arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
آیت الله جوادی آملی:

سیاست باید عقلانی و دینی باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه سیاست باید عقلانی و دینی باشد، تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) سیاست را بر مبنای عقل و دین بنا کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از دانشجویان و استادان علوم انسانی دانشگاه دیسبورگ اسن آلمان که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، به تبیین ویژگی های سیاست دینی از منظر اسلام و نقد شرایط سیاسی کنونی جهان پرداخت و گفت: جامعه بشری امروزی را سیاست غیر دینی اداره می‌کند.

وی افزود: آنچه در جهان کنونی می‌گذرد این است که بشر امروزی بر مبنای جهل و ظلم زندگی می‌کند و از همین رو است که بخش زیادی از بودجه‌های کشورها مستکبر صرف آدم کشی و ساخت کارخانه‌های اسلحه سازی می‌شود که این نشانه سیاست غیر دینی است.

این مرجع تقلید شیعیان در ریشه یابی علل انحراف سیاست در جهان غرب اذعان داشت: دلیل حرکت بشر به این سمت نشناختن انسان است چرا که اینان اندیشیدند مرگ پایان راه انسان است و چون به باطل مرگ را پایان راه زندگی تلقی کردند خواستند این مدت کوتاه را راحت و آسوده تر زندگی کنند و حال اینکه ندانستند رفاه انسان در تامین عدل همگانی است.

وی با ذکر این نکته که خداوند قوانین و روابط انسانی را در سه بخش محلی، منطقه ای و بین المللی برای انسان تنظیم و ارائه کرده است، افزود: خدا دو چراغ برای هدایت جامعه قرار داده است یکی چراغ درونی به نام عقل و فطرت و یکی چراغ بیرونی به نام دین و شریعت، اگر آنچه بشر با عقل می‌فهمد مطابق با دین باشد این مطلب دینی خواهد بود.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: سیاست را باید روی دو مبنای عقل و دین بنا کرد و این کاری بود که در ایران حضرت امام خمینی(ره) آن را انجام داده است.

هدف این هئیت آلمانی از سفر به ایران که در چارچوب توافقنامه علمی دانشگاه دیسبورگ و دانشگاه تهران به انجام رسیده بود آشنایی هرچه بیشتر با دین مبین اسلام و به خصوص شناخت بیشتر رابطه دین و سیاست از منظر اسلام عنوان شد.
نظرات بینندگان