arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
محمد مهاجری، فعال اصولگرا، در گفت و گو با «انتخاب»:

رئیسی باید پوسته اطرافش را بشکند تا بتواند از معضلات فعلی خارج شود / رئیس جمهور از بین همه پیامبران جرجیس را انتخاب کرده و از یک حلقه کوچک نیرو انتخاب می‌کند / مشکل دولت این است که نخبگان حاضر به همکاری با آن نیستند / آن هفت هزار صفحه سفید بود؛ حتی برای آن صفحات سفید هم نیروی به درد بخور ندارند

مهاجری: مشکل دولت این است که افراد نخبه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی حاضر به همکاری با او نیستند. در طول بیست ماه گذشته تمام رسانه‌های دولت از جمله ایرنا و ایران و صدا و سیما و حتی رسانه‌های نزدیک به دولت را بررسی کنید؛ چند چهره متخصص حاضر شده باشند از سیاست‌های اقتصادی دولت تعریف کنند؟ یا حتی یک نقد انجام دهند! چون احساس می‌کنند اگر راجع به دولت حرف بزنند خودشان را به سطح پایین آورده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صدای تغییرات درون دولت شنیده می‌شود؛ تغییراتی که ظاهرا قرار است رئیس سازمان برنامه و بودجه و شاید وزیر جهاد کشاورزی را در بر بگیرد. اما سوال اساسی اینجاست که در پی این تغییرات چه کسانی جایگزین خواهند شد؟ آیا دولت رئیسی کماکان خواهان استفاده از نیرو‌های سنتی خود در دانشگاه امام صادق است؟

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، درباره منابع تامین نیرو رئیسی برای تعویض مدیران دولت به «انتخاب» گفت: باید صبر کرد تا ببینیم آقای رئیسی برای سازمان و برنامه و آموزش و پرورش چه کسانی را مدنظر دارد. مشکل دولت این است که افراد نخبه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی حاضر به همکاری با او نیستند. در طول بیست ماه گذشته تمام رسانه‌های دولت از جمله ایرنا و ایران و صدا و سیما و حتی رسانه‌های نزدیک به دولت را بررسی کنید؛ چند چهره متخصص حاضر شده باشند از سیاست‌های اقتصادی دولت تعریف کنند؟ یا حتی یک نقد انجام دهند! چون احساس می‌کنند اگر راجع به دولت حرف بزنند خودشان را به سطح پایین آورده اند.

وی تاکید کرد: دولتی که نخبگان حتی آن را نقد نمی‌کنند به این معناست که دولت مذکور از نظر جذب نخبگان مشکل دارد؛ بنابراین آقای رئیسی ناچار است با یک سری افراد ناتوان کار کند. راه آن این است که رئیسی بتواند پوسته اطراف اش را بشکند و از نقاط دیگری پمپاژ انرژی شود تا بتواند از لحظه‌ی فعلی خارج شود. دولت باید از نخبگان خواهش کند که حتی اگر در دولت کار نمی‌کنند، مشورت دهند.

عضو سابق شورای سردبیری کیهان در ادامه نسبت به لزوم تعویض تیم اقتصادی و سیاسی دولت افزود: در خود همین جریان اصولگرا هم شخصیت‌های فرهنگی وجود دارد هم اقتصادی و هم سیاسی که به مراتب از اصلاح طلبان هم آدم‌های توانمند تری هستند؛ اما آقای رئیسی از بین همه پیامبران جرجیس را انتخاب کرده و از یک حلقه کوچک نیرو انتخاب می‌کند. کسانی وجود دارند که می‌توانند رئیسی را نجات دهند. رئیسی واقعا اگر می‌خواهد این دو سال آخر را به سلامت طی کند و یا چهار سال بعد از آن هم رئیس جمهور باشد، با این تیم هرگز راه به جایی نمی‌برد.

مهاجری در پایان درباره آشفتگی فهم اقتصادی در میان نیرو‌های دولت گفت: روحانی و رئیسی و همه دولت‌ها تکلیف خودشان را با اقتصاد حل نکرده اند و مشخص نیست چه فرمی از اقتصاد مطلوب آن هاست. دولت‌ها باید یک بار حداقل تعریف مشخصی از اقتصاد داشته باشند؛ وگرنه مهم نیست چه کسانی مدیر شوند. شما قوی‌ترین نیرو‌های جهان را در ایران بیاورید وقتی فرم مشخص نباشد مسلما نمی‌توانند کار کنند.

وی ادامه داد: آقای رئیسی نه تنها فرم اقتصادی مشخص ندارد و نمی‌تواند تعریف کند، حتی بنظر من آن هفت هزار صفحه سفید بود و برای آن صفحات سفید هم نیرو به درد بخور ندارند و با این تیم نمی‌تواند آن صفحات سفید را هم پیش ببرند؛ بنابراین باید در مرحله اول تکلیف خود را با اقتصاد مشخص کنند و کار سختی هم نیست. پنجاه استاد دانشگاه را جمع کنند تا به یک سیاست کلی اقتصادی برسند. آنچه در دولت می‌گذرد یک وصله و پینه اقتصادی است که در دولت‌های قبلی وجود داشته و به بدترین شکل ممکن در دولت رئیسی نیز وجود دارد.

نظرات بینندگان