arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲

کیسینجر: اوکراین باید از دست دادنِ کریمه را بپذیرد / برای روسیه، از دست دادن سواستوپول (بزرگترین شهر کریمه) چنان تنزلی است که انسجام این کشور را به خطر خواهد انداخت / تلاش برای بازگرداندن این شهر می‌تواند عواقب منفی برای کل جهان داشته باشد

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» که جمعه منتشر شد، گفت اوکراین نباید تلاش کند کریمه و «سواستوپول» (بزرگترین شهر کریمه) را بازگرداند زیرا این می‌تواند عواقب منفی برای کل جهان داشته باشد. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فارس: «هنری کیسینجر» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» که جمعه منتشر شد، گفت اوکراین نباید تلاش کند کریمه و «سواستوپول» (بزرگترین شهر کریمه) را بازگرداند زیرا این می‌تواند عواقب منفی برای کل جهان داشته باشد. 

به گزارش تاس، کیسینجر که ۲۷ مه (شنبه، ششم خرداد) ۱۰۰ ساله شد، گفت: برای روسیه، از دست دادن سواستوپول که همیشه در تاریخ اوکراینی نبود (به اوکراین تعلق نداشت)، چنان تنزلی خواهد بود که انسجام این کشور به خطر خواهد افتاد. و فکر می‌کنم این برای جهان مطلوب نیست. 

کی‌یف در اظهارنظری جدید درباره بازپس‌گیری کریمه اعلام کرد نیازمند دستکم ۴۸ فروند جنگنده اف-۱۶ است تا بتواند به مرزهای خود در سال ۱۹۹۱ (بازپس‌گیری تمام مناطق تحت سیطره روسیه از جمله شبه‌جزیره کریمه) برسد.

کیسینجر در بخشی از سخنانش درباره تغییر موضع خود در قبال عضویت اوکراین در ناتو قبل جنگ و در حال حاضر گفت: وقتی با این عضویت مخالفت کردم تنها بودم و وقتی از آن دفاع می‌کنم نیز تقریباً تنها هستم.

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی خواست واشنگتن برای الحاق اوکراین به ناتو را اشتباه جدی خواند که به درگیری کنونی منجر شد. 

وی ضمن بیان این که «برای قرن‌ها روسیه نفوذ قابل توجهی در منطقه داشته اما موضع آن در قبال اروپا دوگانه بود»، استدلال کرد: روسیه علاقه‌مند به تقویت روابط با اروپا برای توسعه خود بود و در عین حال در ارتباط با تهدیدات احتمالی از جانب غرب محتاط رفتار می‌کرد. 

به ادعای وی، این دوگانگی هم در ایجاد درگیری در اوکراین نقش داشت و توضیح داد: فکر می‌کنم پیشنهاد قرار دادن اوکراین در ناتو اشتباه بزرگی بود و باعث این جنگ شد.

تمایلات توسعه‌طلبانه ناتو به سمت شرق و مرزهای روسیه از نگرانی‌های امنیتی مسکو و یکی از دلایل آغاز درگیری اوکراین بوده است. 

روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده که این «خط قرمز» روسیه خواهد بود.

کیسینجر با این حال در صحبت‌هایش گفت از دولت بایدن در موضوع اوکراین حمایت می‌کند و مدعی شد جنگ اوکراین به لحاظ ممانعت از حمله روسیه به کشوهای متحد آمریکا در اروپا پیروز شده اما خطرات دیگری می‌تواند از جانب روسیه وجود داشته باشد. 

نظرات بینندگان