاست هژمون طلبی منطقه‌ای خود را کنار گذاشته اند و به تجربه دریافته اند که هیچکدام توان حذف دیگری را ندارند؛ بنابراین رعایت اصل توازن را در روابط خود پذیرفته اند.

احیای روابط تهران با ریاض برای ایران به عنوان کشوری که به علت حمله گروهی از افراد به سفارت عربستان در تهران قطع شده بود یک اقدام مثبت است که به ترمیم وجهه کشور به خصوص در منطقه کمک خواهد کرد و فرصت بسیار خوبی برای کاهش و مدیریت تنش و در نهایت بهبود روابط منطقه‌ای فراهم خواهد کرد.

احیای روابط با ایران این فرصت را به عربستان می‌دهد که با اتخاذ تدابیری، بحران یمن را مدیریت کند و یک خروج آبرومند از آن داشته باشد.

احیای روابط ایران و عربستان قدرت بازیگری کشور‌های کوچکتر منطقه مانند قطر و عمان را در سطح منطقه کاهش خواهد داد. از طرفی میزبانی اولیه عراق و نقش مهم این کشور در نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف به معنی تثبیت نقش مستقل عراق در مناسبات منطقه‌ای است که با توجه به نزدیکی ایران و عراق به معنای خروج عراق از اتحاد با ایران در راستای سیاست متوازن منطقه‌ای آن است.

تغییر رویکرد دولت عربستان و تلاش این کشور برای بهبود رابطه با ایران را باید در تغییر رویکرد پادشاهی سعودی از یک نگاه ایدئولوژیک به یک نگاه توسعه محور جستجو کرد که تلاش دارد برای تمرکز بر برنامه‌های میان مدت و بلند مدت خود برای کاهش وابستگی به نفت؛ تنش در روابط خارجی خود را تا حد ممکن کاهش دهد.

احیای روابط ایران و عربستان می‌تواند به عنوان یک اقدام مثبت، نقطه آغاز تغییر رویکرد ایران در سیاست خارجی برای در پیش گرفتن یک استراتژی توسعه محور در روابط خارجی خود باشد.

نقش آفرینی تاثیرگذار چین در احیای روابط ایران عربستان، نمایش قدرت این کشور در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای است که تاثیر مثبتی بر پرستیژ چین که سودای ابرقدرتی دارد خواهد گذاشت؛ زیرا چین بر خلاف آمریکا که به دلیل دشمنی با ایران جهت گیری یک طرفه‌ای داشت، توانسته است با جلب اعتماد طرفین به یک بحران هفت ساله خاتمه بدهد و چشم انداز ثبات در منطقه را افزایش داده است.

نقش آفرینی پکن به معنی ظهور رسمی چین به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در معادلات خلیج فارس است که چالش جدیدی برای غرب و ایران خواهد بود؛ با توجه گستردگی روابط چین با اعراب این مهم ضرورت اتخاذ یک سیاست خارجی متوازن را به ایران بیش از پیش گوشزد می‌کند.

با توجه با سابقه تنش‌های مکرر بین ایران و عربستان، جتی با وجود احیای کامل روابط، شکنندگی در روابط دو کشور بسیار بالا خواهد بود؛ بنابراین برای رسیدن به یک ثبات و اطمینان در روابط دو کشور نیاز است تا تهران و ریاض با مدیریت تنش‌ها و درک حسیاسیت‌های ویژه‌ای که ناشی از تجریه تاریخی در روابط دو کشور است مانع از فروپاشی مجدد روابط شوند.

گزارش ویدیویی «انتخاب» را تماشا کنید:

 

نظرات بینندگان