arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۲۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

اضافه شدن غیرمنتظره ۳۳۹ هزار فرصت شغلی در یک ماه در آمریکا

آمار‌ها نشان می‌دهد که شغل‌های جدید در ماه مه در بخش خدمات ۶۴ هزار نفر، دولت ۵۶ هزار نفر، مراقبت‌های بهداشتی ۵۲ هزار نفر، اوقات فراغت و تفریح ۴۸ هزار نفر، ساخت‌وساز ۲۵ هزار نفر، حمل‌و‌نقل ۲۴ هزار نفر و بخش‌های اجتماعی ۲۲ هزار نفر را شامل می‌شود. اوقات فراغت و میهمان‌نوازی همچنان رو به افزایش است و این بخش در ۱۲ماه گذشته به‌طور متوسط ​​۷۷ هزار شغل در ماه اضافه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دنیای اقتصاد: برخی از اقتصاددانان آمریکایی قبل از انتشار گزارش مشاغل این منطقه در ماه مه، پیش‌بینی می‌کردند که فرصت‌های شغلی جدید در ماه اخیر با افت ۶۳ هزارتایی رو‌به‌رو شده و ۱۹۰ هزار موقعیت شغلی جدید ایجاد خواهد شد. با فرض این سناریو تعداد موقعیت‌های شغلی آمریکا به پایین‌ترین سطح ۳ ساله خود می‌رسد. البته در این میان آن‌ها اعلام کردند که نرخ بیکاری همچنان در کف ۵۰ ساله قرار خواهد گرفت، اما بازار کار نسبت به شرایط فعلی اقتصاد آمریکا همچنان در تنگنا خواهد بود. در پیرامون این بحث اقتصاددان دیگری با اشاره به سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو در خصوص صعود بهره و همچنین پروسه مشکل وام‌گیری پس از ورشکستگی بانک‌ها در این منطقه گفت: اتفاقات اخیر در اقتصاد آمریکا این سیگنال منفی را می‌دهد که بازار کار در ماه مه تضعیف شود. اما سوال این است که آیا پیش‌بینی‌ها با داده‌های منتشر شده از سوی وزارت کار همخوانی دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید به داده‌های اداره آمار کار در روز جمعه اشاره کرد. آمار‌ها حاکی از آن است که فرصت‌های شغلی ایجاد شده از پیش‌بینی‌ها مبنی بر ۱۹۰ هزار شغل جدید فرا‌تر رفت و به ۳۳۹ هزار نفر رسید. به گفته تحلیل‌گران این ارقام بالاترین سطح از مشاغل جدید در چهار ماه گذشته به شمار می‌رود. اما در کنار رشد مشاغل، سطح بالای بیکاری در ماه اخیر، نگرانی مقامات را برانگیخته است؛ زیرا بیکاری که در ماه آوریل به سطح ۴ /۳ درصد رسیده بود، اکنون با رشد ۳ /۰ واحد درصدی خود سطح ۷ /۳ درصدی را به ثبت رساند که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۲۲ به شمار می‌رود. این درحالی بود که کارشناسان رشد ۱ /۰ واحد درصدی بیکاری در ماه مه را انتظار داشتند. اکنون برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید به داده‌های شغلی در ماه اخیر نگاهی انداخت.

آمار شغلی ایالات‌متحده

با انتشار گزارش شغلی آمریکا در روز جمعه، تعداد شغل‌های ایجاد شده و تعداد بیکاران در هر بخش اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. آمار‌ها نشان می‌دهد که شغل‌های جدید در ماه مه در بخش خدمات ۶۴ هزار نفر، دولت ۵۶ هزار نفر، مراقبت‌های بهداشتی ۵۲ هزار نفر، اوقات فراغت و تفریح ۴۸ هزار نفر، ساخت‌وساز ۲۵ هزار نفر، حمل‌و‌نقل ۲۴ هزار نفر و بخش‌های اجتماعی ۲۲ هزار نفر را شامل می‌شود. اوقات فراغت و میهمان‌نوازی همچنان رو به افزایش است و این بخش در ۱۲ماه گذشته به‌طور متوسط ​​۷۷ هزار شغل در ماه اضافه کرده است.

البته در این میان اشتغال در سایر صنایع عمده از جمله معدن و استخراج نفت و گاز در طول ماه تغییر چندانی نداشت.

اما از سوی دیگر تعداد بیکاران در ماه اخیر با افزایش ۴۴۰ هزار نفری به حدود ۶ میلیون نفری و سطح اشتغال نیز با کاهش ۳۱۰ هزار نفری به حدود ۱۶۰ میلیون نفر رسید. ذکر این نکته نیز ضروری است که در این میان افرادی که در جست‌وجوی کار هستند یا به صورت تمام وقت یا پاره وقت مشغول هستند نیز به ۷ /۶ درصد افزایش پیدا کرد و فراتر از پیش‌بینی‌ها رفت. در پی این امر تحلیل‌گران بر این باورند که گزارش مشاغل ایالات‌متحده در ماه مه این سیگنال منفی را به مقامات می‌دهد که اقتصاد این منطقه در اواخر سال ۲۰۲۳ یا اوایل سال ۲۰۲۴ وارد رکود خواهد شد. آن‌ها همچنین معتقدند که فدرال رزرو در نشست بعدی خود بهره سیاستی را افزایش خواهد داد، زیرا تورم همچنان بالای ۲ درصد قرار دارد و بازار کار این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است. البته از ذکر این نکته نیز نباید غافل شد که فدرال رزرو تا کنون برای کاهش هزینه‌ها در این منطقه نرخ بهره را ۱۰ مرتبه افزایش داده است، اما تورم همچنان بالای ۲ درصد قرار دارد. بر این اساس باید گفت که این نهاد نباید از سیاست‌های سختگیرانه خود عقب‌نشینی کند تا علاوه بر تورم، بازار کار را نیز بهبود بخشد. از این رو دلار جهانی پس از گزارش شغلی این منطقه بار دیگر در مسیر صعود قرار گرفت و در حال نوسان در کانال ۱۰۳ واحدی است.

شوک بازار کار به بازار‌های جهانی

با توجه به افزایش موقعیت‌های جدید شغلی و تعداد بیکاران جامعه آمریکا در ماه اخیر و همچنین عملکرد احتمالی کمیته بازار باز فدرال رزرو در نشست بعدی خود، دلار جهانی واکنش مثبت خود را با رشد ۴ /۰ واحدی خود نشان داد و در ساعت ۱۸ به وقت تهران به ۸ /۱۰۳ واحد رسید. در طرف دیگر بازارها، هر اونس طلای جهانی با افت یک درصدی خود از ۱۹۸۰ دلار به ۱۹۶۰ دلار تنزل یافت. همچنین بازار‌های ریسکی نیز در واکنش منفی خود به یکه‌تازی شاخص دلار در مسیر نزولی قرار گرفتند؛ بنابراین بیت‌کوین و اتریوم هر کدام به ترتیب با کاهش ۱۵ /۱ و ۹ /۰ واحد درصدی به ۲۶ هزار و ۹۳۴ دلار و ۱۸۸۳ دلار در ساعت مذکور رسیدند.

نظرات بینندگان