تاریخ روابط ایران و آمریکا، شماره ۷۶: از مدرسه البرز و گذشته پرماجرای آن چه میدانید؟
تاریخ روابط ایران و آمریکا: مرحله جدید از فعالیت تبشیری آمریکایی ها، در کالج البرز در تهران نمود یافت؛ در مدرسه شبانه روزی افسانه ای که در سال های دههٔ ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ تحت هدایت پرشور ساموئل جردن شکوفا شد: مبلغ مشایخی با قدی ۱۹۰ سانتی اهل مناطق جنگلی پنسیلوانیا که اغلب از او با عنوان «پدر آموزش مدرن» در ایران یاد می شود. البرز مؤسسه منحصر به فردی بود. فلسفه آموزش جردن بر سخت کوشی، نظم، خود بسندگی و خویشتن داری تأکید داشت. خوابگاه ها ساده و کوچک بودند و دانش آموزان ملزم بودند خودشان تختخواب های خود را مرتب کرده و به نوبت غذاخوری را نظافت کنند: نشانه ای از برابری طلبی آمریکایی که برای فرزندان اشراف و شاهزادگان شوکه کننده بود. در البرز سیگار کشیدن و مشروب خوردن و ناسزا گفتن ممنوع بود و یکشنبه روز تعطیلی مذهبی مسیحیان نیز تعطیل نبود.
تاریخ روابط ایران و آمریکا: هر چه دولت ایران به سمت ملی سازی کامل سیستم آموزشی پیش رفت، دربارهٔ وجود مدرسههای آمریکایی به ناچار تردید شد. در اوت ۱۹۳۲، تنها سی روز قبل از شروع سال تحصیلی و درست در زمانی که مجموعهای از معلمان جدید آمریکایی در راه ایران بودند، دولت اعلام کرد تمام مدرسههای ابتدایی که خارجیها اداره شان میکنند باید بسته شوند و تحت مدیریت دولت درآیند.