arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۳

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۶ فروردین ۱۳۸۰: احمدشاه مسعود به خاطر دهن کجی به طالبان به فرانسه سفر کرده

خاطرات هاشمی رفسنجانی: احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع دولت مجاهدین افغانستان]، به دعوت اتحاديه اروپا، به فرانسه سفركرده و مورد استقبال قرارگرفته است؛ به خاطر دهن‌كجى به طالبان. درگيرى‌ها در افغانستان هم اوج گرفته و فشار روى پاكستان هم شروع شده و [آقای کوفی عنان]، دبيركل سازمان ملل، از دولت پاكستان به‌خاطر جلوگيرى از تقسيم كمك‌ها به آوارگان افغانى، انتقاد كرده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: اکبر هاشمی رفسنجانی با دو دوره ریاست جمهوری ایران، سابقه ریاست مجلس و ریاست مجمع تشخیص مصلحت و بسیاری مناصب مهم دیگر، از مهمترین شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود.

 

«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمی را منتشر می‌کند.

 

۱۶ فروردین ۱۳۸۰: در خانه بودم. ظهر تنهايى غذا خوردم. شب، محسن و بچه‌هايشان آمدند و غذا آوردند. فاطى و سعيد [لاهوتی] هم آمدند. راجع به مسایل خانوادگى بحث بود. تقريباً يكسره صداى عزادارى دسته‌جات عزادار كه به حسينيه جماران مى‌آمدند، در خانه پيچيده بود. 

آمريكا در مقابل چين، يك گام عقب نشسته و اعلام كرده، از حادثه براى هواپيما و خلبانان چينى متأسف است، اما چين تأكيد بر عذرخواهى دارد؛ گرچه چين خواستار سرعت در رفع بحران است.   

اسرایيل اعلام كرده كه مى‌خواهد اعراب را از بيت‌المقدس شرقى، وادار به مهاجرت كند و نيز به يهودى‌هاى افراطى، اجازه داده كه از فضاى مسجدالاقصى، براى مراسم‌شان استفاده كنند؛ چيزى كه برخلاف نظر دادگاه اسرایيل است و شخصيت ديگري از [سازمان] جهاد [اسلامی] فلسطين را تروركرده است. در لبنان، اختلاف بر سر حضور [ارتش] سوريه بالا گرفته است؛ مارونى‌ها و دروزي‌ها، مخالف حضور و مسلمان‌هاى شيعه و... موافق‌اند و اخيراً يك حزب جديد، با ائتلاف چپ‌گراها و ملى‌گراها تأسيس شده كه مخالف حضور نظامى سوريه [در لبنان] است. 

احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع دولت مجاهدین افغانستان]، به دعوت اتحاديه اروپا، به فرانسه سفركرده و مورد استقبال قرارگرفته است؛ به خاطر دهن‌كجى به طالبان. درگيرى‌ها در افغانستان هم اوج گرفته و فشار روى پاكستان هم شروع شده و [آقای کوفی عنان]، دبيركل سازمان ملل، از دولت پاكستان به‌خاطر جلوگيرى از تقسيم كمك‌ها به آوارگان افغانى، انتقاد كرده است. دولت امارات به سياست آمريكا در مورد خاورميانه حمله كرده و گفته، خوب است آمريكا خودش و اسرایيل را هم در ليست تروريست‌هاى دنيا درج نمايد؛ اين صراحت انتقاد، عجيب به نظر مى‌رسد. 

تلويزيون سوئد، اعلام كرده كه در زيردريايى کورسك غرق شده روسيه، [متعلق به نیروی دریایی ارتش روسیه که در ۱۲ اوت ۲۰۰۰ (22 مرداد 1379) در دریای بارنتز واقع در اقیانوس منجمد شمالی غرق شد]، دو موشك هسته‌اى وجود دارد؛ چيزى كه قبلاً نفى شده بود و مى‌تواند مسأله‌ساز باشد.  

گزارش‌هاى ناجا [= نیروی انتظامی] در مورد حوادث ايام عيد را خواندم؛ سرقت و ناامنى زياد است.

نظرات بینندگان