arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲

ارتش اسرائیل برای کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره عذرخواهی کرد

ارتش اسرائیل برای اولین بار برای کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره در اثر شلیک سربازان اسرائیلی عذرخواهی کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل افزود: «او یک روزنامه‌نگار با سابقه بود؛ در اسرائیل ما برای دموکراسی خود ارزش بسیار قائلیم و یک دموکراسی هم ارزش والایی برای روزنامه‌نگاری و رسانه‌ها قایل است. ما می‌خواهیم روزنامه نگاران در اسرائیل احساس امنیت کنند، به خصوص در زمان جنگ، حتی اگر در گزارش‌های خود از ما انتقاد هم بکنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: ارتش اسرائیل برای اولین بار برای کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره در اثر شلیک سربازان اسرائیلی عذرخواهی کرده است.

روز ۱۱ مه ۲۰۲۲، شیرین ابوعاقله، روزنامه نگار فلسطینی-آمریکایی هنگام تهیه گزارش از درگیری بین سربازان اسرائیلی و شبه‌نظامیان فلسطینی در ارودگاه جنین در کرانه باختری رود اردن، با اصابت گلوله به سرش کشته شد. او بارها از حوادث مرتبط با فلسطینیان از جمله درگیری با نظامیان اسرائیلی گزارش تهیه کرده بود.

پس از این حادثه، همکاران این روزنامه‌نگار گفتند که تیری که به او اصابت کرد توسط سربازان اسرائیلی شلیک شده بود اما ارتش اسرائیل این نظر را نپذیرفت و گفت که برای روشن شدن موضوع، باید تحقیقاتی صورت گیرد.

سرانجام ارتش اسرائیل اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که هنگام تبادل آتش بین سربازان اسرائیلی و شبه‌نظامیان فلسطینی، خانم ابوعاقله با گلوله یک نظامی اسرائیلی کشته شده باشد.

در عین حال، ارتش تا کنون از عذرخواهی رسمی در این مورد خودداری کرده بود اما شامگاه گذشته، دریادار دانیال هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، در مصاحبه با تلویزیون آمریکایی سی‌ان‌ان گفت که «در اینجا فرصتی است که بگویم از درگذشت شیرین ابوعاقله عمیقا متاسفم.»

سخنگوی ارتش اسرائیل افزود: «او یک روزنامه‌نگار با سابقه بود؛ در اسرائیل ما برای دموکراسی خود ارزش بسیار قائلیم و یک دموکراسی هم ارزش والایی برای روزنامه‌نگاری و رسانه‌ها قایل است. ما می‌خواهیم روزنامه نگاران در اسرائیل احساس امنیت کنند، به خصوص در زمان جنگ، حتی اگر در گزارش‌های خود از ما انتقاد هم بکنند.»

این عذرخواهی در حالی پخش شده که اخیرا کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، که یک نهاد مستقل مستقر در آمریکاست، در گزارشی گفته است که طی دو دهه گذشته، دست‌کم ۲۰ روزنامه نگار، از جمله ۱۸ روزنامه نگار فلسطینی در جریان تیراندازی نظامیان اسرائیلی کشته شده‌اند اما اسرائیل مسئولیتی در این زمینه بر عهده نگرفته، هیچ کس به خاطر کشته شدن این افراد پاسخگو نبوده و مجازات نشده است.

این کمیته ارتش اسرائیل را متهم کرده است که در مورد این حوادث شفافیت ندارند و افزوده است: «مقامات اسرائیلی شواهد و ادعای شاهدان را تکذیب می‌کنند، نتایج تحقیقاتشان که معمولا چندین ماه و حتی چند سال به طول می‌انجامد منتشر نمی‌شود و نظامیان مسئول در چنین قتل‌هایی به مجازات نمی‌رسند.»

این کمیته به نقل از تعدادی از شاهدان عینی واقعه کشته شدن شیرین ابوعاقله می‌گوید که در زمان کشته شدن او هیچ درگیری در محل وجود نداشته است و در نتیجه، سربازان اسرائیلی قاعدتا باید او را عمدا هدف قرار داده باشند.

ارتش اسرائیل برای اولین بار در سپتامبر گذشته اعتراف کرد که «احتمال زیادی» وجود دارد که این خبرنگار به طور «تصادفی» در تیراندازی نظامیان اسرائیل کشته شده باشد، اما دفتر دادستان نظامی اعلام کردکه قصد ندارد نظامیان حاضر در محل را تحت پیگرد کیفری قرار دهد.

اوایل این ماه هم ارتش اسرائیل در واکنش به گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفت که «ما از هرگونه آسیب به غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی متاسفیم و حفاظت از آزادی مطبوعات و کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را بسیار ارزشمند می‌دانیم».

در پاسخ به این اتهام که خانم ابوعاقله عمدا هدف قرار گرفته، این بیانیه گفته است که «ارتش اسرائیل عمدا غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و در عملیات خود هم فقط پس از کاربرد سایر امکانات و به نتیجه نرسیدن آنها، گلوله جنگی به کار می‌برد.»

نظرات بینندگان