arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۳۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲

هشدار خالی بودن زیر اتوبان آزادگان / سازمان نقشه‌برداری: ۱۸ کیلومتر از طول بزرگراه آزادگان در پهنه فرونشست است

  سازمان نقشه برداری کشور اعلام‌کرد: در حدود ۱۸ کیلومتر از طول بزرگراه آزادگان از پهنه فرونشست می‌گذرد که شامل مناطق ۱۷و ۱۸و۱۹ شهر تهران است. منطقه ریزش دارای نرخ فرونشست در حدود ۷ سانتی‌متر در سال است. ضمناً تغییر نرخ فرونشست در این منطقه و بسیاری از مناطق بزرگراه آزادگان مشهود است که این می‌تواند به عنوان مسبب تخریب سطح و زیرساخت‌های اتوبان مورد بررسی قرار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

  سازمان نقشه برداری کشور اعلام‌کرد: در حدود ۱۸ کیلومتر از طول بزرگراه آزادگان از پهنه فرونشست می‌گذرد که شامل مناطق ۱۷و ۱۸و۱۹ شهر تهران است.

به گزارش سازمان نقشه‌برداری کشور، پایش مداوم پهنه فرونشست تهران در دستور کار سازمان نقشه‌برداری کشور قرار دارد و بر این اساس محاسبات ماهیانه و سالیانه بر اساس پردازش‌های راداری و محاسبات ژئودتیکی صورت گرفته است.

بزرگراه آزادگان با ۳۶.۵ کیلومتر طولانی‌ترین بزرگراه شهر تهران است که به عنوان شاهراه و مهم‌ترین محور ارتباطی کل پایتخت محسوب می‌شود. بار اصلی ترافیک این بزرگراه در روزهای تعطیل و پایانی هفته است. در گذشته به این بزرگراه کمربندی گفته می‌شد. از سال ۱۳۹۵ شاهد گزارش‌هایی از نشست زمین در بخش‌هایی از این بزرگراه می‌باشیم.

در پی انتشار خبر نشست‌های مکرر اتوبان آزادگان در مرداد ماه ۱۴۰۲، بازدید میدانی از عوارض سطحی ایجاد شده در امتداد بزرگراه آزادگان در مناطق گزارش شده توسط گروه کارشناسی از سازمان نقشه‌برداری در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۴۰۲ صورت پذیرفت که شواهد متعدد از شکست‌ها، شکاف‌ها و نشست و ریزش بخش‌هایی از زمین بر روی سطح زمین موجود بود.

با توجه به تکرار نشست در منطقه بزرگراه آزادگان میزان فرونشست و شرایط آن بر روی نقشه‌های پهنه فرونشست بررسی شد و متاسفانه در حدود ۱۸ کیلومتر از طول این بزرگراه از پهنه فرونشست می‌گذرد که شامل مناطق ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ شهر تهران است.

این مسأله از آنجا می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد که این اتوبان از مناطق با تغییرات نرخ فرونشست عبور کرده است و از آنجایی که معمولاً در مناطقی که با تغییرات نرخ فرونشست مواجه‌اند، آثار سطحی ایجاد شکاف و ترک در بزرگراه‌ها و سازه‌های محل ایجاد می‌شوند، پیش‌بینی آسیب‌های وارده به اتوبان در این نواحی امر بسیار محتمل است.

منطقه ریزش دارای نرخ فرونشست در حدود ۷ سانتی‌متر در سال می‌باشد. ضمناً تغییر نرخ فرونشست در این منطقه و بسیاری از مناطق بزرگراه آزادگان مشهود است که این می‌تواند به عنوان مسبب تخریب سطح و زیرساخت‌های اتوبان مورد بررسی قرار گیرد.

لزوم تدوین مقررات نحوه تحکیم سازه‌ها و خطوط حمل و نقل در مناطق فرونشست و تدوین آیین‌نامه نحوه طراحی سازه و بزرگراه در نواحی فرونشست، حلقه مفقوده موجود در کشور به منظور جلوگیری از آسیب‌های فرونشست در مناطق شهری و حمل و نقل است.

امید است با استفاده از نقشه‌های فرونشست تولید شده توسط سازمان نقشه‌برداری کشور و تدوین مقررات نحوه تعامل با پدیده فرونشست در زمینه تحکیم و توسعه شهری در مناطق فرونشست از آسیب‌های محتمل این پدیده در کشور جلوگیری به عمل آید.

نظرات بینندگان