arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۱

رامني: دولت اوباما قادر به در دست گرفتن ابتکار عمل در سياست بين المللي نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا روز پنجشنبه پس از کشته شدن چهار تبعه امریکا در لیبی از سیاست خارجی باراک اوباما به شدت انتقاد کرد و گفت به نظر می رسد باراک اوباما قادر به حفظ امریکا دربرابر حوادث نیست.
به گزارش انتخاب، رامنی همچنین در سخنرانی خود در گردهمایی تبلیغات انتخاباتی حزب جمهوریخواه در ویرجینیای شمالی به این بهانه خواستار تقویت ارتش امریکا شد. گفتنی است منطقه ویرجینیای شمالی از جمله مناطقی به شمار می رود که می تواند در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ششم نوامبر نقشی تعیین کننده داشته باشد.
فرماندار سابق ماساچوست از تکرار اتهامات اخیر خود برضد اوباما - مبنی بر اینکه که وی از دشمنان امریکا عذرخواهی کرده است خودداری کرد- با این حال تصریح کرد تغییری در ذهنیت وی درباره دیدگاههایش درباره این مسئله ایجاد نشده است.
وی گفت در شرایط کنونی شاهد این هستیم که دولت اوباما برخی اوقات به جای اینکه خود شرایط را تغییر دهد، تحت تاثیر شرایط قرار می گیرد و قادر نیست ابتکار عمل را در دست بگیرد.
گفتنی است رامنی پس از انتقاد از واکنش اولیه اوباما به تظاهرات در مقابل دفاتر دیپلماتیک امریکا در بنغازی، لیبی و قاهره، خود نیز با انتقادات گسترده ای روبرو شده بود. وی روز چهارشنبه از سفارت امریکا در قاهره به علت محکوم کردن فیلم ضد اسلامی که موجب خشم معترضان شده است، به شدت انتقاد کرده بود. منتقدان می گویند رامنی نباید سیاست بازیهای انتخاباتی را به بحران سیاست خارجی در امریکا مرتبط کند و اطلاعات ناقصی درباره حوادث مربوط به سفارت امریکا داشته است.
رامنی در اظهارات روز پنجشنبه خود این انتقادات را دوباره مطرح نکرد با این حال هیچ نشانه ای از عقب نشینی از این مواضع نیز در سخنان وی به چشم نمی خورد. رامنی سپس در شبکه ای بی سی آمریکا اعلام کرد کاخ سفید با وی موافق است که بیانیه سفارت نامناسب بوده است زیرا مسئولان امریکایی پیش از این، عدم ارتباط خود با فیلم جنجالی را اعلام کرده بودند.
گفتنی است رامنی و معاون وی پل رایان از هفته آینده دریافت گزارش از مسئولان اطلاعاتی امریکا را آغاز خواهند کرد. ارائه گزارشهای اطلاعاتی به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از جمله سنت های انتخاباتی امریکا به شمار می رود.
رامنی همچنین در سخنرانی خود از اوباما به علت طرح جنجالی کاهش شدید بودجه دفاعی امریکا که احتمالا از آخر امسال اجرا خواهد شد به شدت انتقاد کرد. این کاهش جنجالی بودجه دفاعی در واقع بخشی از توافق اوباما و نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا در اوت دوهزار و یازده به منظور کمک به کاهش کسری بی سابقه بودجه دولت امریکا به شمار می رود. از جمله حامیان این این طرح پل رایان است. وی می گوید قدرتمند بودن امریکا برای جهت دهی به رویدادهای جهان ضروری است و آمریکای قدرتمند به یک ارتش قدرتمند نیاز دارد. وی گفت نباید ارتش به هیچ وجه در اولویت دوم قرار گیرد و باید ارتش آنقدر قدرتمند باشد که هیچکس حتی خیال آزمودن آنرا نداشته باشد.
رامنی احتمالا به منظور شکست دادن اوباما به پیروزی در ویرجینیا نیاز دارد و این مسئله تاحد زیادی به آرای ویرجینیای شمالی بستگی دارد.
نظرات بینندگان