arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۶۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۸ - ۱۹ دی ۱۴۰۲
بابک صدرایی، کارشناس خودرو، در گفت و گو با «انتخاب»:

ما اگر تمام خودرو‌های فرسوده را جمع کنیم قطعا هوای تهران مثل اروپا می‌شود، اما جامعه با آن پراید بیست سال پیش نان آوری می‌کند و توان خرید کوئیک هم ندارد / گفته اند صد هزار تاکسی برقی درنظر داریم، اما سنگ بزرگ نشانه نزدن است

بابک صدرایی، کارشناس  و مشاور صنعت خودرو، درباره ادعا مرکز پالایش مبنی بر مصرف ۱۱۶میلیون لیتر بنزین در روز و کاهش ۵۰درصدی با به روزرسانی خودرو‌ها گفت: حرف‌هایی که می‌زنند به لحاظ کلی درست است، اما این حرف در قالب رویاست. ما حدود۲۵میلیون خودرو داریم که اکثر آن‌ها متعلق به قشرهاییست که متوسط رو به پایین هستند. کسانی که به سختی خودرو به دست آورده‌اند ۸۰ درصد خودرو‌های کشور را دارد. ۵۰درصد تعویض خودرو یعنی ۱۳میلیون خودرو غیراستاندارد با مصرف بالا؛ تبدیل این خودرو‌ها به خودرو برقی و مدرن چطور ممکن است؟ قیمت این خودرو چقدر می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اظهارات مسئولین پالایش و پخش مبنی بر مصرف بالا بنزین در ایران لزوم تعویض خودرو‌ها حرفی تکراری است اما عمل جدید و به روزی از آن شاهد نیستیم. مصرف خودرو‌ها در ایران بالاتر از استاندارد جهانیست اما توان مردم برای خرید خودرو خوب هم کم است؛اگرچه خودرو خوبی در بازار تولید داخل از نظر مصرف یافت نمی‌شود.
 
بابک صدرایی، کارشناس  و مشاور صنعت خودرو، درباره ادعا مرکز پالایش مبنی بر مصرف ۱۱۶میلیون لیتر بنزین در روز و کاهش ۵۰درصدی با به روزرسانی خودرو‌ها به «انتخاب» گفت: حرف‌هایی که می‌زنند به لحاظ کلی درست است اما این حرف در قالب رویاست. ما حدود۲۵میلیون خودرو داریم که اکثر آنها متعلق به قشرهاییست که متوسط رو به پایین هستند. کسانی که به سختی خودرو به دست آورده‌اند ۸۰ درصد خودرو‌های کشور را دارد. ۵۰درصد تعویض خودرو یعنی ۱۳میلیون خودرو غیراستاندارد با مصرف بالا؛ تبدیل این خودروها به خودرو برقی و مدرن چطور ممکن است؟ قیمت این خودرو چقدر می‌شود؟
 
وی افزود: الان گفته اند صد هزار تاکسی برقی درنظر داریم اما سنگ بزرگ نشانه نزدن است. اگر در طول یکسال بخواهیم این کار را بکنیم تامین ارز و ساخت و توزیع وقیمت گذاری و استقبال جامعه و ایجاد زیرساخت سوخت چطور ممکن است؟راننده ای که سمند و پراید دارد و لاشه آن صد میلیون می‌ارزد؛ ۹۰۰میلیون چگونه پول ماشین جدید بدهد؟ از طرفی بگویید کرایه هم بالا نبرید. تا زمانیکه خودرو دود زا جمع نشود و حمل و نقل عمومی اصلاح نشود و توسعه شبکه مترو صورت نگیرد این آلایندگی وجود دارد. 
 
وی در ادامه درباره عدم برنامه صحیح برای تعویض خودرو‌های فرسوده بیان کرد: ما برنامه ای برای خوردو فرسوده نداریم و حالا به زور چطور خودرو مردم را بگیریم؟الان سیصد میلیون تومان ارزان ترین خودرو داخلی ماست که مردم توانایی خرید آن را هم به سختی دارند. قطعا خودرو‌های فرسوده باید جمع شود اما از سر رویا نباید حرف زد. ما اگر تمام خودروهای فرسوده را جمع کنیم قطعا هوا تهران مثل اروپا می‌شود اما روند آن را باید در نظر گرفت. با کدام بودجه و جامعه مخاطب این کار صورت می‌گیرد؟جامعه مخاطب ما با آن پراید بیست سال پیش نان آوری می‌کند و توان ذهنی خرید کوییک هم ندارد. ما باید کار جامعه‌شناسی و اقتصادی کنیم و مصرف کننده را بشناسیم که کجای جامعه ایستاده است. حرف های قشنگ جز ایجاد انتظار و شکاف بین دولت و ملت چیزی به دنبال ندارد.
 
صدرایی درباره نیاز به بازتعریف ساخت خودرو و مصرف بنزین گفت: پتلفورم خودروهای تولیدی ما متعلق به سه دهه قبل است. یک خودرو ایرانی با چینی فاصله دارد. ما باید برنامه بریزیم که خودرو ارزان را هم هایبریدی کنیم و مصرف پایین‌تر داشته باشد. حتی ممکن است تکنولوژی را از چین بگیریم که دارای موتور‌های متنوع است.  فاصله ما با جهان خیلی زیاد است و با طراحی بدنه جدید هم عقب هستیم. ما به یک انقلاب در خودرو نیاز داریم. ما باید فرهنگ مصرف خودرو را عوض کنیم. چرا مردم ما فکر می‌کنند باید ماشین بزرگ سوار شوند؟ ما‌ برای رسیدن به این مرحله فقط نیاز به حرف نداریم ما باید فرهنگسازی را انجام دهیم. مثلا انگلستان ۳۵میلیون خودرو دارد و مصرف بنزین در انگلیس یک سوم ایران است. چین که ۱.۵میلیارد جمعیت دارد مصرف بنزین اش نزدیک ماست و ده برابر ما خودرو دارد. مصرف بنزین فقط هم یه خودرو مربوط نمی‌شود و به استفاده از خودرو هم مربوط است.من معتقدم برای کاهش الودگی و مصرف بنزین یک برنامه عملی جامعه شناسی و اقتصادی نیاز داریم. ما می‌خواهیم سمند و پراید را بگیریم و تاکسی یک میلیاردی بدهیم.
نظرات بینندگان