arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۵۹۰۶۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۱ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲

حملات مرگبار به «بازارچه شلوغ» در دونتسک حمله پهپادی اوکراین به پایانه صادرات گاز روسیه در سن‌پترزبورگ / دستکم ۲۵ نفر کشته شدند

مقامات محلی دونتسک،‌ شهری در شرق اوکراین که در کنترل روسیه است،‌ می‌گویند که دستکم ۲۵ نفر در اثر «حملات اوکراین» به این شهر کشته شدند.دنیس پوشیلین، فرمانده محلی دونتسک همچنین از مجروح شدن دستکم ۲۰ نفر خبر داده است. او گفت که یک بازار شلوغ هدف قرار گرفته است و احتمال داد که شمار کشته‌شدگان این حمله افزایش پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: مقامات محلی دونتسک،‌ شهری در شرق اوکراین که در کنترل روسیه است،‌ می‌گویند که دستکم ۲۵ نفر در اثر «حملات اوکراین» به این شهر کشته شدند.
 
دنیس پوشیلین، فرمانده محلی دونتسک همچنین از مجروح شدن دستکم ۲۰ نفر خبر داده است. او گفت که یک بازار شلوغ هدف قرار گرفته است و احتمال داد که شمار کشته‌شدگان این حمله افزایش پیدا کند.
 
وزارت خارجه روسیه هم این حمله را «حمله تروریستی وحشیانه» علیه غیرنظامیان خواند و آن را محکوم کرد.
 
اوکراین هیچ اظهارنظری درباره این حمله نکرده است.
 
آقای پوشیلین این حمله را «وحشتناک» توصیف کرد و گفت که زمانی حمله رخ داد که بازار در شلوغ‌ترین زمان روز بوده است.
 
عکس‌های منتشر شده توسط خبرگزاری رویترز مغازه‌های ویران شده و همچنین اجساد را نشان می‌دهد.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاتیانا، یکی از ساکنان منطقه که در زمان حمله در بازار بوده است به رسانه‌های محلی گفت که ابتدا صدای شلیک گلوله را شنیده و زیر غرفه خود در بازار پنهان شده است.
 
او گفت:‌ «من دود را دیدم، مردم فریاد می‌زدند و یک زن بلند گریه می‌کرد.»
 
دونتسک و مناطقی در شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ به تصرف جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه درآمد و از آن زمان تا کنون تحت کنترل مسکو است.
 
مقامات محلی بارها نیروهای اوکراینی را به هدف قرار دادن این شهر و کشتن غیرنظامیان متهم کرده‌اند.
 
دونتسک حدود ۲۰ کیلومتر از خط مقدم جنگ میان روسیه و اوکراین فاصله دارد. مناطق نزدیک شهر دونتسک از جمله دو شهر مارینیکا و آودیئیفکا شاهد شدیدترین درگیری‌های اخیر بودند.
 
حمله پهپادهای اوکراین به پایانه صادرات گاز در نزدیکی سن‌پترزبورگ روسیه
 
دیشب هم در یک پایانه صادرات گاز روسیه،‌ انفجار و آتش‌سوزی مهیبی به وقوع پیوست.
 
 گفته شد که انفجارها و آتش‌سوزی در اثر حملات پهپادهای اوکراینی به یک پایانه صادرات گاز در نزدیکی شهر سن‌پترزبورگ روسیه بوده است.
 
مقامات روسی گفتند که انفجار باعث آتش‌سوزی گسترده در پایانه تولید گاز نوواتک در بندر «یوست لوگا» شده است اما کسی صدمه ندیده است.
 
یک منبع رسمی در کی‌یف به بی‌بی‌سی گفت که این حمله عملیات ویژه سرویس سرویس امنیتی اوکراین یا «اس بی یو» بوده است که به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین به صورت «هدفمند» انجام شده است.
 
در جنگ اخیر، دو کشور روسیه و اوکراین، هر دو علیه هم از پهپاد استفاده می‌کنند.
 
الکساندر دروزدنکو،‌ فرماندار منطقه، گفت که در پی این انفجار در یوست لوگا،‌ که در نزدیکی خلیج فنلاند است وضعیت «هشدار سطح بالا» اعلام شده است. او همچنین در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از آتش‌سوزی منتشر کرد که ابعاد وسیع آتش را نشان می‌داد.
 
شرکت نفت و گاز نوواتک بعدا اعلام کرد که فعالیت این پایانه به حالت تعلیق درآمده است و بدون ارائه جزئیات آتش‌سوزی را نتیجه «عوامل خارجی» برشمرد.
 
اوکراین می‌گوید که سوخت تولید شده در این نیروگاه برای تجهیزات نظامیان روسیه در جنگ علیه آنها استفاده می‌شده و این حمله «به طور قابل توجهی بر مساله تدارکات ارتش روسیه تاثیر خواهد گذشت و شرایط را پیچیده خواهد کرد.»
 
از آنجایی که این ترمینال محل صادرات گاز روسیه بوده است، اوکراین این حمله را یک ضربه اقتصادی به روسیه توصیف می‌کند.
 
یک سایت خبری روسی می‌گوید که دو پهپاد حدود ساعت ۱ به وقت محلی (۱۰ شب شنبه) در حال نزدیک شدن به شهر سن‌پترزبورگ مشاهده شدند اما به طور ناگهانی به سمت ساحل و بندر اوست لوگا که محل این ترمینال گاز بوده است مسیرشان را منحرف کردند.
 
گزارش‌ها حاکی از توقف پروازها پیش از وقوع این حملات است. یک شاهد عینی هم گفته که زمین زیرپایش در اثر انفجارها می‌لرزید.
 
یک کانال تلگرامی روسیه هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که قبل از آتش‌سوزی صدای دو انفجار شنیده شده است. این کانال خبری می‌گوید که حدود ۱۵۰ نفر کارکنان این پایانه از محل تخلیه شدند.
 
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که سه پهپاد اوکراین را شنبه شب در منطقه اسمولنسک نزدیک مرز این کشور با اوکراین سرنگون کرده است.
 
تقریبا دو سال از آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین می‌گذرد اما در ماه‌های اخیر این کشور پیشرفت چندانی نداشته است.
 
روسیه دیروز (شنبه) مدعی شد که روستای کروخمالنه در منطقه خارکیف در شمال شرق اوکراین را تصرف کرده است. ارتش اوکراین بعدا تایید کرد که نیروهایش از این منطقه عقب نشینی کردند اما گفت که این منطقه اهمیت نظامی کمی داشته است.
 
مسکو همچنین چند روز پیش مدعی شد که کنترل شهرکی به نام وسل را در منطقه دونتسک به دست گرفته است. کی‌یف این ادعا را تایید نکرده است.
نظرات بینندگان