arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

به رغم اظهارات بایدن، ارسال تسلیحات به اسرائیل همچنان ادامه دارد؟

دو مقام آمریکایی، شنبه بیست و دوم اردیبهشت، به شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفتند از زمان توقف ارسال بمب‌های دو هزار پوندی به اسرائیل، کمک نظامی دولت بایدن به تل‌آویو همچنان ادامه دارد. به گفته این دو مقام آمریکایی، محموله‌های ارسال‌شده به تل‌آویو، در روزهای اخیر، شامل تسلیحات سبک، تهاجمی و دفاعی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العربیه: به‌رغم اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در چهارشنبه گذشته، مبنی بر تعلیق ارسال محموله تسلیحاتی بمب‌های «کودن» به اسرائیل، واشینگتن همچنان به ارسال تجهیزات نظامی به تل‌آویو ادامه می‌دهد.

دو مقام آمریکایی، شنبه بیست و دوم اردیبهشت، به شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفتند از زمان توقف ارسال بمب‌های دو هزار پوندی به اسرائیل، کمک نظامی دولت بایدن به تل‌آویو همچنان ادامه دارد. به گفته این دو مقام آمریکایی، محموله‌های ارسال‌شده به تل‌آویو، در روز‌های اخیر، شامل تسلیحات سبک، تهاجمی و دفاعی بوده است.

«شواهد کافی نیست»

وزارت خارجه آمریکا در گزارشی که دیروز منتشر شد، تاکید کرد شواهد کافی برای اثبات نقض قوانین ایالات متحده به‌دست نیرو‌های اسرائیلی در نوار غزه وجود ندارد.

گزارش وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که نحوه استفاده اسرائیل از تسلیحات نظامی آمریکا با قوانین بین‌المللی بشردوستانه مغایرت دارد. با این حال وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در این زمینه نتوانسته به «نتایج قطعی» برسد.

بر اساس این گزارش، ماهیت درگیری در غزه ارزیابی رویداد‌های فردی یا دستیابی به نتایج قطعی را دشوار می‌کند.

همزمان با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح در جنوب غزه، تصمیم بایدن برای تعلیق ارسال محموله بمب‌های دو هزار پوندی نارضایتی اسرائیلی‌ها را برانگیخت. این امر باعث شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با قاطعیت وعده دهد که کشورش «به تنهایی ایستاده و در صورت نیاز با تمام توان می‌جنگد».

اختلاف بین این دو متحد نزدیک، انتقادات داخلی علیه جو بایدن در آمریکا را نیز تشدید کرد. به‌ویژه که این تحولات با شکست مذاکرات آتش‌بس در قاهره همراه بود.

به‌رغم پیشروی زمینی نیرو‌های اسرائیلی در روز گذشته در رفح، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که عملیات حمله به رفح هنوز در چارچوب محدودیت‌های تعیین‌شده قرار دارد.

نظرات بینندگان