arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
«اکسیوس» از قول منابع آگاه گزارش داد؛

پروژه مهم آمریکا: اتصال کشورهای خلیج فارس و عربی از طریق راه آهن / این کریدور در نهایت به هند می رسد / اسرائیل فعلا در این پروژه حضور ندارد / مشاور امنیت ملی بایدن: می خواهیم آسیای جنوبی را به خاورمیانه و آمریکا متصل کنیم

به گفته دو منبع، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که قرار است روز شنبه وارد عربستان سعودی شود، روز یکشنبه با همتایان سعودی، اماراتی و هندی خود دیدار خواهد کرد تا درباره این پروژه و دیگر مسائل منطقه ای گفتگو کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه آمریکایی «اکسیوس» به نقل از منابع آگاه نوشت: مشاوران امنیت ملی آمریکا، عربستان سعودی، امارات و هند روز یکشنبه درباره پروژه زیرساختی مشترک احتمالی برای اتصال کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی بوسیله شبکه راه آهن که از طریق خطوط کشتیرانی از بنادر منطقه به هند وصل می شود، گفتگو کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این پروژه یکی از ابتکارات کلیدی است که کاخ سفید می خواهد همزمان با افزایش نفوذ چین در منطقه در خاورمیانه، پیش ببرد. خاورمیانه بخش کلیدی پروژه «کمربند و جاده» چین است.

به گفته دو منبع، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که قرار است روز شنبه وارد عربستان سعودی شود، روز یکشنبه با همتایان سعودی، اماراتی و هندی خود دیدار خواهد کرد تا درباره این پروژه و دیگر مسائل منطقه ای گفتگو کند.

یک مقام آمریکایی گفت که این پروژه یکی از موضوعات مورد بحث در این دیدار خواهد بود.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی گفت سالیوان با محمد بن سلمان ولیعهد و دیگر مقامات سعودی در مورد وضعیت روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و گام های احتمالی بیشتر برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل گفتگو خواهد کرد.

به گفته این دو منبع، ایده ابتکار جدید طی مذاکراتی که در 18 ماه گذشته در مجمعی به نام I2U2 برگزار شد، مطرح شد که شامل ایالات متحده، اسرائیل، امارات و هند است.

این مجمع در اواخر سال 2021 برای بحث در مورد پروژه های زیرساختی استراتژیک در خاورمیانه تأسیس شد.

یک مقام ارشد سابق اسرائیل که مستقیماً در بحث‌های اولیه درباره این موضوع شرکت داشت، به اکسیوس گفت: «هیچ‌کس این ایده را با صدای بلند فریاد نزد، اما از همان روز اول، پروژه درباره چین بود».

اسرائیل ایده اتصال منطقه از طریق راه آهن را در جلسات I2U2 در سال گذشته مطرح کرد. این مقام سابق اسرائیلی گفت که بخشی از ایده استفاده از تخصص هند در چنین پروژه های زیرساختی بزرگ بود.

دولت بایدن در ماه های اخیر این ایده را تکمیل کرد تا مشارکت عربستان سعودی را نیز در بر گیرد.

این منابع گفتند که این ابتکار شامل اتصال کشورهای عربی در شام و خلیج فارس از طریق شبکه راه آهن است که از طریق بنادر دریایی در خلیج فارس نیز به هند متصل می شود.

سفارت های هند، امارات و عربستان سعودی در واشنگتن به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

جیک سالیوان در سخنرانی روز پنجشنبه خود در موسسه «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» به این ابتکار اشاره کرد. او گفت: «اگر هیچ چیز دیگری از سخنرانی من به خاطر نمی آورید، I2U2 را به خاطر بسپارید، زیرا با پیشروی ما در این موضوع، بیشتر در مورد آن خواهید شنید.»

سالیوان اضافه کرد که ایده اساسی این است که آسیای جنوبی را به خاورمیانه و ایالات متحده متصل کنیم، «به روش هایی که تکنولوژی، اقتصاد و دیپلماسی ما را جلو ببرد.»

او همچنین گفت که تعدادی از پروژه ها در حال انجام است "و برخی گام های جدید هیجان انگیز که ما مشتاقانه منتظر انجام آنها هستیم در ماه های آینده رخ خواهد  داد."

سالیوان در سخنرانی خود گفت که یکی از ارکان استراتژی دولت بایدن در خاورمیانه یکپارچگی منطقه ای است.

او گفت: «خاورمیانه یکپارچه‌تر و به هم پیوسته‌تر، متحدان و شرکای ما را توانمند می‌سازد، صلح و رفاه منطقه را ارتقا می‌دهد و تقاضای منابع آمریکا در این منطقه را در درازمدت کاهش می‌دهد بدون اینکه منافع اساسی ما یا حضور ما در منطقه را قربانی کند». .

این منابع گفتند: اسرائیل در حال حاضر بخشی از این ابتکار عمل نیست، اما اگر تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط در منطقه پیشرفت کند، می‌تواند در آینده به آن اضافه شود.

نظرات بینندگان