arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۳ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۳

یادداشت‌های علم، چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۴۸: در سفر شاه به آبادان چه گذشت؟ / با شاه در زمان شام خوش گذشت

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح در رکاب شاهنشاه به آبادان آمدیم. شاهنشاه کارخانه پتروشیمی را افتتاح فرمودند. این کارخانه کوچکی است که دیترجنت و مشتقات کم دیگری می سازد. کارخانه بزرگتر در بندر شاپور است که توسط [الاید کمیکالز] Allied Chemicals ساخته می شود و کار آن لنگ شده است. همین کارخانه است که پیش بینی شده بود صد و بیست ملیون دلار خرج دارد و حالا به دویست و پنجاه ملیون دلار رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود.  
 
«انتخاب» هر شب یادداشت‌های روزنوشت علم را منتشر می‌کند.
 
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۴۸: صبح در رکاب شاهنشاه به آبادان آمدیم. شاهنشاه کارخانه پتروشیمی را افتتاح فرمودند. این کارخانه کوچکی است که دیترجنت و مشتقات کم دیگری می سازد. کارخانه بزرگتر در بندر شاپور است که توسط [الاید کمیکالز] Allied Chemicals ساخته می شود و کار آن لنگ شده است. همین کارخانه است که پیش بینی شده بود صد و بیست ملیون دلار خرج دارد و حالا به دویست و پنجاه ملیون دلار رسیده است.
 
شاهنشاه بعد از ظهر به اهواز تشریف بردند که کارخانه نورد را ملاحظه فرمایند. این کارخانه توسط یک شرکت خصوصی (برادران رضائی) ساخته می شود. پارسال ظرفیت کمتری داشت، امر فرمودند: ظرفیت آن را دو برابر کنند، خودم خواهم آمد ببینم، و امسال که این کار شده است، تشریف آوردند ملاحظه فرمایند. خدا به شاه عمر بدهد. هیچ چیز را در راه پیشرفت کشور فراموش نمی کند. 
از همین میل مفرط شاه به پیشرفت است که گاهی ما سوء استفاده می کنیم.
 
 امشب فقط من شام در پیشگاه شاه بودم. بسیار خوب بود به ما خوش گذشت. مهمان خصوصی داشتیم. خیلی شوخی کردیم.
نظرات بینندگان