arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۸ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۲ خرداد ۱۴۰۳؛ از روایت رئیس دفتر رئیس جمهور از جزئیات سانحه سقوط بالگرد تا توضیح وزیر حمل‌ونقل ترکیه درباره درباره عدم دریافت سیگنال از بالگرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روایت رئیس دفتر رئیس جمهور از جزئیات سانحه سقوط بالگرد
غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور را تشریح کرد. وی در این باره گفت: در هنگام پرواز هوا صاف بود و پدیده جوی خاصی نداشتیم. اما بعد از نیم ساعت، در مجاورت معدن یک لکه ابر در دره مشاهده شد که خلبان بالگرد حامل رئیسی اعلام کرد که ارتفاع بگیرند تا به بالای ابر‌ها برسند. او گفت: وقتی بالای ابر‌ها آمدیم، بعد از ۳۰ ثانیه متوجه شدیم هلیکوپتر حامل رئیس جمهور نیست؛ ارتباط رادیویی هم با آن‌ها قطع شد. چند دور روی منطقه زدیم و خبری نگرفتیم، ناچارا در محوطه معدن فرود آمدیم.

ماجرای تماس با آل هاشم بعد از سقوط بالگرد رئیس جمهور
اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: بعد از سانحه سقوط بالگرد من ۳ یا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم همکاران دیگرمان هم مکررا با ایشان در تماس بودند. او توضیح داد که کادر پرواز ما اعلام کردند که تماسی با تلفن همراه خلبان کاپیتان مصطفوی برقرار کرده‌اند، اما به جای کاپیتان مصطفوی آقای آیت الله آل هاشم پاسخ دادند و اعلام کردند که حال من خوب نیست و ما به دره افتاده‌ایم. او تاکید کرد: تا ۳ یا ۴ ساعت بعد از سانحه، آقای آل هاشم جواب تماس‌ها را می‌داد، اما جواب دادن‌هایی که نشان می‌داد رمقی نداشتنند. می‌گفت من هیچ کس را نمی‌بینم و تنها هستم. اسماعیلی گفت که بعدا فهمیدیم که سایر سرنشینان بالگرد در دم جان باخته اند.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه درباره سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور: سیستم سیگنال بالگرد یا خاموش بوده یا چنین سیستمی نداشته
اورال اوغلو وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال سوءقصد در سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور وجود دارد یا خیر، گفت که هنوز برای اظهار نظر در این مورد زود است و به دلیل مه آلود بودن هوا، در ابتدا سانحه به نظر می‌رسد. اورال‌اوغلو ادامه داد: در وهله اول پیگیری کردیم که آیا بالگرد سیگنال داده است یا خیر. ما بلافاصله با طرف ایرانی تماس گرفتیم، آنها نیز با ما تماس گرفتند، اما متأسفانه دیده شد که سیستم احتمالاً خاموش است یا هلیکوپتر آن سیستم سیگنال را ندارد. مطمئناً آن سیگنالها را ما دریافت می‌کردیم، اما نرسید.

میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطا‌هایی که منجر به شهادت رئیسی شد را اولویت دهید
میرسلیم خطاب به محمد مخبر نوشت: جناب مخبر حتما رسیدگی به خطا‌هایی را که منجر به شهادت رئیس‌جمهوری فقید و همکارانش شد، باید اولویت دهد. این فاجعه بسیار برای نظام ما خسارت‌بار است. 

نوبت دوم کنکور به تعویق افتاد
سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور تعویق زمان برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد. با توجه به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، برگزاری آزمون سراسری به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری به روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه سال ۱۴۰۳ موکول شد. 

تذکر و تشکیل پرونده برای ۸۰ سایت به اتهام انتشار مصادیق توهین آمیز درباره سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
سردار وحید مجید گفت: در ساعات گذشته ۵۵۰ رصد تخصصی از تارنما‌های فعال در فضای مجازی صورت گرفت و ۸۰ تارنما در زمینه انتشار مصادیق توهین‌آمیز و شایعه درباره سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش شناسایی شد. 

پزشکیان: در این هوا، پرواز بالگرد رئیس‌جمهور نباید انجام می‌شد
پزشکیان، نماینده مجلس می‌گوید جای گلایه نیست، ولی تصورم این است که در این هوا نباید پرواز بالگرد رئیس جمهوری انجام می‌شد. او با اشاره به اینکه از روز قبل اعلام شده بود وضعیت هوا نارنجی است، گفت: امام جمعه‌ای داشتیم که به عنوان پدر در جامعه زندگی می‌کرد، جدای از سیاست، او پدر همه بود؛ این تشییع بی سابقه در استان نتیجه آن است. 

موحدی کرمانی رییس مجلس خبرگان شد
آیت الله موحدی کرمانی با ۵۵ رٱی به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. در این جلسه ۸۳ عضو خبرگان حضور داشتند. پیش از این آیت الله احمد جنتی عهده‌دار این سمت بود اما در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان کاندیدا نشد. طبق آیین نامه، موحدی کرمانی برای مدت ۲ سال رییس این مجلس خواهد بود. 

بازگشت دلار به کانال ۵۶ هزار تومان
روز سه‌شنبه قیمت دلار با ارقامی بین ۵۶۸۰۰ تا ۵۶۹۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه شد. 

پیکر امیر عبداللهیان در حرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده می شود
وزارت خارجه اعلام کرد: مراسم بدرقه و وداع با وزیر انقلابی و جهادی امور خارجه شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه ۳ خرداد ماه جاری در میدان مشقِ وزارت امور خارجه (ورودی خیابان فردوسی) برگزار خواهد شد. همچنین مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید والامقام امیرعبداللهیان ساعت ۱۱ صبح همان روز (پنج شنبه ۳ خرداد) در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) برگزار می‌شود. 

امروز؛ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس جمهور
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دانشگاه تهران بر پیکر رئیس جمهور شهید حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی و همراهانش نماز اقامه می‌کنند. مراسم دانشگاه تهران از ساعت ۷:۳۰ صبح آغاز می‌شود.

دوره آینده شوراهای شهر و روستا ۳ ساله می‌شود
نمایندگان مجلس با کلیات و جزییات طرح اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند. براساس این طرح با توجه به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم با توجه به شهادت رییس جمهور دولت سیزدهم، دوره کنونی شوراهای شهر و روستا ۴ ساله خواهد بود و از آنجا که براساس قانون دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا باید همزمان برگزار شوند، در دوره آینده شوراهای شهر و روستا ۳ خواهند بود تا این دو انتخابات مجدداً در سال ۱۴۰۷ به صورت همزمان برگزار شوند.

نرجس سلیمانی: بزرگراه شهید سلیمانی به نام شهید رئیسی تغییر نام یابد
یک فوریت نامگذاری یکی از معابر شهر تهران به نام شهید ابراهیم رئیسی در شورای شهر تهران تصویب شد. احمد صادقی گفت: پیشنهاد بنده این است که یکی از معابر نیز به نام شهید امیر عبداللهیان نامگذاری شود. نرجس سلیمانی نیز گفت: بنده به عنوان فرزند شهید سلیمانی و عضو شورا درخواست دارم بزرگراه شهید سلیمانی به نام شهید رئیسی تغییر نام دهد. 

 

نظرات بینندگان