arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۳

ترکیه صادرات ده‌ها قلم کالا به اسرائیل را محدود کرد / اسرائیل: کشور‌های دوست از جمله آمریکا را به قطع سرمایه‌گذاری در ترکیه تشویق خواهیم کرد

براساس بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه، محدودیت اقلام صادراتی این کشور به اسرائیل از جمله شامل پروفیل‌ و سیم آلومینیومی، سیم مسی، رنگ، لوله و اتصالات فولادی، قطعات برای پل‌های فولادی، شیشه، ماشین‌آلات ساختمانی، سرامیک، بنزین هواپیما و سوخت جت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه‌ای از آغاز محدودیت صادرات ۵۴ قلم کالا به اسرائیل به‌دلیل «ادامه حملات» این رژیم به غزه، از سه‌شنبه ۲۱ فروردین خبر داد.

اسرائیل بلافاصله در واکنش تهدید کرد که کشور‌های دوست اسرائیل از جمله آمریکا را به قطع سرمایه‌گذاری در ترکیه تشویق خواهد کرد تا اقتصاد ترکیه از وضعیت کنونی آن هم بدتر شود.

براساس بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه، محدودیت اقلام صادراتی این کشور به اسرائیل از جمله شامل پروفیل و سیم آلومینیومی، سیم مسی، رنگ، لوله و اتصالات فولادی، قطعات برای پل‌های فولادی، شیشه، ماشین‌آلات ساختمانی، سرامیک، بنزین هواپیما و سوخت جت است.

وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه خود افزود این محدودیت‌ها تا زمانی که اسرائیل «آتش‌بس فوری را اجرا و و اجازه ارسال کمک‌های کافی و بدون وقفه به نوار غزه را ندهد، ادامه خواهد یافت» تا نشان داده شود که «دولت و مردم ترکیه مانند همیشه در کنار فلسطین خواهند بود».

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به اعلام محدودیت صادرات محصولات ترکیه به اسرائیل، گفت ترکیه توافق‌های تجاری را نقض می‌کند و اسرائیل اقدامات لازم را در مورد این رویکرد انجام خواهد داد.

ییسرائل کاتس افزود «ما با کشور‌های دوست، از جمله آمریکا و سازمان‌های طرفدار اسرائیل در آمریکا تماس می‎‌گیریم تا سرمایه‌گذاری در ترکیه را متوقف کنند».

 کاتس گفت از دوستان خود می‌خواهیم واردات از ترکیه را نیز متوقف کنند.

وزیر خارجه اسرائیل اظهار داشت در مراجعه به کنگره آمریکا می‌خواهیم قوانین آمریکایی را که برای فراخواندن کشور‌ها به خودداری از تحریم اسرائیل وضع شده، در قبال ترکیه اجرا کرده و ترکیه را تحریم کنند.

او گفت دولتش مرعوب «خشونت و باج‌گیری» نخواهد شد و اقدامات لازم را علیه ترکیه انجام خواهد داد تا اقتصاد ترکیه زمین بخورد.

اقتصاد ترکیه در شرایط وخیمی قرار دارد و ارزش لیر آن در دو سال گذشته به شدت کاهش داشته است. ناخشنودی مردم ترکیه از وضع معیشتی یکی از دلایل اصلی شکست نامزد‌های مورد حمایت رجب طیب اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری‌ها در شهر‌های مهم ترکیه ارزیابی شد.

مناسبات ترکیه و اسرائیل پس از بیش از یک دهه تیرگی و بحران‌های پیاپی، تازه یک سال بود که بهبود یافته بود. 

 اردوغان معتقد است که حماس «نماینده مشروع» فلسطینیان است. ترکیه در سال‌های گذشته میزبان شمار زیادی از سران حماس بوده است.

سفر‌های هوایی مستقیم اسرائیل و ترکیه در ماه‌های اخیر قطع شده و خطوط هوایی ترکیه این هفته اعلام کرد دست‌کم تا بهار سال آینده پروازی در مسیر‌های بین دو کشور انجام نخواهد شد.

نظرات بینندگان