arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۱۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

امیرعبداللهیان: سلطان عمان ابتکار و ایده‌ای را برای بازگشت روابط ایران و بحرین به حالت طبیعی مطرح کرده / دو ماه پیش یک توافق اولیه میان ایران و بحرین حاصل شد

امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: سلطان عمان در جریان سفری که منامه پایتخت بحرین داشتند ابتکار و ایده را برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مطرح کردند. حدود دو ماه پیش یک توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیات‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما بسیار خوشبین هستیم و همه تخم مرغ های خودمان را در سبد برجام و توافق برجام ای قرار نداده ایم اما از همه فرصت ها برای کسب حداکثری منافع ملی استفاده کرده و خواهیم کرد و بهترین ها را در سال جدید برای کاری که شما همکاران آرزو دارم انشالله در سال آینده سالی پر از شادی و شادابی و موفقیت برای یکایک شما رقم زده شود.

امیرعبداللهیان درباره توافق ایران عربستان بعد از توافق با عربستان بحث‌هایی درخصوص ارتقا روابط با مصر، اردن و حتی بحرین وجود دارد حتی امروز یکی از نمایندگان مجلس درباره بازگشایی سفارت ایران در بحرین خبر داده آیا این خبر را تایید می‌کنید؟ و اینکه آیا پادشاه اردن به دعوت سفر به تهران پاسخ داده است یا خیر؟ گفت: سلطان عمان در جریان سفری که منامه پایتخت بحرین داشتند ابتکار و ایده را برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مطرح کردند. حدود دو ماه پیش یک توافق اولیه‌ای از این طریق برای بازدید هیات‌های فنی ایرانی و بحرینی از سفارتخانه‌های دو کشور حاصل شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این چارچوب ما هیات فنی خودمان را به منامه اعزام کردیم از سفارتخانه و اماکن دیپلماتیک ما بازدید به عمل آمد. هیات پارلمانی ما اخیراً برای نشست «ای پی یو» اتحادیه بین‌المجالس جهانی به منامه سفر کردند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما از بازگشت روابط عادی با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و امیدوارم برخی موانعی که اکنون در این مسیر میان تهران و منامه وجود دارد از میان برداشته شود و بتوانیم در این مسیر نیز گام‌های مناسب را برداریم.

وی افزود: در حاشیه نشست عراق 2 گفت‌وگوی کوتاهی با آقای سیسی رئیس جمهور مصر داشتیم پس از آن از طریق دفتر حفاظت ما در قاهره با برخی از مقامات مصر تبادل اطلاعات و گفت‌وگوهایی در مسیر چگونگی ارتقای مناسبات سیاسی تهران و قاهره انجام شد. ما همواره مصر را کشوری مهم در جهان عرب می‌دانیم و از هرگونه توسعه و پیشرفت در مناسبات تهران و قاهره استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در جریان نشست عراق 2 در امان پایتخت اردن با ملک عبدالله پادشاه اردن به مدت ۴۰ دقیقه گفت‌وگویی دوستانه و صمیمانه انجام شد. پادشاه اردن از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها مورد توجه قرار دارند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ملک عبدالله به من گفتند که سلام‌های وی را به آیت‌الله رئیسی ابلاغ کنم و علاقه‌مند هستند که در آینده نزدیک به تهران سفر کنند و جمهوری اسلامی ایران از سفر وی به ایران استقبال می‌کند. البته می‌دانید سفارتخانه‌های ما در دو کشور باز هستند و فعالیت ما در سطح کاردار ادامه دارد و ما از ارتقای روابط با اردن به سطح سفیری استقبال می‌کنیم.

نظرات بینندگان