arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
پولیتیکو:

تصمیم بایدن پس از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل: حضور کمتر در معرض عموم جهت کاهش تنش‌ها / کاخ سفید به دنبال مهار واکنش گسترده‌تر اسرائیل از طریق ایجاد یک مسیر دیپلماتیک است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، عمداً پس از حملات ایران علیه اسرائیل در تعطیلات آخر هفته، در معرض دید عموم قرار نگرفت، به این امید که غیبت او در کانون توجهات به کاهش تنش‌ها کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پولیتیکو نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، عمداً پس از حملات ایران علیه اسرائیل در تعطیلات آخر هفته، در معرض دید عموم قرار نگرفت، به این امید که غیبت او در کانون توجهات به کاهش تنش‌ها کمک کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است:  دستیاران کاخ سفید روز یکشنبه درباره ایده ایراد سخنرانی عمومی بایدن پس از حمله تهران به اسرائیل، بحث کردند. 

 به گفته شش مقام، در حالی که گفتگو‌ها در جریان بود، هیچ برنامه فوری برای بایدن جهت سخن گفتن با مردم آمریکا در مورد درگیری در خاورمیانه وجود نداشت.

 دو تن از این مقامات گفتند که مشاوران ارزیابی کردند که اقداماتی مانند یک سخنرانی تلویزیونی، احتمالا تنش‌ها را تشدید می‌کند و ممکن است تهران را تحریک کند.

 یکی از این مقامات گفت: سخنرانی رئیس جمهور، تنش را افزایش می‌داد. این چیزی است که باید از آن اجتناب کرد. "

 چنین رویکردی با نحوه عملکرد بایدن در سراسر منازعات اخیر در خاورمیانه که بلافاصله پس از حمله حماس به اسرائیل در اکتبر آغاز شد، سازگار است. اما در بعضی مواقع این تصور را نیز بر جای گذاشته است که او به جای استفاده از اختیارات خود برای تاثیر گذاری بر رویدادها، اسیر رویداد‌ها است.

 بایدن - در بیانیه‌های عمومی و تماس‌های خصوصی - به صراحت گفته است که ایالات متحده به حمایت از دفاع اسرائیل ادامه خواهد داد. او اقدامات ایران را محکوم کرده و بر اتحاد آمریکا و اسرائیل تاکید کرده و اختلافاتی را که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو بر سر جنگ غزه دارد، باز نکرده است.

 بلافاصله پس از اکتبر در ۷ حمله، بایدن نتانیاهو را در آغوش گرفت و سپس یک سخنرانی ملی ایراد کرد که به طور گسترده به عنوان یکی از حمایت آمیز‌ترین سخنرانی‌های یک رئیس جمهور در آمریکا از تل آویو به حساب می‌آمد.

 بلافاصله پس از اکتبر در ۷ حمله، بایدن نتانیهو را در آغوش گرفت و سپس یک سخنرانی ملی ایراد کرد که به طور گسترده به عنوان یکی از طرفدارترین سخنرانی‌های یک رئیس جمهور در حال کار به حساب می‌آمد.

 از آن زمان، او تا حد زیادی از منازعه خود را کنار کشیده است. در حالی که به حمایت از اسرائیل ادامه داده، اما همچنین به طور خصوصی نسبت به نحوه جنگ انتقاد کرده است. اقدام بایدن به محکومیت علنی رهبری اسرائیل به دلیل کشتار هزاران غیرنظامی در غزه اغلب به صورت پاسخ به یک سوال از سوی یک خبرنگار یا متن مطبوعاتی پس از تماس با نتانیاهو بوده است.

 حملات ایران در آخر هفته وضعیتی را که رئیس جمهور با آن دست به گریبان است پیچیده‌تر کرده است. دستیاران کاخ سفید می‌گویند بایدن اکنون بر ایجاد یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو متمرکز است، با هدف مهار واکنش گسترده‌تر اسرائیل و در عین حال مهار ایران در هماهنگی با متحدان.

نظرات بینندگان