arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۱ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۳

خوش‌بینی قطر و مصر درباره «پیشرفت» مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه / شبکه سعودی: رئیس سیا پیشنهاد کرده آتش‌بس در جریان عید فطر اجرایی شود

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره «پیشرفت» مذاکرات آتش‌بس در مصر، وزیر دفاع اسرائیل گفت که این رژیم «می‎‌تواند و می‌خواهد بهای معامله آزادی گروگان‌های خود را که اسیر دست حماس هستند، بپردازد.»شبکه سعودی الشرق گزارش داده بود ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که در مذاکرات قاهره حضور دارد، پیشنهاد کرده آتش‌بس در جریان عید فطر در این هفته اجرایی شود و طرف‌ها عملیات نظامی خود را متوقف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره «پیشرفت» مذاکرات آتش‌بس در مصر، وزیر دفاع اسرائیل گفت که این رژیم «می‎‌تواند و می‌خواهد بهای معامله آزادی گروگان‌های خود را که اسیر دست حماس هستند، بپردازد.»
 
یوآو گالانت دوشنبه ۲۰ فروردین اظهار داشت: «موقعیت قدرتمندی که ارتش اسرائیل در غزه بدست آورده، امکان نشان دادن نرمش از سوی اسرائیل در مذاکرات آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس را فراهم کرده است.»
 
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال گالانت گفت تعهد دولت به بازگرداندن شهروندان ربوده شده به آغوش خانواده‌ها و استرداد پیکر گروگان‌هایی که کشته شده‌اند، «بالاترین تعهد» در رابطه دولت و ملت است.
 
این در حالی است که شبکه تلویزیونی مصری الاخباریه دوشنبه به نقل از یک مقام بلندپایه دولت قاهره گزارش داد دور تازه مذاکراتی که با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا در پایتخت مصر میان اسرائیل و حماس در جریان است، «با پیشرفت نسبتا دلگرم‌کننده» روبه‌رو بوده است.
 
این شبکه بعید ندانست که توافق تازه بین اسرائیل و حماس در ادامه این هفته بدست آید.
 
همزمان، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، دوشنبه به شبکه جهانی بی‎‌بی‌سی گفت دوحه از پیش‌نویس توافقی که در مذاکرات قاهره در دست بررسی است، «دلگرم شده است.»
 
الانصاری گفت مذاکرات قاهره در چارچوب برقراری آتش‌بس و آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی در جریان است و دو طرف اسرائیلی و حماس در حال بررسی پیشنهاد تازه هستند.
 
او گفت: اگر امروز از من بپرسید آیا در قیاس با چند روز پیش خوش‌بین‌تر هستم، پاسخ من مثبت است.
 
شبکه سعودی الشرق گزارش داده بود ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که در مذاکرات قاهره حضور دارد، پیشنهاد کرده آتش‌بس در جریان عید فطر در این هفته اجرایی شود و طرف‌ها عملیات نظامی خود را متوقف کنند.
 
روزنامه اسرائیلی هاآرتص دوشنبه به نقل از یک «دیپلمات خارجی مرتبط با مذاکرات قاهره» نوشت خوش‌بینی محتاطانه‌ای ایجاد شده اما تا سه‌شنبه شب معلوم خواهد شد که آیا امکان پیشبرد توافق وجود دارد یا نه.
 
یک منبع ارشد حماس به الجزیره گفته بود هیئت نمایندگی این گروه قاهره را ترک کرد زیرا اسرائیل به هیچ یک از درخواست‌ها پاسخ نداد.
 
اما شبکه تلویزیونی مصر گزارش داد هیئت‌های حماس و اسرائیل برای مشورت بیشتر با تصمیم‌گیرندگان خود دوشنبه محل مذاکرات را ترک کردند.
 
دولت بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر از سوی خانواده‌های گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس در غزه هستند، زیر فشار بیشتری قرار گرفته تا ابتدا موجب آزادی این شهروندان اسرائیلی شود و سپس در مورد ادامه عملیات جنگی در غزه تصمیم بگیرد.
 
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، دوشنبه در پستی در شبکه ایکس به  نتانیاهو نوشت دولت او از هر نوع حمایت اپوزیسیون جهت گرفتن تصمیماتی برای آزادی ربوده شدگان، برخودار خواهد بود.
نظرات بینندگان