arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
دیاکو حسینی، تحلیلگر بین‌الملل در گفت‌وگو با «انتخاب»:

دولت بایدن هیچ تمایلی به مشارکت در جنگ با ایران ندارد، اما نتانیاهو خوشحال می‌شود که جنگ گسترش یابد و آمریکا را به منطقه بیاورد / با توجه به زیاده روی‌های غیرمعمول اسرائیل در غزه و حمله غیرمتعارف به ساختمان کنسولگری آنها نمی‌توانند باعث ایجاد یک اتحاد علیه ایران شوند / حمله به اسرائیل یک تابوشکنی بود؛ اگر تلاش تل آویو برای احیای تصویرش، جنبه نظامی به خود بگیرد، جنگ منطقه‌ای کلید می خورد

دیاکو حسینی، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره علت عدم حمایت مستقیم آمریکا از اسراییل گفت: ما برای فهمیدن پیامد‌های حمله شب گذشته، باید صبور باشیم. این اقدام ایران ممکن است از نظر سیاسی و نظامی پیامد داشته باشد و درباره آمریکا نیز باید منتظر ماند که واکنش اسراییل در مقابلش چیست. آمریکا به خوبی درک می‌کند که الان در شرایط جنگی، اسراییل به اندازه کافی منزوی شده و پای آمریکا را نیز به جنگ وارد کرده است. گسترش یک جنگ منطقه، در حالیکه آمریکا در حال حمایت از اوکراین هم هست، اوضاع را سخت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از  پاسخ نظامی ایران به اسرائیل برخی منابع خبر دادند که نتانیاهو گزینه نظامی را پس از گفتگو با بایدن کنار گذاشته است. دیاکو حسینی، تحلیلگر بین‌الملل معتقد است که اگرچه بایدن هیچ تمایلی به مشارکت در جنگ با ایران ندارد، اما نتانیاهو خوشحال می‌شود  که آمریکا را به منطقه بیاورد.

دیاکو حسینی، کارشناس روابط بین‌الملل، درباره علت عدم حمایت مستقیم آمریکا از اسراییل به «انتخاب» گفت: ما برای فهمیدن پیامد‌های حمله شب گذشته، باید صبور باشیم. این اقدام ایران ممکن است از نظر سیاسی و نظامی پیامد داشته باشد و درباره آمریکا نیز باید منتظر ماند که واکنش اسراییل در مقابلش چیست. آمریکا به خوبی درک می‌کند که الان در شرایط جنگی، اسراییل به اندازه کافی منزوی شده و پای آمریکا را نیز به جنگ وارد کرده است. گسترش یک جنگ منطقه، در حالیکه آمریکا در حال حمایت از اوکراین هم هست، اوضاع را سخت می‌کند. شروع جنگ برای آمریکا به زیان دولت بایدن تمام می‌شود. با حذف بقیه عوامل، دولت بایدن هیچ تمایلی به مشارکت در جنگ با ایران ندارد. طبیعی است که با این ملاحظات تلاش می‌کند تنش را کمتر کند. واکنش اسراییل می‌تواند اوضاع را تغییر دهد و جمهوری خواهان ممکن است فشار بیشتری به بایدن بیاورند.

وی در ادامه در رابطه با احتمال ایجاد اتحادی امنیتی مقابل ایران بیان کرد: در بعد جهانی، مقداری موضوع متفاوت است. اگر این درگیری‌ها قبل از جنگ غزه رخ می‌داد امنیتی‌سازی ایران انجام می‌شد. اما با توجه به زیاده روی‌های غیرمعمول اسراییل در غزه و همینطور در حمله غیرمتعارفی که به ساختمان کنسولگری انجام داد، در موضعی نیست که پاسخ ایران بتواند موجب امنیتی‌سازی ایران و ایجاد یک اتحاد علیه ایران شود. تغییر جایگاه ایران در منطقه نیز به واکنش اسراییل بستگی دارد. ایران به یک کشور هسته‌ای حمله کرده و اگر اسراییل پاسخ ندهد، به شدت آسیب می‌بیند.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره انگیزه اسراییل برای جنگ اظهار داشت: من فکر می‌کنم همه چیز به محاسبه اسراییل بستگی دارد. نتانیاهو خوشحال می‌شود که جنگ گسترش یابد و آمریکا را به منطقه بیاورد. ضمن اینکه آینده سیاسی نتانیاهو تضمین می‌شود و افکار عمومی را درون اسراییل با خود متحد می‌کند. نتانیاهو انگیزه دارد که به ایران حمله کند و دامنه جنگ را تشدید کند. در عمل شاید صحنه متفاوت باشد و بستگی دارد سیاسیون اسراییل چه تصمیمی بگیرند؛ اگر جنگ گسترش یابد هر سناریویی قابل اجراست. ایران باید واکنش‌های بعدی را محاسبه کند. دولت بایدن فشار زیادی به اسراییل می‌آورد که هیچ واکنشی نشان ندهد. وضعیتی که ما امروز از آمریکا می‌بینیم، آماده شعله گرفتن یک جنگ تازه نیست.

حسینی درباره شکست ظاهر قدرت نظامی اسراییل گفت: اسراییلی‌ها تا این لحظه اعلام کردند که تلفات زیادی نداشتند و ایران به اهداف خود نرسیده است. این ادبیات می‌تواند نشانگر این باشد که آن‌ها مایل به گسترش جنگ نیستند. حمله به اسراییل یک تابوشکنی برای آن هاست که شاید در نیم قرن گذشته، این تابو را مبنای امنیت اسراییل قرار داده بودند، امروز این تصویر اسراییل شکسته شده و سعی می‌کنند آن تصویر را احیا کنند. اگر این احیا کردن جنبه نظامی به خود بگیرد، جنگ منطقه‌ای را آغاز می‌کند.

نظرات بینندگان