پایگاه خبری «انتخاب»: محدودیتهای اینترنت در سال جاری تاثیرات اقتصادی ناامید کنندهای بر روند کاری استارتاپها گذاشت و فعالان این حوزه با چالشهای عمیقی مواجه شدند و شاهد خبر مهاجرتهای قابل توجهی از سوی آنان هستیم. در کنار استارتاپها و کسب و کاریها مجازی، حتی کاربران عادی نیز دچار مشکلاتی برای رفع امور اینترنتی خود هستند، اما دولت بر مداری دیگر حرکت میکند و مدعی افزایش پهنای باند و درست بودن تصمیم خود در خصوص فیلترینگ است.
زهرا ساعدی، مدیر محتوا یکی از مجموعههای استارتاپی است که درباره چالشهای اخیر این مجموعهها در پی کاهش سرعت اینترنت و فیلترینگ به «انتخاب» گفت: تا وقتی که فیلترشکن از سمت شرکت برای ما تهیه نشده بود ارتباطات ما از بین رفته بود و تمام کارهای ما نیاز به فیلترشکن دارد حتی برای بازکردن ایمیل نیز باید با فیلترشکن کار کنیم. خرید فیلترشکن نیز یک هزینه جدید بود، اما آن هم از کار میافتاد و بخشی از نیروی انسانی مجموعه درگیر این موضوع بود و بجای تمرکز بر تولید محصول همه درگیر راه اندازی فیلترشکن شده بودند. ارتباط با مخاطبین نیز در تمامی کسب و کارهای آنلاین در تمامی بسترها از اینستاگرام تا بقیه پلتفرمها با قطعی و فیلترینگ دچار مشکل شد. من اصلا به آینده خوش بین نیستم بخصوص با تعدیل نیروهایی که به گوش میرسد و هر روز تعداد نیروهای بیکار زیاد میشود و شرکتها نیز کمتر درخواست نیرو میدهند.
رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، در ادامه درباره چالشهای یکسال اخیر کسب و کارهای استارتاپی نسبت به قطعی اینترنت به «انتخاب» گفت: به نظر من اولین و مهمترین موضوعی که کسب و کارهای آنلاین با این اتفاقات دست کاری اینترنت با آن مواجه شدند بحث ناامیدی است که در این اکوسیستم موج میزند و با توجه به اینکه این صنف متشکل از افراد جوانی است که عمدتا دانشجو اند و به شدت این ناامیدی میتواند ضربات جبران ناپذیری را به آنها بزند و کشور هم آسیب میبیند، یک وقت جوانی که خود را آماده میکند تا خدمت کند و ایجاد ارزش کند سرخورده میشود، یک وقت آدمی که پنجاه سال است کاری را انجام میدهد و تجربه دارد ناامید میشود که چیز دیگریست. امسال این اکوسیستم ضربات جبران ناپذیری به خود دید و بچهها به شدت ناامید اند و هیچ پیش بینی نسبت به سال آینده هم ندارند دیگر چه برسد به پنج سال دیگر! یعنی نمیدانند قرار است چه اتفاقی بیوفتد و صرفا هم مسئولین مربوطه کارشان این شده است که کتمان میکنند و آمار میدهند، اما من وسط این اکوسیستم به شما میگویم ما زبان مسئولین را نمیفهمیم و عجیب است! ما دولتهای مختلفی را تجربه کردیم و بالاخره یک جاهایی میتوانستیم توافق کنیم، اما الان اصلا متوجه نمیشویم چه میگویند. من به عنوان کسی که دوازده سال است در این کار هستیم بدترین دوران کاری ام این زمان است. در همین یک هفته من به عنوان یک کاربر معمولی کارهای اینترنتی ام دچار مشکل شده است. اینستاگرام و دیگر بسترها هم که وضعیت خود را دارند. ما به عنوان اتحادیه کسب و کار مجازی که توسط وزارت صمت درگیر مشکل شدیم و انتخاباتمان را هم برگزار نکرده اند، من نمیفهمم چرا این کارها را با ما میکنند؟ اینها بچههای همین کشور اند و پتانسیل دارند که خیلی جاها به کمک دولت بیایند، اما این چه وضع برخورد است؟ بنابراین در نتیجه میتوانم بگویم که بزرگترین مشکلی که قطعی اینترنت ایجاد کرده است ناامیدی است. الان بزرگترین استارتاپها به فکر مهاجرت اند! امسال هر کاری دلشان خواست با این استارتاپها کردند و راحت اینترنت را قطع کردند یا سرعت را کاهش دادند یک نفر هم نیامد بگوید حق الناس این جماعت را چه کسی میدهد؟ این رانندهای که نتواند سفر اینترنتی بگیرد حق اش را چه کسی میدهد؟ با این وضعیت حرف از اقتصاد دیجیتال میکنید؟ یک توصیه دارم برای کسب و کارها که روی پای خود بیاستند و امیدی هم به جایی نداشته باشند امیدتان اول به خدا بعد به تلاش خودتان، من هیچ امیدی ندارم.
همچنین گفتگو کردیم با مهدی محمدی، کارشناس رسانه و کارآفرینی، که درباره قطعی اینترنت و تاثیر بر کسب و کارها اینترنتی بخصوص در شهرستانها به «انتخاب» گفت: قطعی اینترنت در ابتدا باید تعریف شود، اگر قطعی را به معنای قطع کامل اینترنت و ارتباط کاربران ایرانی با سایر نقاط جهان در نظر بگیریم، که این مسئله در چهار سال گذشته صرفا برای مدت زمان کوتاهی اتفاق افتاده است، اما آنچه کاربر ایرانی را آزار داده است پایین آمدن سرعت اینترنت، دسترسی سختتر به مشتریان و کاهش پهنا باند اینترنت در سالهای گذشته است، علی رغم آنچه وزرای محترم ارتباطات این گزاره را مدام در گوش کاربران زمزمه میکنند که پهنای باند ما افزایش پیدا کرده است، اما با توجه به گسترش ارتباطات استارتاپها و کاربران تجارت الکترونیک و کسب وکارهایی که بر مبنای پتلفرمهای اجتماعی شکل گرفته است، این گزاره چندان چنگی به دل نمیزند و کسی آنرا باور ندارد. کافیست شما کاربر عزیز که به یکی از پلتفرمهای اجتماعی پربازدید بین المللی دسترسی دارید، نگاهی به صفحات فروش پوشاک، لوازم خانگی، ارائه انواع خدمات از جمله خدمات حضوری و غیرحضوری و... بیندازید خواهید دید که بسیاری از این کسب و کارها متعلق به شهرستانها هستند، حتی در دورافتادهترین شهرستانهای کشور ما با کسب و کارهایی مواجه هستیم که میتوان آنها را کسب و کارهای خانگی نامید و یا استارتاپهای محلی کوچکی که با سرمایههای شخصی جوانان خوش ایده کشور با توجه به تحولات بین المللی و روز در حوزه تجارت الکترونیک شکل گرفته اند، این جوانان یا صاحبان کسب و کار با تکیه بر دانش دیجیتال خود و بستری که اینترنت برای آنها فراهم آورده به معرفی کسب و کار خویش پرداخته اند و از میان بازدید کنندگان خود مشتریانشان را پیدا میکنند، حال دسترسی آنها با حداقل سه پتلفرم اصلی بصورت رسمی قطع شده است؛ هرچند این قطعی نتوانست جلوی ادامه فعالیت بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی را بگیرد، اما سرعت رشد آنها و امید به آینده و توانایی رقابت با رقبای منطقهای آنها را دچار مشکل کرده است. به عنوان مثال شما یک تولید کننده ابزار دقیق را در نظر بگیرید که توانسته نوآوری گروه تحت سرپرستی خود را به کالایی واجد ارزش در بازار ابزار دقیق کشور به منطقه تبدیل کند، اما این شخص پس از راه اندازی یک استارتاپ و تلاش برای ارتباط با مشتری در ایران یا دیگر نقاط منطقه دچار یک سکته شده است و آن سکته اینترنت است.