arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۹ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

ارتش امريكا، اردوگاهي براي تربيت نازي‌ها و جنايتكاران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اين روزها نژادپرستي سراسر غرب را پر كرده است. از مخالفان رنگين‌پوستان گرفته تا اسلام‌ستيزان. از امريكا گرفته تا اروپا و به نظر مي‌رسد با تحولات كشورهاي عربي و موج بحران اقتصادي اين وضعيت تشديد شده است. ماجراي قتل عام 77 نفر در نروژ به دست بريويك توسط يك راستگراي افراطي و مخالف چندفرهنگي شدن اروپا نشان داد تا چه حد گرايش‌هاي نژادپرستانه و خارجي‌ستيزي به ويژه عليه مسلمانان در اروپا رشد كرده است. كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه نسبت به حملات نژادپرستانه در يونان هشدار داد و ضمن ابراز نگراني از دولت اين كشور خواست تدابير مناسبي اتخاذ كند. پس از بحران اقتصادي در يونان، گروه‌هاي بيگانه‌ستيز، مهاجران را باري بر دوش يونان مي‌پندارند و به دنبال بيرون كردن آنها هستند.

در همين راستا، حدود سه هزار نفر از گروه‌هاي ضدنژادپرستي و تعدادي از مهاجران خارجي در يونان نيز به نوبه خود بر ضدافزايش خشونت‌هاي نژادپرستانه در خيابان‌هاي آتن تظاهرات كردند. تظاهرات‌كنندگان فضاي فعلي كشور را كه امكان بيگانه‌ستيزي و نژادپرستي را فراهم كرده محكوم كردند. جالب اينجاست كه اين نژادپرستان به راحتي قدرت خود را افزايش مي‌دهند. گفته مي‌شود پس از راهيابي 18 نماينده از حزب نئونازي بامداد زرين به پارلمان يونان، موج خشونت‌ها عليه اتباع خارجي در اين كشور شدت بيشتري گرفته است. مردم يونان پليس را عامل اصلي اين خشونت‌ها مي‌دانند. به گفته يك تحليلگر مسائل اقتصادي غرب، يكي از علل اساسي گسترش گرايش‌هاي افراطي در غرب و به‌ويژه اروپا مسائل اقتصادي است و در اين ميان سياستمداران نتوانسته‌اند به درستي مديريت كنند، به‌طوري كه در نهايت مسلمانان ريشه مشكلات نشان داده شده‌اند.

چندي پيش نيز پليس آلمان به 150 ساختمان گروه‌هاي نئونازي درغرب آلمان حمله كرد تا با اين كار به فعاليت سه گروه افراطي راستگرا پايان دهد. در اين حمله گسترده كه توسط 900 افسر پليس در 32 منطقه صورت گرفت ماموران موفق شدند انواع سلاح، اطلاعات كامپيوتري و مجسمه نيم‌تنه آدلف هيتلر، رهبر نازي‌هاي آلمان را كشف و ضبط كنند.



ويد مايكل پيج، قاتلي كه در روز چهارم آگوست هفت نفر را در معبد سيك‌ها در ايالت ويسكانسين امريكا به قتل رسانده‌بود، يكي از اخراجي‌هاي ارتش امريكا در سال 1998 و نژادپرست سفيدپوستي است كه سفيدها را برتر از رنگين‌پوستان مي‌داند. پس از انتشار خبر جنايت او، منابع رسمي او را مورد نادري دانستند؛ «يك سيب گنديده». آيا اين فقط يك تئوري‌ است كه عموما پس از فجايع اينچنيني از طريق كانال‌هاي رسمي مورد استفاده قرار مي‌گيرد يا نشانه‌يي از پديده‌يي گسترده‌تر در سطح ارتش امريكاست؟

بلن فرناندز، روزنامه‌نگار و نويسنده‌، در مقاله‌يي كه «نئونازي‌ها، گانگسترها و جنايتكاران ارتش امريكا» نام دارد و در سايت الجزيره منتشر شده است، اين تز «سيب گنديده» را رد مي‌كند. كريستين ساينس مانيتور به نوبه خود توضيح مي‌دهد كه چگونه برخي جريان‌هاي نئونازي و نژادپرست براي قدرت گرفتن و ياد گرفتن هنر جنگ وارد ارتش مي‌شوند و پس از آن از اين دانش جنگي به نفع خود استفاده مي‌كنند. يكي از مسوولان وزارت دفاع مي‌گويد كه حضور افراط‌گرايان در ارتش امريكا اپيدمي نيست، اما واضح است كه دست‌كم از چندين هزار نفر حرف مي‌زنيم. كريستين ساينس‌مانيتور اعترافات يك نژادپرست سابق را منتشر مي‌كند كه هم‌اكنون در ارتش امريكا است و مسوول تربيت ماموراني براي شناسايي افراط‌گرايان است. تي جي ليدن، تعريف مي‌كند كه خودش زماني كه يك كله‌پوستي بود چگونه براي پيوستن به نيروهاي دريايي ترغيب شده است. او تعريف مي‌كند: «افراد باسابقه جنبش كله‌پوستي‌ها دائم از اين موضوع حرف مي‌زدند كه بهترين انتخاب پيوستن به ارتش امريكاست چون به بهترين شكل ممكن آموزش مي‌بينيم.» او ادامه مي‌دهد كه اين گروه، اعضايي از ارتش امريكا را هم به استخدام خود درمي‌آورند: «اصلي‌ترين گروه‌هاي نژادپرست، درست جلوي پايگاه‌هاي نظامي آنتن دارند و از طريق اين آنتن‌ها افرادي را كه آموزش ديده‌اند جذب مي‌كنند.»

پنتاگون در سال 2005، گزارشي تحت عنوان «نپرس و نگو» درباره باورهاي نژادپرستانه منتشر مي‌كند. گزارشي كه به اعتقاد «مت كنارد» سياستي را كه در نهايت به دنبال رضايت ضمني است، دنبال مي‌كند. كنارد در كتاب خود با عنوان «ارتش نامنظم: چگونه ارتش ايالات متحده نئونازي‌ها، گانگسترها و جنايتكاران را براي جنگ عليه ترور استخدام مي‌كند»، پنج مركز استخدامي ارتش را بررسي مي‌كند. او كه خود را سرباز داوطلب معرفي كرده و به اين مراكز رفته از مسوولان پرسيده كه آيا تتوهاي روي پوستش كه نشان نازي‌هاست مشكلي براي استخدام او در ارتش ايجاد نمي‌كند و هيچ كدام از استخدام‌كنندگان اين نشان‌ها را مانعي براي استخدام او ندانسته‌اند.

كنارد ديدارش با يكي از كهنه سربازان جنگ عراق را تعريف مي‌كند. فوگارتي، يك سفيدپوست نژادپرست، طرفدار جدي هيتلر و عضو خطرناك‌ترين و خشن‌ترين سازمان كله‌پوستي امريكاست. فوگارتي پيش از رفتن به عراق به «ملت چكش‌پوستي»، سازماندهي‌شده‌ترين و خشن‌ترين گروه امريكا، پيوسته است. نامزدش براي اينكه جلوي رفتنش به عراق را بگيرد عكس‌هايش در جلسات نئونازي‌ها و فعاليتش در يك گروه راك نازي را براي ارتش فرستاد. يك كميته نظامي احضارش كرد تا موضوع شفاف شود و بعد فوگاتي فقط ادعاي نامزدش را رد كرد و توانست بي‌هيچ تشريفاتي براي خدمت به امريكا راهي خيابان‌هاي بغداد شود.

اما جنگ نژادپرستانه مشكل اصلي اينگونه استخدام‌ها نيست. طبق گزارش اف‌بي‌‌آي در سال 2007، تقريبا اعضاي تمام باندهاي تبهكار خياباني در پايگاه‌هاي نظامي امريكا چه در خاك اين كشور و چه در خارج شناسايي شده‌اند. نويسنده اين گزارش مي‌گويد: «اين سربازان دانش نظامي خود را به گروه‌هايشان منتقل مي‌كنند و از آنها عليه نيروهاي انتظامي بهره مي‌گيرند. نيروهايي كه براي مقابله با راهزناني كه دوره نظامي ديده‌اند تربيت نشده‌اند.» كنارد در كتاب خود به تحقيق دانشگاه كاليفرنيا نيز اشاره مي‌كند كه افزايش مجرمان در ارتش امريكا را تاييد كرده است. طبق آمار ارائه شده، بين سال‌هاي 2003 تا 2006، ارتش در مورد 4230 نفر از برنامه معافيت اخلاقي استفاده كرده است كه اين تعداد در طي سه سال دوبرابر شده است. برنامه معافيت اخلاقي امكان استخدام افرادي را كه واجد شرايط استاندارد نيستند فراهم مي‌كند يعني، متجاوزان جنسي، تروريست‌ها يا حتي كودك‌آزاران. به گفته كنارد، دو نفر از سربازاني كه بين سال‌هاي 2003 تا 2006 استخدام شده‌ بودند، تهديد به بمبگذاري در خاك امريكا كرده بودند. گاردين تعداد اين سربازها را 87 نفر متهم به حمله، 9 نفر متهم به آتش‌افروزي و هفت متجاوز جنسي مي‌داند. در سال 2006 استخدام 34476 سرباز تحت برنامه معافيت اخلاقي انجام شده است.

منبع: لوموند/ اعتماد
نظرات بینندگان