arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۷ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲

صبحانه خبری، ۲۶ مرداد ۱۴۰۲؛ از دستور رییس‌جمهور برای تعیین خسارت وارده به آسیب‌دیدگان ناآرامی‌های سال گذشته تا روایت معاون سابق وزیر کشور از فشار نمایندگان برای استیضاح وحیدی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ورود اطلاعات سپاه به انتخابات نظام روانشناسی
«سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» به مراجع تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای مرکزی و بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اضافه شد. 

تایید خبر جذب ۴۰۰ جوان حزب‌اللهی در وزارت ارشاد 
میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره جذب جوانان حزب‌اللهی در وزارتخانه‌ها از جمله خبر به‌کارگیری ۴۰۰نفر از آنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که ما جذب نخبه داشته باشیم. عبارت آقای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید قدری دقیق‌تر می‌بود. 

نهضت سوادآموزی منحل می‌شود
احمد نادری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از مصوبه این کمیسیون برای انحلال نهضت سوادآموزی خبر داد و گفت: با تصویب کمیسیون، نهضت سوادآموزی به شکل سابق ادامه کار نمی‌دهد. 

ماجرای کشف دست خط امام رضا(ع) چیست؟
در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها مدعی شدند که یک پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه‌های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه دیدن می‌کرد با یادگار نوشته‌ای مواجه شد که پس از تحقیقات علمی روی آن دریافت که این یادگار نوشته دستخط علی‌ابن موسی‌الرضا، امام هشتم شیعیان است. فاطمه داوری، مدیر اداره‌کل حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: حسب ضرورت انجام مطالعات دقیق تطبیقی و آزمایشگاهی به منظور تعیین صحت اصالت تاریخی آجر، خط نوشته و انتصاب موضوعی آن توسط نهادهای علمی، هماهنگی و اقدامات لازم برای انتقال موقت اثر به موزه ملی برای فراهم شدن زمینه مطالعات دقیق توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد.

چین پهپادی شبیه پهپاد «شاهد-۱۳۶» ساخته است
وبگاه «دیفنس اکسپرس» روز چهارشنبه نوشت، تصاویر منتشر شده از نمایشگاه «آرمیا -۲۰۲۳» در روسیه نشان داد که یک شرکت چینی پهپاد انتحاری «سان فلاور-۲۰۰۰» ارائه کرده که  بر اساس ظاهر و مشخصات اعلام شده، این پهپاد نمونه‌ای از پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ ساخت ایران است. بر اساس این گزارش، اگرچه تفاوت جزئی با نوع ایرانی این پهپاد وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مهندسان چینی محصول خود را با فناوری پیشرفته‌تر ارائه کرده‌اند. 

دستور رییس‌جمهور برای تعیین خسارت وارده به آسیب‌دیدگان ناآرامی‌های سال گذشته
زهره الهیان رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس جمهور برای تعیین خسارات وارده به خانواده‌هایی که در جریان ناآرامی‌های سال گذشته مورد ظلمی قرار گرفته‌اند، خبر داد. 

وزیر نفت: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد
جواد اوجی وزیر نفت در خصوص شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت بنزین گفت: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. او افزود: امروز بیشتر از ۱۵۰ میلیون لیتر ذخیره بنزین داریم. 

روایت معاون سابق وزیر کشور از فشار نمایندگان برای استیضاح وحیدی
محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی سابق وزیر کشور درباره دلیل برکناری‌اش با بیان اینکه با مشاهده اصرار بعضی نمایندگان به استیضاح وزیر کشور، تصمیم به کناره گیری گرفتم گفت:پیغام رسیده بود که استیضاح در روز ۲۳ مرداد توسط شخص قالیباف اعلام وصول خواهد شد. او با بیان اینکه طرح استیضاح به بهانه بخشنامه‌ای قانونی، بدعتی عجیب و بهت‌آور بود گفت: برخی نمایندگان با تهدید وزرا به سوال و استیضاح، دائما درصدد معرفی افراد مد نظر خود برای انتصاب و یا برکناری برخی افراد هستند.

واکنش جبلی به حضور سلبریتی‌ها در صدا و سیما
پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، در حاشیه جلسه هیأت دولت، درباره حضورسلبریتی‌هادرصداوسیما، گفت: چهره‌ها و نوع رفتارشان متفاوت است و برخی دنبال اصلاح هستند و ما در یک سال گذشته در برنامه‌های مناسبتی مثل شب سال نو و شب یلدا اثبات کردیم که نیاز به چهره‌های هنجارشکن نداریم و این یکی از سرفصل‌های ثابت ماست. 

شهردار تهران رسما دو شغله شد
هیأت وزیران به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور تقویت هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی ذیل قوه مجریه و همکاری نهادهای مردمی و سایر نهادهای مرتبط با مدیریت آسیب‌های اجتماعی (حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی معتادان به‌خصوص معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان و متکدیان و خانواده‌های آنها) در پایتخت، «علیرضا زاکانی» را در زمان تصدی شهرداری تهران به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور مدیریت آسیب‌های اجتماعی در تهران منصوب کرد. 

توضیح واشنگتن درباره پرونده «شهاب دلیلی»
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به هرگونه توافقی در زمینه هسته ای با ایران نزدیک نیستیم و موضوع تبادل زندانیان از سایر مسائل کاملا جدا است. او گفت: پرونده «شهاب دلیلی» در موضوع بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی نیست، اما موارد مختلف را بررسی می‌کنیم تا وضعیت آن‌ها را مشخص کنیم .

نظرات بینندگان