تسنیم: خیرالله خادمی در جریان بازدید از روند اجرای پروژه آزادراه رشت ـ قزوین (حدفاصل منجیل ـ رودبار) پیشرفت فیزیکی پروژه آزادراه رشت ـ قزوین را 90 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: فقط 10 درصد از این پروژه تا بهرهبرداری کامل باقیمانده که میتوان آن بخش از کار را پس از بهرهبرداری تکمیل کرد اما جمعبندیها آن است که تا پایان سال کار به اتمام میرسد و عید نوروز زیر بار ترافیک خواهد رفت.
وی افزود: زمان تعیین شده برای پیمانکار و مجریان تا تکمیل نهایی اواخر بهمن ماه امسال است اما تاخیر 15 روزه نیز برای اتمام آن پیشبینی میشود.: تاکنون در مجموع برای این پروژه 17 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار طی سالهای مختلف تخصیص یافته و هزینه شده است.
به گفته معاون وزیر راه، ارزش این آزاد راه نیز نزدیک به 55 هزار میلیارد ریال است و منابع مورد نیاز برای اتمام آن نیز به میزان 5 هزار میلیارد ریال پیشبینی شده است.
خادمی با اشاره به کمکها و مساعدتهای دولت در تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه تاکید کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه 100 درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت ویژه دولت تامین شده و رقم اعتباری باقی مانده تا تکمیل نهایی با آخرین پیگیری های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان 1402 این مسیر عملیاتی شده و باند رفت زیر بار ترافیک خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تاکید کرد: براساس توافق انجام شده برای رفاه حال مردم منطقه و عدم آسیب به معیشت اهالی که در این مسیر فعالیت می کنند یک باند این مسیر فعال می شود و نصب علائم صورت می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نصب علائم به شکلی خواهد بود که پیک ترافیک به سمت بالادست و بصورت رفت باشد و خودروها بتوانند از این سازه ها عبور کنند اما اگر بخواهیم مسیر برگشت را نیز از همین مسیر و باند داشته باشیم نصب علائم 2 طرفه خواهد بود تا عبور از این تونل ها به سمت پایین دست نیز انجام شده و گره ترافیکی مسیر حل شود.
وی تصریح کرد: روند احداث این مسیر هشت و نیم کیلومتری یکی از سنگین ترین پروژه های راهداری کشور به لحاظ تعدد تونل ها و پل های واقع در مسیر است.این مسیر طولانی ترین پل آزاد راهی کشور را دارد. 2 کیلومتر از ایجاد آبراهه این آزاد راه تراشههای سختی داشت که احداث آن از پل ها سختتر بود و در داخل سنگ، سنگ برداری انجام و آبرو احداث شد.
وی با تاکید بر اینکه این مسیر از سختترین مسیرهای اجرایی وزارت راه بوده است، افزود: مسکونی بودن این منطقه و تلاقی با فعالیت های اقتصادی مردم، کار را در کنار بافت خاص و ناشناخته زمینشناسی منطقه دشوار کرد. محوری که آب ده و ریزشی بود اما با همه این شرایط مسیر اجرا و تونل ها حفاری و پل ها احداث شد.
وی تصریح کرد: 270 متر از باند یکی از تونل ها باقی مانده که آنهم حداکثر تا یک ماه آینده به بهرهبرداری می رسد و بخشی از کار که طول میکشد مربوط به تاسیسات است که پیمانکار به زودی نصب روشنایی را انجام خواهد داد و میتوانیم براساس برنامه زمانبندی شده کار را به اتمام برسانیم البته تامین منابع اعتباری آن هم از ضروریات است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز با بیان اینکه فعالیت پیمانکاران این پروژه نسبت به تعهداتشان باید بهتر و چشمگیرتر باشد، افزود: مصوب شده که پیمانکاران سه شیفت و به صورت شبانهروزی کار را با سرعت پیش ببرند از اینرو باید با تمام توان برای تکمیل نهایی و بهره برداری آن اقدام شود.
نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: اگر چه در اجرای پروژه آزاد راه رشت - قزوین در سال 1400 وقفهای ایجاد شد و دستگاه اجرایی (وزارت راه و شهرسازی) به تعهدات خود عمل نکرد اما با پرداخت مطالبات پیمانکاران این مشکل مرتفع شد، ضمن اینکه اکنون مشکلی از بابت پرداختیها وجود ندارد.
وی بیان کرد: با این وجود تلاشهایی از سوی پیمانکاران برای پیشبرد و اجرای پروژه آزاد راه رشت - قزوین انجام شده اما انتظار ما از پیمانکاران آن است که به عقب برنگردند، با توجه به اهمیت این پروژه، اتمام آن با حفظ کیفیت محور عمل باشد.
استاندار گیلان با اشاره به همکاری تمامی دستگاههای اجرایی استان اعم از مخابرات، آب و برق در اجرای پروژه یاد شده، اظهار کرد: آنچه در حیطه وظایف استانی و دستگاههای اجرایی گیلان است باید به بهترین نحو انجام شود و بخش های مرتبط از این ناحیه حتی یک لحظه حق توقف پروژه را ندارند.
وی به اهمیت ملی و بینالمللی آزاد راه رشت- قزوین اشاره و تصریح کرد: همه مدیران دستگاههای اجرایی باید برای اتمام این پروژه همکاری داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی که در مسیر فعالیت پیمانکاران آزاد راه رشت - قزوین مانع باشد در استان وجود ندارد، تصریح کرد: حمایتهای لازم از پیمانکاران این پروژه انجام میشود.
عباسی با اشاره به گردشگرپذیربودن گیلان و حضور مسافران در طول سال و مناسبتهای مختلف در این خطه اظهار کرد: اتمام این پروژه تردد به گیلان را سهل تر و راحت تر می کند.
استاندار گیلان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راههای کشور و اعضای شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه از باقیمانده آزادراه رشت قزوین (حدفاصل منجیل رودبار) به صورت میدانی بازدید و جلسه ای ویژه با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی مرتبط و پیمانکاران پروژه برگزار کرد.
آزادراه رشت - قزوین به طول کلی 137.4 کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود ضمن آنکه آزادراهی محوری در کاهش بار ترافیکی ورود به استان است.