arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۵ - ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

مقام طالبان: مناسبات ایران و افغانستان طی دوسال گذشته تعاملی و رو به توسعه بوده است

«شیر محمد عباس استانکزی» معین سیاسی وزارت امور خارجه دولت سرپرست افغانستان، گفت که مناسبات افغانستان و ایران در طی دو سال گذشته تعاملی و رو به توسعه بوده است و این روابط در ابعاد مختلف باید تقویت شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: شیر محمد عباس استانکزی معین سیاسی وزارت خارجه دولت سرپرست افغانستان که روز (یک‌شنبه، ۲۲ بهمن) در مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کابل سخن می‌گفت؛ اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ثمره اتحاد و یکپارچگی میلیون‌ها مرد و زن مسلمان ایران است. این روز را به نمایندگی از امارت اسلامی افغانستان به سفیر و دیپلمات‌های ایرانی و دولت و ملت شریف ایران تبریک تهنیت عرض می‌کنم.

استانکزی افزود: بیش از دو نیم سال گذشته تعامل، توسعه و گسترش مناسبات میان امارت اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... چشمگیر و قابل توجه بوده‌است.

وی تاکید کرد که افغانستان و ایران بر اساس حسن نیت و حسن هم‌جواری به سوی اعتمادسازی متقابل حرکت نموده و به این نگرش رسیده که باعث دست‌یابی به اصول و منافع مردمی دو کشور با نگاه بُرد- بُرد تعامل داشته باشند.

معین سیاسی وزارت امور خارجه افزود: زمینه‌های مشترک تاریخی، دینی، فرهنگی و زبانی میان دو کشور سبب می‌گردد تا روابط میان دو کشور در ابعاد مختلف از قبل گسترش و تقویت یابد چنانچه آقای متقی سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در تاریخ ۲ دی سال جاری در همایش بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین و در حاشیه این نشست، ملاقات‌های ارزشمند دوجانبه با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران داشتند، که بر تقویت و گسترش روابط حسنه میان دو کشور تاکید کردند.

استانکزی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اقتصاد و تجارت یکی از حوزه‌های مهم همکاری میان دو کشور در جهت تعاملات دو جانبه و اقتصادی است و روابط اقتصادی بین افغانستان و جمهوری اسلامی ایران همواره در حال گسترش است.

این مقام وزارت امور خارجه دولت سرپرست افغانستان با اشاره به سفر معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان به جمهوری اسلامی ایران گفت: چنانچه عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزراء در راس هیات ۳۰ نفره از تاریخ ۱۳ الی ۱۹ آذر سال جاری سفر نمود، که شاهد به امضا رسیدن چندین توافق نامه درعرصه‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور بودیم که اکنون برای عملیات شدن این توافق نامه تلاش‌ها جریان دارد.

آقای استانکزی گفت: در بخش قضایی ما میزبان هیات بلند رتبه قضایی جمهوری اسلامی ایران بودیم که در این راستا از جمهوری اسلامی ایران صمیمانه ابراز امتنان و قدردانی می‌نمایم.

این مقام وزارت امور خارجه دولت سرپرست افغانستان خاطر نشان کرد که امارت اسلامی خواهان گسترش تقویت کشور‌های همسایه و من‌جمله جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و به تداوم این روابط در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی تاکید می‌ورزد.

نظرات بینندگان