arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۱

اعتراف بان کی مون: تاثیر بد تحریم بر مشکل دارو و فعالیتهای بشر دوستانه در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ان گی مون، دبیرکل سازمان ملل  متحد، در گزارشی که روز جمعه منتشر شده، گفته است: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تاثیر قابل توجهی بر زندگی مردم داشته است و به نظر می‌رسد که به فعالیت های بشر دوستانه در این کشور  آسیب رسانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان گی مون در گزارشی درباره «وضعیت حقوق بشر در ایران» که درماه اوت تهیه شده،  تصریح کرده است: «تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تاثیر قابل توجهی بر عموم مردم داشته است، از جمله موجب  افزایش تورم، گرانی، افزایش بهای سوخت و انرژی، افزایش میزان بیکاری وکمبود کالا های اساسی و دارو شده است.»


 شورای امنیت سازمان ملل چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده و از ایران خواسته تا فعالیت‌های مروبط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یکجانبه شدیدی را علیه ایران اعمال کرده‌اند.

بان گی مون در ادامه این گزارش تصریح کرده است: «به نظر می‌رسد (این تحریم‌ها) بر فعالیت‌های بشردوستانه در کشور اثر گذاشته است.»

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرده است :«حتی شرکت‌هایی که مجوز لازم برای واردات دارو و مواد غذایی کسب کرده‌اند با مشکل پرداخت بهای کالای خریداری شده از طریق بانک‌های  یک کشور ثالث مواجه‌اند.»

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید به دلیل مشکلات سیستم بانکی در ارتباط با ایران، شرکت‌های دارو سازی  صدور دارو به ایران را متوقف کرده‌اند و به همین دلیل داروها برای درمان بیماری‌ها مختلف کمیاب شده‌اند، از جمله  داروهایی مانند داروهای ضد سرطان، ناراحتی قلبی و تنفسی.

بان گی مون همچنین گفته است: شماری از گروه‌ها و فعالانی که در ارتباط با کمک‌های بشردوستانه در ایران فعالیت می‌کنند از  مجموعه افزایش تورم و بهای قیمت کالا ها به همراه تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی ابراز نگرانی کرده‌اند.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون گروه ۱+۵، متشکل از روسیه، چین،آمریکا، بریتانیا و فرانسه به همراه آلمان، با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش در تماسند اما دو طرف تاکنون به نتیجه‌ای دراین باره دست نیافته‌اند

 گزارش بان‌گی مون درباره تاثیر تحریم‌ها در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، دولت ایران را مسئول وضع اقتصادی کنونی ایران دانست و در عین حال اظهار داشت اگر ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش همکاری جدی کند تحریم‌ها می‌تواند فورا برداشته شود.

از سوی دیگر  خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که دیپلمات‌های  غربی می‌گویند، ایران پیشنهادهایی را برای پایان دادن به رویارویی بر سر برنامه هسته‌ایش مطرح کرده، ولی به نظر می‌رسد که آنها در خصوص حل مناقشه هسته ای صادق نیستند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفته است: ایران پییشنهادهای بسیاری را به گزوه ۱+۵ ارائه می کند، ولی آنها جدی نیستند.

یک دیپلمات غربی دیگر گفته است: در پیشنهاد های ایران اول کاهش تحریم‌ها ، پیش از توقف فعالیت‌های هسته‌ای مطرح می‌شود.
نظرات بینندگان