arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱

راهبرد جدید، کار سعودی را دشوارتر می کند

دکتر محسن پیرهادی
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انتصاب «بندر بن سلطان» به ریاست سازمان اطلاعات عربستان همچنان توجه محافل رسانه ای را به خود معطوف داشته است. بندر بن سلطان همواره به عنوان یک مهره آمریکایی شناخته شده و سالها در واشنگتن و نیویورک مستقر بوده است. او که نامش با بسیاری از عملیاتهای مختلف القاعده در سراسر دنیا عجین است، حتی ردپای شناخته شده ای نیز در حوادث 11 سپتامبر دارد. گفته می شود، برخی از عاملان این اتفاق پیش از عملیات نهایی، در دفتر بندر بن سلطان با او ملاقات کرده اند.
سایت ویکی پدیا درباره او نوشته است: بندر بن سلطان از طریق ائتلاف با دستگاههای جاسوسی متخاصم با حکومت سوریه و با حمد بن جاسم(قطر) جنگ علیه حکومت سوریه را رهبری می‌کنند و ریاض تأمین مالی می‌کنند.اکنون مدتی است که این عنصر شناخته شده آمریکا در منطقه تحت فشار آمریکا و از سوی پادشاه عربستان به ریاست استخبارات این کشور منصوب شده است اما همزمان با این انتصاب برخی اخبار از سوی دوستان آمریکایی وی مبنی بر دست داشتن بندر بن سلطان در پرونده رشوه گیری از شرکت تسلیحاتی انگلیسی انتشار یافت اما واقعیت این است که این کار به این دلیل از سوی آمریکاییها صورت گرفت چون آنها از این طریق به دنبال کتمان نقش خود در انتصاب وی و ایجاد وجهه برای ملک عبدا... هستند.
در حقیقت ایالات متحده در پی آن است که بندر عامل صددرصد آمریکایی جلوه نکند زیرا این مسأله بشدت می تواند بر مردم منطقه و کسانی که مایل به دریافت کمک از وی هستند تأثیر بگذارد زیرا هیچکس در منطقه حاضر نیست ننگ همراهی با آمریکا را به جان بخرد و این درحالی است که بندر قرار است این نقش را با قدرت بیشتری در منطقه بازی کند.انتصاب بندر بن سلطان بیانگر این واقعیت است که آمریکا وضعیت راهبردی خود در منطقه را از حیث بسط الگوی انقلاب اسلامی، وضعیت سوریه و احتمال جدی شدن بقای اسد، دوری عراق از سعودی، نزاع مدل وهابی و اخوانی میان سعودی و مصر و شرایط داخلی سعودی بحرانی می داند.
بندر هرچند تلاش جدی برای بهبود شرایط آمریکا در منطقه انجام خواهد داد اما به جرأت باید گفت او مهمترین مهره آمریکا در منطقه است و با توجه به مخالفتهای جدی که در درون خاندان سعودی او را تهدید می کند و همچنین تغییر جدی معادلات منطقه، شکست او برای برآورده کردن اهداف آمریکا قطعی است.
بندر نشان داده است که تاکنون بیش از آنکه یک مهره اطلاعاتی باشد یک مهره اقتصادی است. او سرمایه گذاری زیادی در آمریکا و انگلیس انجام داده و نزدیکی او به خانواده بوش نیز به دلیل روابط مالی آنها با هم بود. او ممکن است بتواند پول زیادی را صرف گروههای تروریستی کند اما قطعاً نمی تواند تفکر مردم منطقه و نفرت عمومی از آمریکا را کاهش دهد. او به دلیل اشتباهاتی که به دلیل همین نگاه اقتصادی و عدم توجه به بنیادهای اسلام گرایانه مرتکب خواهد شد بدون تردید خود و دوستان آمریکایی اش را بیشتر در باتلاق فرو خواهد برد. حقیقت این است که دوران افرادی چون بندر بن سلطان و تفکرات آنها به سر آمده و عملاً همین اندیشه ها بود که کار دیکتاتورهای منطقه را به اینجا رساند.
ای کاش خاندان آل سعود این را می دانستند و درک می کردند که نزدیک شدن به مسلمانان برای آنها سودمندتر از نزدیکی به ایالات متحده است.ای کاش ملک عبدا... حاکمیت آل سعود را به آمریکا و اسراییل واگذار نمی کرد. عبدا... باید بداند که هیچ دوستی برای او مانند ایران امروز نخواهد شد اما او گویا به دلیل درگیر شدن با بیماری و بحرانهای داخلی چندان متوجه این موضوعات نیست.
نظرات بینندگان