arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱

احتمال افزایش سهمیه حج ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح دستورات ارزی رئیس جمهوری در عربستان از توافق با سعودی‌ها برای کاهش تأخیر پرواز برگشت حجاج ایرانی خبر داد و گفت: احتمال افزایش سهمیه حج تمتع ایران برای سال 92 وجود دارد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد موسوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مناسک حج امسال به خوبی انجام شد و همه زائران ایرانی موفق به انجام اعمال و مناسک حج شدند، گفت: با تعامل بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، امسال موفقیت های بسیاری کسب شد. اکنون در حوزه اجرائیات حج، ایران الگوی بسیاری از کشورهای اسلامی شده است، آن قدر که من شاهدم در برخی موارد حتی از مدل لباس های نیروهای راهنمای ایرانی هم الگوبرداری کرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه تمام سعی این است که آرامش را جایگزین اضطراب کنیم تا زائران در کمال آرامش، نشاط و انگیزه به زیارت بپردزاند، تصریح کرد: به همین منظور سعی کردیم ابزار آرامش اقشار گوناگون را فراهم کنیم به ویژه تمامی امکانات برای جانبازان فراهم باشد.
 
توافق با عربستان برای کاهش تاخیر پرواز برگشت حجاج

وی در تشریح وضع پروازهای ایران یادآور شد: در موضوع انتقال هوایی زائران از فرودگاههای ایران به عربستان، امسال به یک رکورد رسیدیم، متوسط تاخیر پروازها 6 دقیقه بود که در مقایسه با سال گذشته بسیار مطلوب به نظر می رسد.
 
این عضو شورای عالی حج با یادآوری اینکه نخستین گروه زائران 10 آبان به کشور باز می گردند و تاریخ پرواز گروه های آخر را 29 آبان عنوان کرد و افزود: همان طور که در پروازهای رفت از زائران درخواست کردیم بارشان را زودتر تحویل دهند، برای بازگشت نیز با موافقت مسوولان فرودگاه های عربستان قرار شده تا حاجیان بار خود را زودتر تحویل دهند. این موضوع از یک سو باعث کاهش تاخیر پروازها می شود و از سوی دیگر باعث خواهد شد تا بار زائر در همان هواپیما به ایران منتقل شود.
 
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه تمامی پروازهای برگشت توسط دو شرکت ایرانی ایران ایر و ماهان انجام خواهد شد که این موضوع باعث صرفه جویی حدود 15 میلیون دلاری شده است، اظهار داشت: بر این اساس پیش بینی می شود حدود 60 درصد زائران از فرودگاه جده و حدود 40 درصد از فرودگاه مدینه به ایران بازگردند.
 
احتمال افزایش سهمیه حج ایران

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش سهمیه حج ایران، تبیین کرد: سهمیه حج ایران، طبق قانون کلی یک نفر از هزار نفر تعیین شده است. با توجه به آنکه ایران 75 میلیون جمعیت دارد، یک هزارم کل جمعیت یعنی 75 هزار نفر سهمیه دارد که به ما تعلق گرفته است.
 
وی با اشاره به انجام مذاکراتی با مسئولان حج عربستان سعودی برای افزایش سهمیه حج ایران، یادآور شد: مسئولان سعودی اعلام می کنند طبق قانون، همه کشورهای اسلامی باید یک هزارم جمعیت را به حج بفرستند، اما موضوع دوم بحث توسعه حرمین بود که پیش بینی می شود در صورت توسعه حرمین، سهمیه حج ایران افزایش یابد.
 
جزئیات دستورات ارزی رئیس جمهور در عربستان

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در توضیح عملکرد سازمان حج در ایام تشریق گفت: در بحث نقل ترددی مشاعر مقدس، امسال تلاش کردیم با نگاه به نقاط ضعف و قوت سالهای پیش، برنامه ریزی جدیدی داشته باشیم. انتقال زائران از مکه به عرفات انجام شد و تا ساعت 22:30 تمام زائران ایرانی در سرزمین عرفات مستقر شده بودند.
 
به گفته وی روز 6 ذیحجه به دلیل توفانی که در مکه آمد، حدود 80 درصد کل چادرهای حجاج ایرانی در عرفات تخریب شد اما با همت مضاعف این 700 چادر را دوباره برپا و در موعد مقرر به زائران تحویل داده شد.
 
مشاور رئیس جمهور، افزود: برای انتقال حاجیان از عرفات به مشعر نیز طبق وعده ابتدا زائران وقوف اضطراری با اتوبوس به مشعر رفتند و پس از یک توقف کوتاه و نیت وقوف اضطراری به منا منتقل شدند و شبانه رمی جمره خود را انجام دادند. پس از آن تمام زائران با اتوبوس به مشعر رفتند و تا ساعت 22 دیگر هیچ زائر ایرانی در مشعر وجود نداشت.
 
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه با بازگشت حاجیان از منا به مکه، زائران ایرانی تا ساعت 16 کاملا منا را تخلیه کرده بودند ضکن آنکه قربانگاه نیز روز عید قربان بیشتر ظرفیت خود را در اختیار ایرانیان قرار داده بود.
 
وی در پایان با اشاره به دستورات رئیس جمهوری برای حل مشکلات ارزی سازمان حج به منظور پرداخت ارزی برخی از قراردادها در عربستان سعودی، تصریح کرد: با توجه به نوسان های نرخ ارز در موعد مقرر ارز مورد نیاز تأمین و بدون کوچکترین مشکلی، صورت حساب ها پرداخت شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
SAUDI ARABIA
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
0
1
رئیس محترم سازمان محترمانه درست نمی گویند. چراکه حقیر امسال توفیق حج را داشتم و اتوبوسهای کاروان ما ساعت 12 شب وارد عرفات شد و ما از اذان مغرب تا 11 شب در هتل منتظر اتوبوس بودیم
نظرات بینندگان